• 8.351.998 stemmen

Genre: Western / Drama

Geregisseerd door: Jan Troell

Met onder meer: Gene Hackman, Liv Ullmann en Eileen Heckart

Plot Zandy's Bride

"More Like a War Than a Marriage"

Zandy Allan koopt Hannah Lund als bruid. Hij behandelt haar als zijn bezitting, zonder respect, totdat hij langzamerhand verliefd op haar wordt.

image

kappeuter (crew films)

Bijzonder: een jaren 70 western met Gene Hackman en Liv Ullmann, en nog geen berichten hier...

Je zou niet verwachten dat deze film zo relatief onbekend zou zijn, maar ik heb begrepen dat de film jarenlang niet op dvd te verkrijgen was. Hier helaas nog steeds niet.

avatar van dionj

dionj

Een onbekend pareltje van Zweedse regisseur Jan Troell.

Gene Hackman speelt Zandy Allan een type ruw bolster, blanke pit. Hij leeft solitair in een afgelegen veeboerderij en heeft een contactadvertentie in de krant laten plaatsen. Hij zoekt een vrouw met wie hij kan trouwen en die heb kinderen kan schenken. Hannah, gespeeld door Liv Ullmann is de vrouw die heeft gereageerd. Het samenleven gaat lastig omdat Zandy graag wilt dat de Hannah onderdanig aan hem is. Hannah gaat nu voor zichzelf opkomen….

Onvoorstelbaar dat deze film zó onbekend is, er zijn volgens mij maar weinig die deze film gezien hebben. Deze film verdiend het om gezien te worden. De sublieme cinematografie, de muziek en de kostuums ademen de sfeer van eind 19de eeuw waarin vele migranten zich vestigden in de V.S. en waarin er grote ongelijkheid was tussen man en vrouw. Een eenvoudig, boeien en sterk verhaal.

Heb ik het al gehad over Gene Hackman en Liv Ullman? Ze spelen beide de pannen van het dak. Hackman weet op aandoenlijke wijze een bullebak neer te zetten. Heel bijzonder. Ik heb al veel films van Hackman gezien; maar ik denk stilletjes aan dat dit misschien wel zijn beste rol ooit is (ja, ik heb The French Connection en The Conversation gezien).

Zoals ik al zei; dit western-drama verdiend het om gezien te worden.