Bite the Bullet (1975)

Western / Actie

geregisseerd door Richard Brooks
met Gene Hackman, Candice Bergen en James Coburn

Bite The Bullet is een race tegen de klok, een eindeloze reis, maar de hoofdprijs is gigantisch! Er zijn negen deelnemers en die hebben allemaal hun eigen reden om mee te doen. Hun doel is echter hetzelfde: winnen.

Het is mijn een groot raadsel dat pas twee film liefhebbers deze top productie gezien hebben.

avatar van petey
maak er maar 3 van.

avatar van Macmanus
stinissen schreef:

Ik denk dat veel filmliefhebbers niet zo van Westerns houden, ik ben daar 1 van

avatar van henkula
ik heb 'm wel gezien, lang geleden.

redelijk Cowboy film die bij vlagge wel goed is. Had wel veel meer verwacht, maar wat wil je met Candice Bergen in een western.

avatar van hannes64
Redelijk???
Zie em nòg maar `s een keer, dan zie je dat `t bij vlagen een meesterlijke western is.
Schitterende film met een op en top Hackman, een goeie Coburn, en een opvliegerige Jan-michael Vincent.
Zoals IMBD al aangaf... In the tradition of Shane and High Noon, a new Western Classic is born! BITE THE BULLET.....
En gelijk hebben ze.
1 van de betere westerns.

avatar van rondh
Macmanus schreef:

Ik denk dat veel filmliefhebbers niet zo van Westerns houden, ik ben daar 1 van

En toch is western 1 van de populairste genres die er is.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goede western met de altijd sterke Hackman en Coburn. Niet al te veel nieuws onder de zon maar absoluut een voldoende.

Ik ben niet zo'n Hackman-fan, maar in deze film is hij uitmuntend. De rest van de cast is ook niets op aan te merken.De lange duur van de film is bij mij onopgemerkt gebleven, de 2 uur waren zo voorbij.
Een prima western.

avatar van trebremmit
Wel origineel maar voor de rest een wat flauwe en saaie western, nergens echt spannend of boeiend.

avatar van Jan met de pet
Goede film, inderdaad weinig actie maar verder het aankijken meer dan waard: 4,0

avatar van simonvinkie
Leuke western hoor. Nergens word het echt hoogstaand, maar het vermaakt prima allemaal en de tijd ging dan ook best wel snel. Zoals ik al zijn werd de film nergens echt bijzonder. Dat is dan ook de reden waarom dit een drietje wordt, want de film had wel een erg lekker sfeertje, zag er zeer mooi uit en ook de acteerprestaties waren goed. Gene Hackman, waar ik geen fan van ben, deed het uitstekend. Evenals James Coburn, waar ik wél een fan van ben. Het verhaal was behoorlijk origineel voor een western, maar toch vond ik dat race gedeelte niet super boeiend. Het eerste half uur (het niet race gedeelte dus) vond ik overduidelijk het beste.

Inhoudelijk niet zo fantastisch dus, maar de film zag er wel erg mooi uit en de acteerprestaties waren uitstekend. En ondanks dat het verhaal niet altijd even boeiend was vermaakte het wel gewoon prima dus.

Een makkelijke voldoende. 3*

Uitstekende western over een paardenrace van 700 mijl door het prachtige, westerse landschap. De film komt wat traag op gang, maar als de race eenmaal begonnen is wordt het steeds boeiender. Onderweg leer je de personages beter kennen en verschuiven de verhoudingen onderling ook. Uiteraard veel mooie plaatjes van het landschap en ook een aantal prachtige scenes in slow motion. Verder een prima cast om het af te maken.

avatar van Betamax
Matige film.
Te eenvoudig verhaal, de film is erg traag en een slap einde.
Heb heel wat betere westerns gezien uit de 70er jaren.
Omdat ik dol ben op oudere films is het toch nog 2* gebleven maar had eigenlijk lager moeten zijn.

Betamax schreef:
Matige film.
Te eenvoudig verhaal, de film is erg traag en een slap einde.
Heb heel wat betere westerns gezien uit de 70er jaren.

Raar heel erg raar ik vind het juist een van de betere westerns.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release staat gepland voor 8 maart 2012.

avatar van LuukRamaker
Ik heb Bite the Bullet lange tijd links laten liggen, omdat het verhaal mij niet zo aansprak en ik er eigenlijk niet zo heel veel van verwachte. Na het zien van de film kan ik wel zeggen dat die verwachtingen redelijk zijn uitgekomen.

Voor ik een film kijk lees ik meestal het bijbehorende plot dat op deze site staat nog even door. Deze film heeft een verhaal waarmee je eigenlijk alle kanten uit kunt. Ik wil niet zeggen dat het verhaal de verkeerde kant is uit gegaan, maar erg goed is het me ook niet bevallen. Naast het feit dat er erg veel (hoofd)personen deelnamen aan de wedstrijd werd er ook nog eens veel te snel geschakeld tussen de deelnemers om alles goed te kunnen volgen.

De snelle schakelingen tussen de deelnemers worden ook nog eens afgewisseld met trage dialogen, waardoor de film wat onregelmatig aanvoelt. Het einde van de film leek in eerste instantie nog heel goed te worden, maar de laatste vijf minuten zijn vervolgens te mooi om waar te zijn, en dan druk ik het nog zacht uit.

Bite the Bullet is geen denderende, maar redelijke film die aan mijn verwachtingen voldeed, maar ze zeker niet heeft overtroffen.

“Killing a man, don’t prove you’re a man.”

avatar van mr rumson
Bite The Bullet, is een ongewone western .
over een paardenrace van 700 mijl. die in de nadagen van het Amerikaanse Westen plaatsvindt.
Richard Brooks heeft zijn verhaal gebaseerd op een aantal feitelijke wedstrijden gesponsord door kranten en steden in de jaren tussen 1880 en 1910. De beroemdste was in 1908 een wedstrijd gesponsord door de Denver Post, die $ 2.500 aan prijzengeld uitloofde voor de winnaar van een race van Evanston, WY naar Denver - 700 mijl - en het is deze race die Brooks neemt als inspiratie voor 'Bite the Bullet. " .
Een mengelmoes aan personages doen mee aan deze wedstrijd zoals: Luke Matthews (James Coburn), een professionele gokker, Miss Jones (Candice Bergen), een vroegere prostituee met bijbedoelingen, en Sam Clayton (Gene Hackman). Hij is een medelevende soort, die niet tegen wreedheid kan tegen over dieren en vrouwen. De race vindt zich door allerlei gevaarlijke terrein, van diepe rivieren tot uitgestrekte woestijnen. Wat veel mooie plaatjes op levert.
Vooral het gebruik van slow motion in een scène waar Coburn , Jan-Michael Vincent inhaalt ziet er prachtig uit .
Wat ik persoonlijk minder vond zijn de lange dialogen en het stuk dat ze hun gestolen paarden terug haalden .

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV ARD > 00:45 uur

avatar van Geno
Nee, dit is geen goede film.

Altijd spannend een race tegen de klok; maar niet in deze film. Ik kan me zelfs goed voorstellen dat met uitgerekend deze film het einde van het genre 'western' werd ingeluid. Zo niet de genadeklap werd uitgedeeld. Alle eindjes zijn hierin aan elkaar geknoopt; en maar trekken aan het dode paard.

Een overkill aan slechte dialogen, onnodige dialogen, vreemde scenes, onnodige scenes, flauw moraalridder gedoe, flauwe achtergrondschetsjes van het leven, gênant kwajongens gedoe van Coburn en Hackman, pijnlijk slecht getypecast typetje en bovendien slecht geacteerd! door Candice Bergen, en tussendoor mooie beelden van in dat witte woestijnzand.

Dat het om een race gaat ontgaat je geheel door dat gedoe tussendoor; het zal je als kijker überhaupt verder een rotzorg zijn... Laat staan wíe er wint; de personages doen er evenmin toe...

Voor een liefhebber (geen kenner) als ik van dit genre was dit echt een 'eye-opener'... pfff

1.0 *

avatar van hkoster
vaak wordt er gestemd op wat iemand mooi vind. Dit is een goede western 4 van de 4 sterren van de oude filmencyclopedie.

avatar van Biosguru
Het is op een vrolijke manier wat kinds deze avonturenfilm. Sympathiekste rol die ik van Hackman ken.

Doorgaans kunnen de films van Richard Brooks mij wel bekoren. Dat is hier evenwel veel minder het geval. Het acteerwerk is dik in orde en ook met het camerawerk is weinig mis, maar het al te nadrukkelijk moraliserende verhaal over een uithoudingswedstrijd wist mij niet te boeien.