• 8.347.407 stemmen

Met onder meer: Gene Hackman, Candice Bergen en James Coburn

Releasedatum: 1 november 1975

• tv Zaterdag om 04:50 uur op Film1 Family

Plot Bite the Bullet

Bite The Bullet is een race tegen de klok, een eindeloze reis, maar de hoofdprijs is gigantisch! Er zijn negen deelnemers en die hebben allemaal hun eigen reden om mee te doen. Hun doel is echter hetzelfde: winnen.

imageimage

stinissen (crew films & series)

Het is mijn een groot raadsel dat pas twee film liefhebbers deze top productie gezien hebben.

avatar van petey

stinissen schreef:

Ik denk dat veel filmliefhebbers niet zo van Westerns houden, ik ben daar 1 van

avatar van henkula

henkula

ik heb 'm wel gezien, lang geleden.

avatar van savi_7

savi_7

redelijk Cowboy film die bij vlagge wel goed is. Had wel veel meer verwacht, maar wat wil je met Candice Bergen in een western.

avatar van hannes64

hannes64

Redelijk???

Zie em nòg maar `s een keer, dan zie je dat `t bij vlagen een meesterlijke western is.

Schitterende film met een op en top Hackman, een goeie Coburn, en een opvliegerige Jan-michael Vincent.

Zoals IMBD al aangaf... In the tradition of Shane and High Noon, a new Western Classic is born! BITE THE BULLET.....

En gelijk hebben ze.

1 van de betere westerns.

avatar van rondh

rondh

Macmanus schreef:

Ik denk dat veel filmliefhebbers niet zo van Westerns houden, ik ben daar 1 van

En toch is western 1 van de populairste genres die er is.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Goede western met de altijd sterke Hackman en Coburn. Niet al te veel nieuws onder de zon maar absoluut een voldoende.

avatar van Barfly

Barfly

Ik ben niet zo'n Hackman-fan, maar in deze film is hij uitmuntend. De rest van de cast is ook niets op aan te merken.De lange duur van de film is bij mij onopgemerkt gebleven, de 2 uur waren zo voorbij.

Een prima western.

avatar van trebremmit

trebremmit

Wel origineel maar voor de rest een wat flauwe en saaie western, nergens echt spannend of boeiend.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Goede film, inderdaad weinig actie maar verder het aankijken meer dan waard: 4,0

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Leuke western hoor. Nergens word het echt hoogstaand, maar het vermaakt prima allemaal en de tijd ging dan ook best wel snel. Zoals ik al zijn werd de film nergens echt bijzonder. Dat is dan ook de reden waarom dit een drietje wordt, want de film had wel een erg lekker sfeertje, zag er zeer mooi uit en ook de acteerprestaties waren goed. Gene Hackman, waar ik geen fan van ben, deed het uitstekend. Evenals James Coburn, waar ik wél een fan van ben. Het verhaal was behoorlijk origineel voor een western, maar toch vond ik dat race gedeelte niet super boeiend. Het eerste half uur (het niet race gedeelte dus) vond ik overduidelijk het beste.

Inhoudelijk niet zo fantastisch dus, maar de film zag er wel erg mooi uit en de acteerprestaties waren uitstekend. En ondanks dat het verhaal niet altijd even boeiend was vermaakte het wel gewoon prima dus.

Een makkelijke voldoende. 3*

scorsese

Uitstekende western over een paardenrace van 700 mijl door het prachtige, westerse landschap. De film komt wat traag op gang, maar als de race eenmaal begonnen is wordt het steeds boeiender. Onderweg leer je de personages beter kennen en verschuiven de verhoudingen onderling ook. Uiteraard veel mooie plaatjes van het landschap en ook een aantal prachtige scenes in slow motion. Verder een prima cast om het af te maken.

avatar van Betamax

Betamax

Matige film.

Te eenvoudig verhaal, de film is erg traag en een slap einde.

Heb heel wat betere westerns gezien uit de 70er jaren.

Omdat ik dol ben op oudere films is het toch nog 2* gebleven maar had eigenlijk lager moeten zijn.

stinissen (crew films & series)

Betamax schreef:

Matige film.

Te eenvoudig verhaal, de film is erg traag en een slap einde.

Heb heel wat betere westerns gezien uit de 70er jaren.

Raar heel erg raar ik vind het juist een van de betere westerns.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Blu-ray release staat gepland voor 8 maart 2012.

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 1986 berichten

Ik heb Bite the Bullet lange tijd links laten liggen, omdat het verhaal mij niet zo aansprak en ik er eigenlijk niet zo heel veel van verwachte. Na het zien van de film kan ik wel zeggen dat die verwachtingen redelijk zijn uitgekomen.

Voor ik een film kijk lees ik meestal het bijbehorende plot dat op deze site staat nog even door. Deze film heeft een verhaal waarmee je eigenlijk alle kanten uit kunt. Ik wil niet zeggen dat het verhaal de verkeerde kant is uit gegaan, maar erg goed is het me ook niet bevallen. Naast het feit dat er erg veel (hoofd)personen deelnamen aan de wedstrijd werd er ook nog eens veel te snel geschakeld tussen de deelnemers om alles goed te kunnen volgen.

De snelle schakelingen tussen de deelnemers worden ook nog eens afgewisseld met trage dialogen, waardoor de film wat onregelmatig aanvoelt. Het einde van de film leek in eerste instantie nog heel goed te worden, maar de laatste vijf minuten zijn vervolgens te mooi om waar te zijn, en dan druk ik het nog zacht uit.

Bite the Bullet is geen denderende, maar redelijke film die aan mijn verwachtingen voldeed, maar ze zeker niet heeft overtroffen.

“Killing a man, don’t prove you’re a man.”

avatar van mr rumson

mr rumson

Bite The Bullet, is een ongewone western .

over een paardenrace van 700 mijl. die in de nadagen van het Amerikaanse Westen plaatsvindt.

Richard Brooks heeft zijn verhaal gebaseerd op een aantal feitelijke wedstrijden gesponsord door kranten en steden in de jaren tussen 1880 en 1910. De beroemdste was in 1908 een wedstrijd gesponsord door de Denver Post, die $ 2.500 aan prijzengeld uitloofde voor de winnaar van een race van Evanston, WY naar Denver - 700 mijl - en het is deze race die Brooks neemt als inspiratie voor 'Bite the Bullet. " .

Een mengelmoes aan personages doen mee aan deze wedstrijd zoals: Luke Matthews (James Coburn), een professionele gokker, Miss Jones (Candice Bergen), een vroegere prostituee met bijbedoelingen, en Sam Clayton (Gene Hackman). Hij is een medelevende soort, die niet tegen wreedheid kan tegen over dieren en vrouwen. De race vindt zich door allerlei gevaarlijke terrein, van diepe rivieren tot uitgestrekte woestijnen. Wat veel mooie plaatjes op levert.

Vooral het gebruik van slow motion in een scène waar Coburn , Jan-Michael Vincent inhaalt ziet er prachtig uit .

Wat ik persoonlijk minder vond zijn de lange dialogen en het stuk dat ze hun gestolen paarden terug haalden .

avatar van Brix

Brix

Vannacht te zien op TV ARD > 00:45 uur

avatar van Geno

Geno

Nee, dit is geen goede film.

Altijd spannend een race tegen de klok; maar niet in deze film. Ik kan me zelfs goed voorstellen dat met uitgerekend deze film het einde van het genre 'western' werd ingeluid. Zo niet de genadeklap werd uitgedeeld. Alle eindjes zijn hierin aan elkaar geknoopt; en maar trekken aan het dode paard.

Een overkill aan slechte dialogen, onnodige dialogen, vreemde scenes, onnodige scenes, flauw moraalridder gedoe, flauwe achtergrondschetsjes van het leven, gênant kwajongens gedoe van Coburn en Hackman, pijnlijk slecht getypecast typetje en bovendien slecht geacteerd! door Candice Bergen, en tussendoor mooie beelden van in dat witte woestijnzand.

Dat het om een race gaat ontgaat je geheel door dat gedoe tussendoor; het zal je als kijker überhaupt verder een rotzorg zijn... Laat staan wíe er wint; de personages doen er evenmin toe...

Voor een liefhebber (geen kenner) als ik van dit genre was dit echt een 'eye-opener'... pfff

1.0 *

avatar van hkoster16

hkoster16

vaak wordt er gestemd op wat iemand mooi vind. Dit is een goede western 4 van de 4 sterren van de oude filmencyclopedie.

avatar van Biosguru

Biosguru

Het is op een vrolijke manier wat kinds deze avonturenfilm. Sympathiekste rol die ik van Hackman ken.

BBarbie

Doorgaans kunnen de films van Richard Brooks mij wel bekoren. Dat is hier evenwel veel minder het geval. Het acteerwerk is dik in orde en ook met het camerawerk is weinig mis, maar het al te nadrukkelijk moraliserende verhaal over een uithoudingswedstrijd wist mij niet te boeien.

avatar van Harmonica Man

Harmonica Man

Veel bekende gezichten. Jan Michael Vincent en Ben Johnson zijn goede bijrolspelers. Deze film kan in mijn ogen geen onvoldoende krijgen.

avatar van morpheus2000

morpheus2000

Ooit al eens gezien deze film, maar nooit een beoordeling gegeven hier op MovieMeter.

Nu op het “vernieuwde” Film1 komen ook ineens allerlei oudere films voorbij en ook deze Bite the Bullet. En dat is toch wel erg leuk.

Leuke film met een lading bekende gezichten.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Bite the boulette is een imposante western die met het paardenraceverhaal erg afwijkt in het genre en refereert naar een waargebeurde wedstrijd die in 1908, helemaal op het einde van het "old west" tijdperk, gelopen werd. Daarna zou Amerika voorgoed veranderen in een ééngemaakt land. Geen indianen, geen echte bad guys, wel veel paarden... en een bromfiets. Ik weet niet of de geruchten over dierenmishandeling terecht zijn. Het zou straf zijn om dieren te mishandelen in een film die net respect voor het dier wil afdwingen. Maar Vincent die een dier half bewusteloos slaat met een vuist (het dier is zichtbaar onder de indruk) en het paard van Coburn dat van een metershoge klif in het water valt , daar kun je je toch vragen bij stellen. Voor de rest is dat een visueel genot met tal van mooie scenery. Hackman en Coburn in de hoofdrol zijn niet de minste. Jammer dat plot en dialogen aan de dunne kant zijn.

avatar van Collins

Collins

Bite The Bullet is geen typische western. De film bevat weliswaar herkenbare elementen uit de klassieke western, maar werkt tevens met een minimum aan geweld en een minimum aan shootouts. De film draait om een paardenrace van 700 mijl door de Amerikaanse wildernis. De race duurt een week, verloopt in etappes en vindt plaats in 1906. Regisseur Richard Brooks baseerde zijn film op een echte race die in 1908 over 700 mijl van Wyoming naar Denver verliep en een hoofdprijs van 2500 dollar opleverde.

Het verhaal cirkelt rond het meest prominente personage, zijnde Sam Clayton, gespeeld door Gene Hackman in een a-typische rol. Clayton is een toonbeeld van hulpvaardigheid en eerlijkheid. De deugdzaamheid van Clayton trekt als een rode draad door de film, beweegt zich soms op het randje van zoetsappigheid, beïnvloedt velen en culmineert tenslotte in een explosie van goedertierenheid die alle personages raakt en aanspreekt. Ik spreek hier nog net niet van vormen van verlichting die als parabel in de bijbel niet zouden misstaan, maar het scheelt niet veel.

De deugdzaamheid waarmee de film is doordrenkt is dan wel sterk aanwezig maar wordt de kijker niet stroperig of prekerig opgedrongen. Echt vervelend is het niet. Hackman bezit nog genoeg onderliggende rouwdouwerige trekjes om gewelddadig van te genieten. De film biedt daarnaast trouwens andere afleiding genoeg.

Er gebeurt veel. Onderweg valt genoeg te beleven. Elke deelnemer maakt wel iets bijzonders mee. Toegegeven, sommige incidenten voelen wat gezocht en andere zijn wat overdreven, maar de vermakelijkheidsgraad ligt hoog.

Ook besteedt de film lange perioden aan slechts weinig meer dan het tonen van mensen die simpelweg te paard door de woestenij rijden zonder zich daarbij schietend en moordend uit te leven. Ze rijden gewoon door het mooie landschap. Dat klinkt dan misschien weer saai, maar is het niet. De cinematografie is schitterend en juist allesbehalve saai.

Al kijkende maakt de toeschouwer terloops kennis met de deelnemende personages. Die terloopse kennismakingen blijken uiteindelijk overigens minder terloops dan gedacht. De film besteedt eigenlijk behoorlijk veel tijd aan het exploreren van hun achtergronden en hun motieven voor deelname. Boeiend, want het deelnemende gezelschap is erg gevarieerd. Bovendien ontstaat op die manier empathie. En kijken met empathie betekent een prettige meerwaarde voor de filmbeleving.

Bite The Bullet heeft een filmduur van 132 minuten. Dat is lang. Zo voelde het niet.

Prima film.