• 8.303.787 stemmen

Geregisseerd door: Elio Quiroga

Met onder meer: Ana Torrent, Francisco Boira en Héctor Colomé

Oorspronkelijke taal: Spaans

Plot No-Do

Francesca is een kinderarts en is getrouwd met een dokter; Pedro. Als de geboorte van haar nieuwe kind volgt, begint ze last te krijgen van een postnatale depressie. Ze volgt het advies van vriend en psychiater Jean en verhuist met haar man naar een nieuw huis in een andere stad. Pedro en Jean proberen haar te helpen, maar het lijkt erop dat ze helemaal door begint te draaien en om het nog erger te maken; ze begint dingen te zien en te horen. Mysterieuze gedaantes en geestachtige schaduwen beginnen haar te kwellen. Het lijkt erop dat het huis waarin ze wonen, een duister geheim met zich meedraagt. De kelder en de zolder zitten op slot en het lijkt erop dat de kwelgeesten die Francesca langzaam gek maken, hier vandaan komen...

imageimage

avatar van Vascago

Vascago

Ben benieuwd. De Franse, Spaanse en Engelse horrors van de laatste tijd spreken me erg aan iig. Hoop dat deze dat kan voortzetten.

avatar van Linn

Linn

Aardig spannend en sfeervol

Zoals meestal het geval is bij Spaanse horror heeft No-do ook een erg duistere en donkere sfeer wat het al wel redelijk spannend maakt. Het verhaal begint makkelijk om te volgen maar na een tijdje word het wat rommelig en dat is wel jammer want dat neemt wat van de spanning weg. De geesten zijn wel erg mooi en scary om te zien

Al met al leuk om eens te zien en als je van spookhuisfilms houd is dit zeker een aanrader! 3,5*

avatar van Lord Flashheart

Lord Flashheart

Heerlijke occulte griezelfilm, zoals ze die in de jaren '70 in Amerika maakten. Alle bekende ingrediënten zijn aanwezig: een somber oud huis, priesters en Katholieke symboliek en een hoofdpersoon die ze niet meer helemaal op een rijtje heeft. En uiteraard van het vrouwelijk geslacht is.

De titel is een afkorting van Noticiarios y Documentales (Nieuws en Documentaires), Spaanse propaganda films ten tijde van het Franco regime. Deze 'No-Do's' werden vooral in de bioscoop gedraaid, vergelijkbaar met ons polygoon-journaal. Nu worden ze vooral om nostalgische redenen nog gedraaid; iets waar Quiroga dankbaar gebruik van maakt. Gedurende de hele film monteert hij fictieve No-Do's tussen de gewone beelden in en laat ze ook hier en daar in elkaar overvloeien. Erg aardig gedaan en een originele manier om de achtergrond van het verhaal uit de doeken te doen.

Dat verhaaltje is verder vrij rommelig en boeit ook niet zo; we hebben het allemaal al zo vaak gezien. De geesten daarentegen zijn spooky en met name de boze 'oppergeest' steelt de show. Al was het voor mij al snel duidelijk dat de dochter dood was en dus een geest, de uiteindelijke ontknoping is verrassend. Verder nog wat van de gebruikelijke scares: voetstappen, gegiechel, bloed dat uit het niets verschijnt, etc. Echt op het puntje van mijn stoel heb ik niet gezeten, maar de sfeer was in orde.

Een top notering zit er verder niet in, daarvoor zijn er toch was minpunten. Uiteraard had het script wat beter gekund, maar daarnaast ademt het toch iets van een tv-productie. De bijrollen zijn wat matig geacteerd, maar de grootste ergernis blijft toch het de hele tijd uit- en weer inzoomen op het spookhuis. Dit zie je vaak bij series als er een reclameblok komt, maar waarom het in deze film moet is mij totaal ontgaan. Neemt elke keer volledig de spanning weg.

Maar voor de liefhebber van het genre valt er genoeg te genieten en ik hoop dat de Spanjaarden gewoon hier mee door blijven gaan. 3,5*

Onderhond

Geweldig ghostfilmpje.

Een genre dat meestal mijn aandacht niet trekt, op zich biedt deze film ook weer niet zoveel nieuws.

Meest opvallend is de visuele stijl. De geesten zijn geniaal vormgegeven, de rest van de film ziet er ook echt om van te smullen uit. Super gebruik van filtertjes.

Iets minder is de schaar die overduidelijk in deze film is gezet. Rare cuts en inderdaad die vreemde filler shots van dat huis. Van die typische post-reclame shotjes. Origineel was de film 120 minuten lang, die 25 minuten worden jammer genoeg echt gemist.

Jammer, er had anders zeker meer ingezeten. Wie een leuke update wil van het geestengenre kan hier best een keer een gokje mee wagen. Uitermate vermakelijk.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van triqo

triqo

Je review op twitchfilm sprak me wel aan deze binnenkort op te zoeken en aanschouwen, wel weer een keer zin in een ''ghost'' filmpje

avatar van james_cameron

james_cameron

Dik aangezette gothische horrorfilm, vol cliché personages en idem locatie. De boel wordt enigzins gered door het intrigerende verhaal, rijk aan leuk bedachte fictieve historische details. Helaas is het camerawerk saai en de production design nogal voor de hand liggend. De montage hapert hier en daar ook, met te pas en te onpas totaal overbodige inserts van de buitenkant van het spookhuis. Akteerwerk en dialogen zijn daarnaast aan de overdreven kant. Jammer, want met een meer subtiele aanpak had hier meer ingezeten. Middelmatig filmpje, al met al, ondanks een aantal effectieve enge scenes. Tegen het einde gaat de film als de welbekende nachtkaars uit.

avatar van Monte Cristo

Monte Cristo

Niets bijzonders,je zit te wachten tot de film nog wat wordt maar dat gebeurt niet,puntje van mijn stoel zit ik zeker niet,val net niet inslaap en dat hoort niet bij een horror,

1.5 voor de klopgeesten,verder goedkope film.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Weer een wat mij betreft geslaagde Spaanse griezelfilm. Ik moet zeggen dat ze dat in Spanje goed onder de knie hebben. Mooi gemaakt met een prima creepy sfeertje. Toch vond ik hem wel iets minder dan bv de eveneens Spaanse El Orfanato maar toch zeker 3 sterren

avatar van tal1b

tal1b

viel helaas wat tegen.

was meer een spaanse poltergeist, had meer verwacht, jammer.

avatar van SaNDuTjE

SaNDuTjE

james_cameron schreef:

Mee eens. Tegenvaller.

avatar van jvg

jvg

Na de presenties hier gelezen te hebben toch maar deze film gekeken. Helaas vond ik hem erg tegenvallen. De special effect waar sommige hier over te spreken zijn vond ik juist tegenvallen.

stinissen (crew films & series)

Aardig geestenfilmpje met een bijzondere sfeer die langzaam maar zeker naar het einde toe doodbloed.

avatar van mug13

mug13

Voor mij domineren de fransen en de spanjaarden nu de horror scene en heeft Amerika een beetje het nakijken.Het acteren in deze film is goed en de sfeer is fantastisch(lekker duister).Kijken zou ik zeggen.

avatar van guylopez93

guylopez93

aardig sfeertje zat er in de film maar om dit nou echt eng te noemen? (geen enkele schrikeffect voor mij)

avatar van bobbydigital01

bobbydigital01

mug13 schreef:

toch wel goed he zo'n film uit de oude doos burned bij bob

avatar van Glacius

Glacius

Tegenvaller, zoals ik al verwacht had. Cliché verhaaltje zonder spanning gegoten in christelijk gezwam. Kunnen ze nou nooit eens iets anders met geestenfilmpjes doen? Enige positieve waren de effecten van de geesten, die waren toch vrij aardig.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

• 1923 stemmen

Kermis in de hel,

Terwijl Francesca en Pedro worstelen met het stilleleven van hun eigen teringzooi, wordt standaard horror plots gespook voor gevorderden. Midden in het niemandsland woont het jonge levenspaar nog maar net, het tweetal heeft het duidelijk moeilijk en is driftig opzoek naar sereniteit en harmonie. Sodemieter, wat?! Daar zeg ik donder op! Want het is Kermis in de hel!

Bij Klopgeestige bovennatura sta ik normaliter niet vooraan in de rij, en nu dus ook niet. Een beetje flauw, maar mijn instelling was puur zakelijk: De horror KO. Dus, toch enigszins sceptisch begon ik aan de zit; Zeventien zwart, dertig clichés en een vleugje zout.

Waar El Orfanato faalde, kruipt No-Do stilletjes onder mijn huid, het metafysisch gespook is nog nooit zo eigenzinnig geweest, dan wel geen 45 meter kippenvel, maar zachtjes komt er een gewenning, bijna tastbaar is het visuele spookportret dat uitbunding op het netvlies van de gevierde kijker danst.

No-Do is verpakt in het standaard verhaaltje; een oud oud huis waar vroeger verschrikkelijke dingen zijn gebeurd, komt tot leven. Kinderen, gemartelde hoertjes en ontwetenden zijn geslacht in het verleden, enkel om x aantal jaar later, wraak te nemen op het heden.

Het gezin dat eigenlijk al genoeg problemen kent, stort zichzelf in het oog van de orkaan.

Elio Quiroga's "No-Do" Mixt religieus scepticisme met het bovennatuurlijke en levert daarmee een lekker obscuur werkje af. Zeer goed.

avatar van Malibu Stacy

Malibu Stacy

Saaie film had er moeite mee hem helemaal uit te zitten.

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

mug13 schreef:

Helemaal mee eens.

avatar van Rickyman

Rickyman

Een heel mooi gemaakte spookhuis-film, maar het verhaal is totaal niet spannend en soms gewoon saai.

Hier had ik ook erg veel moeite om niet in slaap te vallen.

Een dag later zag ik bijv uit hetzelfde Spaanse gerne de film 'Darkness', deze is wel lekker spannend en boeide tot het eind. Houd je wel wakker..