Madhouse (2004)

Horror / Thriller

geregisseerd door William Butler
met Joshua Leonard, Jordan Ladd en Lance Henriksen

Clark Stevens is een jonge student geneeskunde die besluit stage te lopen in Cunningham Hall, een instituut voor psychisch gestoorde mensen, ook wel 'Madhouse' genoemd. Clark raakt al gauw vertrouwd met zijn werk, maar wanneer hij op een dag een schim van een klein jongetje ziet, begint hij te twijfelen over zijn eigen mentale gezondheid. Wanneer zuster Hendricks en dokter Morton bruut vermoord worden, gaat Clark op onderzoek uit. Niemand van het instituut zou ooit in staat zijn om zo'n moord te plegen behalve Ben. Ben weet niet alleen wie of wat die schim is die Clark heeft gezien, maar weet ook de identiteit van de moordenaar.

dit kan ik nog eens eng noemen!! man...!e
echt superrr eng, 5 sterren voor deze griezelige film.

avatar van _Daan_
Leuk filmpje wel leuk gemaakt.. ik had het hele verhaal meteen door in de eerste 10 min..dat was wel minder..

avatar van Anjin
DarkDuuvel schreef:
dit kan ik nog eens eng noemen!! man...!e
echt superrr eng, 5 sterren voor deze griezelige film.

Heb je zeker nog nooit een echte horror film gezien.

Deze is van kaliber flop en zeer achterhaalbaar.

Duizend van zulke films in een doosje.

O ja Lance Henriksen had hier helemaal niet zijn
acteerprestaties moeten afleveren, zonde van zijn tijd geweest.

avatar van AmazingPP
Ik vond deze film helemaal niet onaardig. Eigenlijk verbazen mij de negatieve kritieken. Ik vond het wel goed in elkaar gedraaid. OK, het is een beetje voorspelbaar, maar het camera-werk en de montage van de film is vrij luguber. Ook de karakters die rondlopen in deze film zijn luguber. Ik heb ze vele malen minder gezien, dus deze verrassende film krijgt van mij 3,5 *.

avatar van wennie24
Ik vond het ook een super goeie film, lekker van die schrikmomenten en een leuke twist aan het eind!

_Daan_ schreef:

Heb je wel de goede film gezien dan? Het lijtk me héél sterk dat je het verhaal na 10 minuten doorhad?

Anjin schreef:

Heb je zeker nog nooit een echte horror film gezien.

Deze is van kaliber flop en zeer achterhaalbaar.

Duizend van zulke films in een doosje.

O ja Lance Henriksen had hier helemaal niet zijn
acteerprestaties moeten afleveren, zonde van zijn tijd geweest.

idd er zijn echt veel engere films, al vond ik dit geen superdomme film zaten leuke spannende stukken in maar zeker geen topper 3*

avatar van De Nederlander
Jardineiro schreef:

idd toen was de voor titeling nog niet eens afgelopen

avatar van vampyrmaiden
ik denk dat heel wat mensen hier de plank volledig misslaan; hij loopt ten eerste aan het eind niet hetzelfde gebouw binnen; dat is een ander psychiatrisch ziekenhuis, waar hij dus overduidelijk dezelfde plannen mee heeft.

Het eind vind ik zelf best sterk, het duurde echt wel even voor ik doorhad, dat Clark de moordenaar was en dat de patient in cel 44 niet bestond, en dat hij dat dus zelf was.

Mensen die deze film echt slecht vonden kunnen beter een domme slasher movie gaan kijken ipv iets met een psychologische achtergrond.

Het was best een goede film, leuk plot, goed eind, en spanning. Niet eng, met wel met voldoende sfeer.

avatar van vampyrmaiden
basoos schreef:
Jammer dat deze film 'misbrepen' wordt.

Erg veel Christelijkgeschoolde zieltjes.

Dis een doordenkertje... ik vind het de meest briljant Psycho Horror tot op Heden..

En lekker Grafisch.. wellicht zouden de personen die onder 5 sterren hebben gestemd, de film op een maatschappelijk kritische manier moeten bekijken.

Daarom is deze film in de grote Theaters Verbannen!

kijk, iemand die een film als deze tenminste ook kan waarderen

avatar van Midnighttemptres
vampyrmaiden schreef:

ik geef je helemaal gelijk, je neemt me de woorden uit de mond
ik blijf hem goed vinden en ik vond het wel vet dat deze keer de "bad guy" won, helemaal niet cliche 4.5

avatar van ramon12121
ben 'k het helemaal mee eens 4,5 van mij

avatar van voomzap
Vond de film erg zwak geacteerd. Door het gebrek aan geloofwaardige acteurs een laag cijfer voor deze teleurstelling.

avatar van Zero_Sunshine
Ik vond het wel een redelijk goede film.
Niet schitterend maar ook niet barslecht.
Er waren wel een paar kleinigheden waaraan ik me stoorde, waaronder bijvoorbeeld :
- in de cellen waar de gevaarlijk gestoorden zaten, was er daan één man met make-up op? Hoe komt die aan make-up?
- ook in dezelfde cellen word Clark op een bepaald moment door iemand langs achter vastgegrepen...op elk ander stuk in de film is er een wand voor de deur
-als het meisje Sarah noemt ze geloof ik vlucht voor Clark op het einde loopt ze helemaal tot aan het einde van de gang waar duidelijk een groot vuur aan het branden is de hele film door, ze gaat er vlak voor zitten, maar d'r haren, ... er vliegt niet in brand

Dat zijn een paar voorbeelden, als ik hiermee fout zit, laat het me gerust weten.

De laatste tijd veel bagger in het Horror-genre gezien, gelukkig is 'Madhouse' weer eens Horror van waardig niveau.

avatar van 606
Leuke creepy film met een hoog psychische enge personages.
Acteerwerk was ook niet slecht.
Film zag er ook goed uit special effects waren prima.
De twist was onverwachts op het einde.

3,5 ster

avatar van N_SANE
De film (intro) begint goed met allerlei snelle flitsen en dat is 's nachts in het donker toch wel even schrikken. Verderop in de film gebeuren er eigenlijk niet veel dingen meer die eng zijn of je doen laten schrikken, maar het verhaal zelf is erg interessant om te volgen. De spanning blijft er dan goed inzitten en met de onverwachte plottwist op het einde die ik niet zag aankomen, kan deze film zeker aangeraden worden. Een beetje in de stijl van "Identity", da's zeker ook een aanrader als je deze film leuk vindt.

Tot slot vind ik het op z'n tijd leuk om eens geen 'happy-ending' te zien. Iedereen werd gedood en Clark ging een ander psychiatrisch ziekenhuis binnen om zijn 'werk' wellicht voort te zetten. Een deel 2 zou dan een logische stap zijn maar die is er niet. Misschien dat dat nog komt.

Must-see. Heerlijke psychologische (horror/)thriller.

avatar van Halcyon
Fijn tussendoortje.

Het verhaaltje is weliswaar flinterdun en voorspelbaar. In horrorfilms die om schizofrenie draaien, zie je de clou vaak al van mijlenver aankomen. Dat is hier ook het geval en dus een minpunt, maar wel eentje dat de amusementswaarde nauwelijks in de weg staat.

De kracht van de film schuilt duidelijk in de locatie: een psychiatrische instelling waar dubieuze praktijken plaatsvinden. Ook zijn de patiënten stuk voor stuk griezels om u tegen te zeggen. Bovendien blijkt dat er onder het gebouw nog een kelder is waar de écht zware gevallen zitten. De eerste keer dat de hoofdpersoon "kennismaakt" met deze patiënten is meteen de beste scène uit de film. Al deze elementen zetten de juiste sfeer en zorgen voor een eng klimaat waarin de naïeve plot zich vlotjes ontvouwt.

Spanning zit er helaas te weinig in. Dat komt voornamelijk omdat de twee hoofdpersonages nogal zoutloos zijn. Je kan je maar matig inleven in hun acties en daardoor voel je niet de wanhoop die zij voelen. Daartegenover staat echter een karrenvracht aan bevreemdende en gruwelijke scènes die van deze film een naargeestige ervaring maken.

avatar van Boeikens
Matig.

Spookfilmpje dat me vooral aan Kingdom Hospital deed denken maar dan minder goed.
De sfeer wordt nog redelijk goed opgebouwd maar buiten enkele kleine opflakkeringen is de spanning ver zoek. De schrikmomenten zijn zeer voorspelbaar en op enkele mooie scènes na is de gore erg pover.

avatar van Phantasm
Leuk in elkaar gezet, kijkt lekker weg.

avatar van candymancandyman
Aardige horrorfilm waar volgens mij met betere acteurs toch iets meer in had gezeten. Leuke twist op het einde. Knappe tegenspeelster, creepy sfeertje, vage creaturen. Was leuk voor 1 keer.

avatar van Daan258
Matig filmpje.
De eerste helft is best sterk maar daarna kakt die toch behoorlijk in.
Verhaal word op het einde een beetje wazig en daardoor blijf je toch nog met vragen zitten.
Verder zat er wel een lekker sfeertje in en een paar lekkere creepy personages.
Hij had die veel beter gekund.