ad

Alternatieve titels: Vacation / 休暇

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hajime Kadoi

Met onder meer: Kaoru Kobayashi, Hidetoshi Nishijima en Nene Otsuka

IMDb beoordeling: 6,9 (148)

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Kyûka

Hirai is een gevangenisbewaker van gemiddelde leeftijd, die erg goed bevriend raakt met een tot de dood veroordeelde gevangene en vervolgens zijn steun en toeverlaat wordt. Hij moet er voor zorgen dat de gevangene zijn tijd tot de executie goed volhoudt. Als beloning dat hij deze stressvolle taak op zich neemt, krijgt hij een week vakantie tot de executie.

avatar van Nephilim

Nephilim

Net de trailer hiervan gezien. Lijkt me erg goed.

Trailer:

YouTube - Vacation trailer (with English subs)

avatar van voskat78

voskat78

Gister deze film gezien.

Er valt maar weinig op of aan te merken.

De film was realistisch en mooi afgewisseld met de (typsche) zwijgende shot's, die we uit aziatische films kennen en vaak voor zich spreken. Het enigste min puntje in mijn ogen was toch wel het einde. Dat had wat mij betreft wat rauwer mogen zijn. Maar verder een prima film.

avatar van -fal

-fal

• 2028 berichten

Film die me wat dwars zit, net vanwege het bizarre einde. Nadat de verhaallijn met de ter dood veroordeelde gevangene eindigt met diens executie, wordt de verhaallijn die ik tot dan eigenlijk meer als nevenplot zag, nog beëindigd met een "en ze leven nog lang en gelukkig", inclusief schmierende soundtrack. Ik zat te wachten op een klap in het gezicht en die kreeg ik, maar door het uitblijven ervan.

Complicerend nog de suggestie vrij in het begin van de film dat er een relatie is tussen haar zoontje en de ter dood veroordeelde; Er volgen er meer. Later in de film volgt nog de suggestie dat de bewaker van meet af aan wist wie zijn aanstaande was. Zoals Moviegids het formuleerde: de een zijn dood, is de ander zijn wittebroodsweek.

Verder "typisch Japans". Veel contactgestoordheid in een meedogenloze cultuur, meedogenloos ook in de traagheid waarmee een ander gebracht wordt, en soms wat subtiele humor. Veel kille en sobere decors in de gevangenis, maar ook daarbuiten wordt je niet echt vrolijk van de steriliteit. Spannende film die langzaam een mier onder je huid laat kruipen.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

-fal, ik ben het helemaal met je eens (alleen niet met de laatste zin en je beoordeling). En je krijgt die klap inderdaad wel, door het uitblijven ervan. Ik vond het niet alleen wat bizar, maar ook gewoon te zoetsappig. Het kost de film een extra halve ster. Ook die suggesties vond ik maar wat vreemd, een beetje geamerikaniseerd als het ware.

Verder tja, ik heb het niet zo met gevangenisfilms. Aardig is ie wel, maar onder de indruk was ik nauwelijks. Hooguit het acteerwerk, dat was wel behoorlijk sterk.