Rembrandt's J'Accuse...! (2008)

Nederland / Duitsland / Finland
Documentaire / Mystery

geregisseerd door Peter Greenaway
met Jodhi May, Natalie Press en Peter Greenaway

Forensisch onderzoek van Rembrandts Nachtwacht. Greenaway behandelt de achtergrond, context en samenzwering van alle 34 afgebeelde karakters die samen een moord pleegden voor hun eigen voordeel.

Bonifatius
Er is een soort van trailer op internet:

Zal 27 januari in een duopack met Nightwatching op dvd verschijnen.

avatar van tarkovski
In dat duopack ben'k buitengewoon geïnteresseerd... Waar ergens komt dit uit? Wie brengt het uit? is 't ook Nederlands ondertiteld of is 't in 't Engels te doen (wat zeker geen obstakel is..)

Moest je 'r iets meer van weten... dank bij voorbaat!

Video Film Express brengt op 27 januari Nightwatching uit (in Nederland), met op een extra disc deze documentaire. Zullen gewoon Nederlands ondertiteld zijn.

Bonifatius
Volgens http://www.bol.com/nl/p/dvd/nightwatching/1002004005764552/index.html#product_overview duurt de film 224 minuten, de twee films bij elkaar duren 214 minuten. Ik snap niet zo goed dat deze film overmorgen op tv komt, aangezien hij als dure voorstelling te zien is in verschillende steden. Deze voorstellingen lopen vanaf 30 november, hoe kan het dan dat Greenaway twee maanden later de film al op dvd uitbrengt en nog geen maand later al op tv laat zien?

Weet iemand hier antwoord op?

avatar van speedy23
Bonifatius schreef:

Weet iemand hier antwoord op?

Omdat het over een totaal andere film gaat dan bovenstaande: Nightwatching (2007), aka Rembrandt's J'Accuse en duurt 134 min (NTSC)
Het gaat over deze film die uitgezonden zou worden.

speedy23 schreef:

Het gaat over deze film die uitgezonden zou worden.

Ja, ik weet dat Nightwatching de film is waar ik de link van opschreef, ik bedoelde ook de twee films Nightwatching en Rembrandt's J'Accuse, de bovenstaande film. De bovenstaande film komt morgen op tv en dus niet Nightwatching!: http://www.nederland2.nl/gids/aflevering/jaccuse/9970987. In dit artikel staat nogmaals vermeld dat het de bovenstaande film is:
Dus Nightwatching wordt niet uitgezonden, maar deze film!

Hoe kan het dat een gloednieuwe film nou al op tv komt?

avatar van Quentin
Gezien de vele Europese omroepen die co-produceren is dat niet zo vreemd.

Quentin schreef:
Gezien de vele Europese omroepen die co-produceren is dat niet zo vreemd.

Ja, maar ik bedoel dat ik het vreemd vindt dat als je zo'n peperduur arrangement organiseert, dat je dan een maand later de film al op tv vertoont!

avatar van Donkerwoud
Ik heb deze zojuist voorbij zien komen op televisie ( helaas wel een stuk gemist van het begin ).

Het is een soort fictieve aanklacht tegen enkele hooggeplaatste heren wiens wandaden verwerkt zouden zijn in de Nachtwacht. Aan de hand van gespeeld materiaal en van een soort complottheorie-wordt-ontrafeld a la Discovery Channel, wordt er een beeld geschetst van Rembrandt als aanklager van deze mannen. Het past mooi in de hele hype rond de Da Vinci Code: sensationele conclusies trekken die schokkender zijn dan ''de feiten'' die daadwerkelijk gebracht worden. Als journalistiek werk neem ik het dan ook niet helemaal serieus, maar als inspiratie om anders over de oude meester te denken, is het best geinig ( en daar wordt het natuurlijk allemaal voor gedaan ). Let ook op die acteur uit The Office die niet geheel onverdienstelijk gestalte geeft aan Rembrandt.

avatar van Donkerwoud
Bonifatius schreef:

Dat gebeurt wel vaker. Bijvoorbeeld bij de release van een nieuwe Nederlandse serie of van een groots aangekondigde film. Gewoon om het in het zonnetje te zetten bij pers en publiek, en om dan de bezoekers alvast een exclusief voorproefje kunnen geven van wat er komen gaat. Zo schokkend is het dus ook weer niet.

Recent voorbeeld is TBS met Theo Maassen, in 2008 in de bioscoop vertoond maar ook dat jaar uitgezonden in de selectie telefilms.

confucius
De presentatie van deze prent is het ergerlijkste wat ik ooit - filmisch - ben tegengekomen! Telkens wanneer er een doek werd getoond werd deze ontsiert door in het midden een 'idioot' te plaatsen, de verteller in spe. Kotsmisselijk werd ik ervan. Ik noem zo iemand een 'Rembrandt killer.' Een kunstbarbaar.
En wat betreft het verzonnen verhaal van de Nachtwacht: Over de Mona Lisa vertelt men ook dat het geen vrouw is (zou zijn) maar een man!? Leonardo himself volgens sommige bronnen.
Deze film is in mijn ogen niet meer dan kattenbraaksel. Weg ermee, en tot nooit meer.
Confucius is behoorlijk in zijn gat gebeten, vandaar zijn besluit:
"Deze film staat gelijk met een weide vol pisbloemen waar honderden koeien staan op te pissen."

Bonifatius
Goede film. De aanklacht op zich was best logisch, maar ik vond het af en toe een beetje te speculatief worden. Zoals bijvoorbeeld het idee dat het meisje achter Marieke haar identiteit niet onthuld omdat ze een verbrand gezicht is, ik kan nergens iets vinden waar duidelijk wordt dat er een Marieke en / of Marita bestaan heeft Toch vind ik dat de stukjes die gespeeld worden om de ideeën van Greenaway duidelijk te maken erg goed en mooi. 3.5 ***

avatar van Alastor
confucius schreef:

Deze 'idioot', verteller, 'Rembrandt killer' en kunstbarbaar genaamd Peter Greenaway heeft zich hier anders nog redelijk weten te beheersen, de presentatie is een soort -'Tulse Luper Suitcases' light - met flarden uit zijn laatste speelfilm. 't Kon erger.

Greenaway's filmische vertelstijl mag me dan wel tegenstaan, zijn extreem rationele benadering van film- en beeldkunst in het algemeen blijft wonderbaarlijk en is in deze film interessanter dan de verhandeling over het hoe en waarom van "De Nachtwacht" zelf. Ondertussen rijst bij mij de vraag of Greenaway ook maar een greintje gevoel in zijn donder heeft, want afgaande op z'n ziel- en goddeloze cinema twijfel ik daar ernstig aan. Als essayist vind ik hem vooralsnog stukken beter uit de 'verf' komen dan als filmauteur, graag minder speelfilms en meer van dit soort werk.

Driello
Ben gek op dit soortachtergronden bij kunstwerken. Verhalen achter de kunst die het kunstwerkalleenmaar boeiendermaken. Vonddemanier vanvertellen beslist niet storen,devormgeving origineel en interessant.Maar wat een vreselijke manier van acteren zeg. Die groteske verkrachting van elke Nederlandse en Franse naam en term. Waarom kunnen die Amerikanen nou nooit eens de moeite nemen een naam uit te spreken zoals deze uit dient te worden gesproken. En dan Greenaway zelf die het tweede deel van de titel niet eens fatsoenlijk kan uitspreken. J'accuse (en niet 'zakuus')......zo vreselijk moeilijk is dat toch niet, zelfs niet voor een Amerikaan? Dit gebrek aan sensitiviteit en 'research' zeg maar, levert toch wel veel aftrek op, omdat het een hoge mate van irritatie bij me te weeg bracht.
Over het verhaal dan: de analyse van de Nachtwacht en de theorie erachter wordt op een interessante manier gebracht. Het is een interessante interpretatie. Nietmeer dan dat, waarschijnlijk. Hoe dan ook, het thema interresseerdemeen de uitwerking vond ik ooit boeiend. Een 3. Voorlopig.

NB: geeft wel een prettig gevoel dat een 'buitenlander' Rembrandt,onze Rembrandt, bij de drie grootste schilders aller tijden plaatst en de Nachtwacht beschouwt als eenvan de vier belangrijkste schilderijen.