La Fille de Brest (2016)

Alternatieve titel: 150 Milligrams

Frankrijk

geregisseerd door Emmanuelle Bercot
met Sidse Babett Knudsen, Benoît Magimel en Charlotte Laemmel

Irène is een longarts bij het academische ziekenhuis van Brest. Ze ontdekt een direct verband tussen een aantal verdachte sterfgevallen en het toedienen van een geneesmiddel dat toegelaten is op de markt. Nadat ze haar ontdekking heeft voorgelegd aan het onderzoekshoofd, Antoine, leidt het onderzoek naar een machtig farmaceutisch bedrijf. Plots wordt ze gekort op haar budget en beginnen collega's haar te zien als een bemoeial. Hierop besluit ze alleen het gevecht aan te gaan om de waarheid aan het licht te brengen.

Vanaf 13 juli in de bioscoop (September Film)

avatar van mrklm
Sidse Babett Knudsen is subliem als Irène Franchon in dit op ware feiten gebaseerde verhaal over een longarts die met een aantal collega's in Brest patiëntenonderzoek om te achterhalen of diens problemen met hun hartkleppen mede zijn veroorzaakt of versterkt doordat ze Mediator gebruikten, een middel dat al 30 jaar als vertrouwd middel door Franse artsen wordt voorgeschreven. Het is snel duidelijk dat er iets goed mis is met Mediator, maar om dit formeel te bewijzen zodat het middel volledig uit de handel wordt genomen, moet ze een langdurige, harde strijd leveren tegen de Franse farmaceutische industrie. Een strijd die steeds meer slachtoffers eist, waardoor het doorzettingsvermogen van Irène en de steeds kleiner wordende groep mensen die haar actief steunen enorm op de proef wordt gesteld.

Knudsen zet Knudsen neer als een drie-dimensionaal mens: ze is koppig, ze is zeer direct, maar ze barst ook van de positieve energie, doet soms gewoon lekker gek en heeft een uniek gevoel voor humor. Het is een droomrol voor iedere actrice en Knudsen haalt alles uit de kast. Maar het scenario geeft andere sleutelfiguren voldoende aandacht, wat de film goed doet maar ook recht doet aan dit waargebeurde verhaal. Want hoewel Irène het gezicht werd van de strijd tegen Mediator, kreeg ze van verschillende kanten hulp, ook op de momenten dat ze het niet meer zag zitten. Catherine Haynes (Myriam Azencot), een kritische stem in de media die zorgde voor de eerste media-aandacht; Arsène "De Kerstman" Weber (Olivier Pasquier), haar Deep Throat die zijn baan op het spel zette om essentiële statistieken te vergaren en Antoine Le Bihan (Benoît Magimel), de collega met wie ze het onderzoek begon maar die niet bestand was tegen de kritische vragen tijdens hoorzittingen. Maar het - niet geheel verrassend - is uiteindelijk haar gezin dat haar erdoor sleept, vooral in de meest ontroerende scène waarin haar man, de rustige rots in de branding Bruno (Patrick Ligardes), haar troost wanneer de situatie uitzichtloos lijkt.
De structuur is weinig verrassend met z'n chronologische aanpak, dus heel vernieuwend is Le Fille De Brest niet. Maar films waargebeurde medische missers zijn zelden zo intrigerend en vermakelijk tegelijk.

avatar van 93.9
Dacht ik 2 uur mooie Franse arthouse voorgeschoteld te krijgen krijg je 2 uur lelijke beelden.
Saaie film over een onderwerp dat als algemeen bekend mag worden geschouwd.
Hele farmaceutische gebeuren is een product van het kapitalisme. Een monster dat we zelf gecreëerd hebben.
Ik hoef daar niet 2 uur naar te kijken.
Vreselijke film die nergens ook maar een beetje interessant overkomt. Spuuglelijk.

Bélon
De recensie hierboven klopt m.i. en is nog gul. Zeer lelijke film. De hoofdrolspeler zat vervelend hard in een microfoon te krijsen bij een vergadering en dan moet je nog anderhalf uur. De saaie vergaderingen heeft men geprobeerd op te leuken met een drone (muziek) op de achtergrond om die scenes spannend te doen lijken. Inhoud: big pharma's gonna big pharma. News at 11.

Ik kan 1,0* geven maar moeten Hele Vervelende Films in 2018 van mij coulance krijgen?

Nee hoor

avatar van j_u_u_l
Blegh
Je verwacht een Franse topper en krijgt een middelmatige, redelijk slecht geacteerde, oninteressante film voorgeschoteld.

Oja, en van dat geschreeuw kom je echt niet meer af. Vrij ongeloofwaardige hoofdpersoon en de cardioloog is al helemaal niet om over naar huis te schrijven, wat een vreselijke prestatie.