The Girlfriend Experience (2009)

Alternatieve titel: GfE

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Sasha Grey, Chris Santos en Peter Zizzo

Christine Brown werkt onder het pseudoniem Chelsea als high class escort in Manhattan. Ze verdient $2.000 per uur en ze heeft een vriend die haar in haar werk steunt. Ze wordt niet alleen betaald voor de seks, maar speelt tijdens de ontmoetingen ook de rol van een perfecte vriendin, die luistert naar geklaag over politiek en de economische crisis. Maar wanneer ze een aanbod krijgt om haar marktwaarde te vergroten en ze tegen haar regels in een klant ontmoet die nog nooit eerder met een escort is geweest, moet ze belangrijke keuzes maken.

avatar van Zandkuiken
Soderberghs vorige "tussendoortje" Bubble is een kleine parel dus 'k was best wel benieuwd naar The Girlfriend Experience.

Hier ook een rustige, observerende stijl, hoewel 't er allemaal een stukje eleganter uitziet: het hoofdpersonage begeeft zich als luxe-escorte dan ook in iets mondainere kringen dan de arbeiders van de poppenfabriek. Vaak zeer mooie belichting ook.

De soundtrack dan: er wordt wel érg spaarzaam omgegaan met de muziek, had best iets meer mogen zijn. Het had GfE dat tikkeltje minder afstandelijk kunnen maken.

Die afstandelijkheid voelde ik nog eens dubbel zo hard omdat het hoofdpersonage toch minder medeleven opwekt in vergelijking met de eenzame Martha en Kyle uit Bubble. Chelsea heeft enkel oog voor geld en luxe en maar zelden lijken er enige echte gevoelens te schuilen achter haar ietwat verwaande blik.

Niettemin weer een geslaagde karakterschets waarmee Soderbergh op de proppen komt. Blijft een regisseur om te volgen.

avatar van Naomi Watts
Lastige film om te beoordelen.

Het concept is heel interessant. Een classy callgirl in haar dagelijkse beslommeringen volgen maar helaas gaat Soderbergh voor de emotioneel afstandelijke aanpak. Jammer.

Wel two thumbs up voor Soderbergh dat hij pornoactrice Sasha "Cream Dream" Grey cast. Terwijl de nudescenes nihil zijn en echte sexscenes zijn er ook niet vind ik het erg tof dat ie dan toch in zee gaat met Grey. Ik zou pornoactrices sowieso vaker terug willen zien in de mainstream business. Erg gedreven en hebben veel meer te bieden dan dat automatische piloot volk wat je vandaag de dag vaak ziet. Grey bewijst ook dat ze wat toe te voegen hebben.

Grey is ook het meest aangename element van de film. Erg fijn geacteerd. Ze is zeer afstandelijk maar haar ogen stralen zoveel warmte en verlangen naar commitment uit. Jammer dat die Chris toch iets teveel screentime krijgt, toch een beetje een smet op deze film.

avatar van wwelover
Wat een ongelooflijk saaie film zeg. Jammer want het concept is niet eens zo verkeerd, maar het is gewoon niet goed uitgewerkt. De dialogen zijn bijzonder slaapwekkend. Jammer dat er zo weinig gebruik van muziek is gemaakt, had nog iets kunnen toevoegen. Verder vond ik de soort van docu stijl niet leuk. Sodenbergh moet eens leren meer tijd te hebben voor films en niet per sé meerdere films per jaar uit te brengen maar dan wel allemaal half gebakken films.

Wel verrassend dat Sasha Grey die onder meer 2 keer is genomineerd voor SuperSlut en Creamdream van het jaar, toch goed acteerden. Ik moest qua uiterlijk aan Keira Kneightley denken. Maar die Sasha zou de porno gewoon achter haar moeten laten en voor de 'gewone' films gaan, talent heeft ze in ieder geval.

avatar van james_cameron
De moeite waard, vooral door de verrassend goede rol van pornoster Grey, het bijzonder sfeervolle camerawerk en de subtiele, raak getroffen score. Inhoudelijk is het ook best interessant, al zijn de observaties betreffende het leven van een dure call-girl boeiender dan die betreffende economie en politiek. Wat mij betreft één van de meer geslaagde films van Soderbergh de laatste jaren.

avatar van Knisper
Goede indie-film weer van Soderbergh, waar hij de beslommeringen van een high class-escort volgt tegen de achtergrond van de economische crisis. En zo slice-of-life gaat er bij altijd wel in. Vooral op de manier hoe Soderbergh het hier doet. Het eerder genoemde 'hypnotisch', hoewel iets te sterk uitgerdrukt, is wel goed getroffen. Het is mooi geschoten en vooral ook de geluidsband past goed bij het karakter van de film.

Na verloop van tijd komt er helaas te veel verhaal in de film, waardoor dat gezapige uit de film verdwijnt. Hoewel het volgen van de relatie in de film (nog steeds) erg interessant is, werkt de emotionele uitwerking van de andere zijlijntjes uiteindelijk niet zo.

Niettemin een erg prettige filmervaring met een goede weergave van het tijdsbeeld. Deed me trouwens denken aan The Center of the World, hoewel die zelfs nog iets beter is.

avatar van Nicholas123
Terecht is het misschien niet. Maar begrijpelijk toch wel enigszins. Porno is nu eenmaal iets waar men het liefst stiekem naar kijkt.. Openlijk erkenning geven aan het eventuele talent van één van de actrices actief hierin betekent vaak al snel dat je als reviewer, individu etc. wel erg veel van je eigen persoonlijke leven impliciet prijs geeft. Om het heel lomp te stellen: Ze zijn bang om voor perverts uitgemaakt te worden.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat ze nooit een mainstream film-award van enig werkelijk formaat zal winnen. Mocht dit wel zo zijn dan zou het een regelrechte revolutie zijn. Het feit dat ze deze film heeft gedaan en nu een rol heeft in Entourage die meer omvat dan een wandelend lekker lichaam is eigenlijk al opmerkelijk te noemen.

Wat betreft haar rol in deze film: Verrassend goed. Zeer gecontroleerd geacteerd. De emotionele afstandelijkheid overheerst en wordt (mede doordat ze kan putten uit haar eigen achtergrond) overtuigend overgebracht. Op de schaarse momenten dat ze wel emotie zie laat zien (en er uit een ander vaatje getapt moet worden) blijft ze verrassend goed overeind. Sterker nog: Ze doen de film opleven.

De film schiet af en toe namelijk door van prettig afstandelijk naar doods en saai. Daar komt nog eens bij dat afgezien van Grey we te maken hebben met een stelletje dodelijk oninteressante personages. Ik irriteerde me dan ook dood aan de typische Amerikaanse stedelijke yuppies. Zo gelikt als het maar kan en geen enkele vorm van zelfrelativering. Het soort mensen dat heel bewust de juiste soort jazz op gaat zetten als er gasten over de vloer komen.

De benadering van Soderbergh valt in dit licht misschien te verklaren (Emotioneel afstandelijk, stilistisch cool en tot in de puntjes verzorgd). Het maakte de film bij vlagen echter onprettig en doods om naar te kijken. De scene's rond Sasha's personage (die gelukkig centraal staan) maken hier echter nog een mooie voldoende van.

avatar van rokkenjager
Enkel gezien omwille van Grey, ook meteen het enige lichtpunt. Want de film zelf is verder behoorlijk arty-farty, tot het pretentieuze aan toe. Achteraf weet je eigenlijk wel gedeeltelijk wat voor film je kan verwachten. Typisch zo'n nietszeggende indie aan de hand van een cineast die totaal niks te zeggen heeft. Een hoop belachelijke dialogen die nergens, maar dan ook nergens over gaan en oh zo artistieke visuele stijl, terwijl het gewoon ontiegelijk belabberd is geschoten met uiteraard een overdaad aan afgrijselijke digitale beelden. 1,5*

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ik vind deze film moeilijk te omschrijven, dus ik begin eerst met de positieve kanten ervan.
Het acteer niveau was dik in orde en kwam daarom als geheel ook realistisch over. Wat ik ook een pluspunt vond was de gekozen muziek onder de film, het was origineel verzonnen en vooral die drummer op straat vond ik erg leuk gevonden.
En dan hebben we nog de film locaties die zeker veel sfeer hadden en de film aangenamer maakte om te blijven kijken.
Toch vond ik deze film niet helemaal werken, het onderwerp vond ik boeiend en ik was daarom ook benieuwd wat ze er mee deden.
De film is inderdaad realistisch maar vaak ook langdradig, de 75 minuten die deze film duurde gingen nou niet bepaald snel voor bij en ook had de film wat beter uitgewerkt kunnen worden, het onderwerp blijft in de maar 75 minuten niet altijd even interessant en boeiend genoeg om de kijker vast te houden en lijkt hier ook amper moeite voor te doen.
Het einde vond ik ook een beetje uit de lucht vallen en zeker geen meerwaarde geven aan de rest van het geheel.
Nee, deze film is op een paar goede pluspunten toch een tegenvaller geworden voor mij, ik had zeker beter verwacht van een groots regisseur zoals Soderbergh is.

2,5*(voor de genoemde pluspunten)

Het lijkt wel of deze broksgewijze, vreemde film een soort voorstudie is voor het definitieve exemplaar dat dan wel boeiend zal zijn; bij The Girlfriend Experience moet je nu eindeloos geduld opbrengen voor een paar scènes die de moeite waard zijn. Wellicht heeft het te maken met het kleine budget dat de regisseur ter beschikking had.

avatar van mr_erp
Leuke poster, de film zelf viel alleen zwaar tegen.
De film doet aan als amateurfilm, oa door de wazige en bewegende beelden in het vliegtuig en de gehele manier van filmen.
Verder is het echt een nietszeggende film. Je hebt allemaal stukjes mee mogen kijken in het leven van Christine Brown maar je hebt nooit het idee dat het hele verhaal je getoond wordt en ook maar weinig gevoelens en gedachtes van Christine worden met je gedeeld.

Verder ben ik het helemaal eens met D-ark:
"Het 'achter liggend plot' over de economische crisis doet ook alleen maar aan om de film meer body te geven wat het totaal niet doet. En het docu stijltje doet dan eigenlijk meer lachwekkend aan dan realistisch."

--> Absoluut niet type film waar ik graag naar kijk..

avatar van david bohm
Het smeuïge onderwerp levert tamelijk taaie kost op. De film is een in een soort documentaire-stijl geschoten aaneenschakeling van niet chronologische situaties, meest dialogen hetgeen de spanningsboog niet ten goede komt. Door de schone schijn van mooie spulletjes en lingerie heen zien we een jongedame worstelen met het bestaan net als haar clientèle en vriend die merendeels gebukt gaan onder de economische crisis. Te saai om goed te zijn.

avatar van Decec
Redelijk drama film...
Geen spannend verhaal...
Volgens mij is biopic verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel mooi HD kwaliteit...
Geen aanrader...

avatar van Aapje81
Vooraf hoopte ik op een verassende experimentele film. Het is immers een gedurfde zet van Soderbergh om een licht omstreden pornoactrice de hoofdrol te geven.

Het moet gezegd dat Grey zeker niet de zwakste schakel van deze film is. Soderbergh brengt haar mooi in beeld en laat haar zichzelf zijn. Daarom vind ik het ook lastig om te beoordelen of Grey nu echt een goede actrice is. De rol van dure escort vertolkt ze in elk geval overtuigend.

Ander groot pluspunt is de sfeervolle muziek. Vooral de donkere tonen zijn erg sterk gevonden.

De grote misser van deze film zijn de vele misplaatste dialogen over de economie. Daarnaast zijn er wat plotjes die nauwelijks uit de verf komen en niet boeien. De film krijgt daardoor iets leegs en oppervlakkigs.

Als het scenario wat beter was uitgewerkt en de focus uitsluitend had gelegen bij Grey dan had dit een erg goede film kunnen zijn. Nu is het een goed bedoeld niemandsdalletje waarin hele dunne lijntjes zijn uitgezet die eigenlijk nergens toe lijden.

Neemt niet weg dat de film zeker zijn momenten heeft en hier en daar een Bret Easton Ellis achtige sfeer uitstraalt.

Boeiend maar niet briljant.

Goeie film over het leven van een high class callgirl, haar business, vriendje en klanten. De montage lijkt op het eerste gezicht wat chaotisch, maar er zit wel degelijk een verhalende lijn in. De film ziet er verder ook heel mooi uit en is sfeervol gefilmd. Een slimme, maar van lef getuigende keuze om een porno-actrice de hoofdrol te laten spelen. Maar Sasha Grey doet dit zeker niet onverdienstelijk, en alhoewel ze soms wat terughoudend overkomt, past dit ook wel weer bij het personage.

avatar van Jessen0wnt
If they wanted you to be yourself, they wouldn't be paying you.

Goed, verborgen emotioneel portret van een bloedmooie escort die 2000 dollar per uur verdient. Het lijkt makkelijk geld verdienen maar vergt toch een paar stevige schoenen. Hoewel de film wat afstandelijk is, kon ik wel echt in Christine een 'mens'' ontdekken. Juist door wat werd overschaduwd was juist zichtbaar. Realistisch drama.

Wat goede nummers eronder en af en toe wat mooie beelden zorgen toch voor een aangename ervaring. Ik had wel het idee dat de film veel langer duurde dan dat hij echt was. Hij is toch wat traag, maar kijkt aan de andere kant wel lekker weg. Het verhaal, cast en de stijl is interessant genoeg, maar toch is tempo niet aan de orde. Beetje raar gevoel haha.

Klein bijzonder filmpje die beetje onderschat is hier. 3,5 ster

avatar van Nicolage Rico
M'n eerste gedachten tijdens het kijken waren: pornofilm zonder sex of een soort documentaire zonder goed toegepast onderwerp.

Later bleek de film toch iets meer inhoud te hebben, maar wat zijn de eerste 30/45 minuten slecht. Dat domme geneuzel in het vliegtuig, vervelende camerastandpunten, een chaotische regie, een suf subverhaaltje, matig acteerwerk en, op eyecandy Sasha Grey na, valt er niets interessants te bespeuren.

Daarna wordt het wat boeiender, doordat de kijker een (minimaal) kijkje in het harde escortwereldje voorgeschoteld krijgt, al blijft het oppervlakkig. En dat komt mede door de geheel bedroevende vormgeving.

Sasha Grey is geen actrice. Daar heeft ze te weinig inlevingsvermogen voor - althans, dat kan ze niet uiten. Maar storend is ze allerminst. En dan is het wellicht tegenstrijdig dat ze toch wel per scène in haar rol groeide.

Over Soderbergh: kwantiteit gaat ten koste van kwaliteit.

1,5* voor dit kwakkie.

Opzicht best een interessant drama die ook nog eens zeer realistisch oogt. Het verhaal zit best aardig in elkaar en callgirl Christine Brown (best goed gespeeld door porno-actrice Sasha Grey) had haar leventje (ze had een vaste vriend en ook goede vermogende klanten) best aardig voor elkaar totdat ze een foutieve keuze maakt waardoor haar luxe leventje plotsklaps verandert (o.a. haar vriend die haar dumpt) in negatieve zin. De keuze die ze maakte kon ik persoonlijk ook niet echt begrijpen en haar vriend had haar daar ook nog voor gewaarschuwd. Nu kun ze alleen nog de gevolgen daarvan accepteren, maar haar goede leventje zoals ze die had voor haar keuze was min of meer voorbij. Het was overigens wel geweldig dat die vieze vent met zijn forum (beloofde haar de gouden regenboog) op het einde een vernietigend stuk over haar schreef wat grote gevolgen moet hebben gehad voor haar klandizie. Al met al best een aardige film om eens gezien te hebben.

P.S. Voor de fraaie Sasha Grey moet deze film ook wel een bijzondere ervaring zijn geweest want ze wordt nu betaald voor een film waarin er geen paal in haar kont zit of waarin haar gezicht niet onder de smurrie zit.

avatar van Insignificance
Fijn, eigengereid filmpje van Soderbergh. Visueel bij vlagen erg mooi, kalm en naturel van karakter en uit de losse pols gebracht met deze ongedwongen en versnipperde verhaalstructuur. Grey houdt zich prima als koele en gereserveerde escort die voor veel geld het ideale vriendinnetje speelt, maar dat thuis niet is. Beetje afstandelijk allemaal, maar dat past wel bij de op luxe beluste wereld en de economische realiteit waarin dit zich afspeelt. Met een vleugje sluimerende tragiek rondom Chelsea -meer dan haar lichaam, verhuurt ze haar persoonlijkheid- fascinerend genoeg voor deze speelduur. De tagline zegt ook wel wat.

Gedurfd, maar geslaagd experiment van Soderbergh om een pornoactrice de hoofdrol te laten spelen in deze film, waarin een luxe escort vertelt over haar ervaringen. Die scènes waren best interessant, te meer omdat Sasha Grey het helemaal niet slecht deed voor een actrice uit het pornomilieu. Allicht is dit laatste een voordeel voor het invullen van haar rol. Het ingelaste geklets van de zakenmensen op weg naar Las Vegas vond ik storend en op d’n duur irritant. Dat soort mensen zap ik dan ook altijd weg.

avatar van mjk87
Visueel best mooi, in die semi-docustijl, met mooie gele kleuren en vaak sterke kadreringen. Verder is Grey goed gecast, want hoewel ze niet meer gezichtsuitdrukkingen kent dan 'verveeld' past dat wel uitstekend bij haar personage. Verder is het inhoudelijk soms best aardig, met de kritiek op en vooral het beeld van de maatschappij. Maar de film is ook gewoon doodsaai. Deels komt dat allicht omdat er geen plot in zit maar we vooral wat losse scènes krijgen, maar deels ook door de saaie dialogen van personages die me niets kunnen schelen en gespeeld door acteurs die er weinig van weten te maken en die dialogen vullen een groot deel van de film. En allicht bewust, maar na die ruzie tussen Grey en haar vriend, met dat beeld van dat hotel/restaurant op de achtergrond deed me erg denken aan het eind van La Notte. Qua thematiek kan het maar zo. Verder 2,0*.

avatar van leatherhead
Interessante film.

De érg lage score is wel verklaarbaar. Qua plot dikwijls freewheelend, tevens wekt het feit dat pornomokkel Sasha Grey de hoofdrol speelt wellicht op voorhand al dedain op bij sommigen. Maar mits je de film met neutrale blik kijkt zul je merken dat ze zeker niet onder doet voor een hoop overgewaardeerde, Hollywoodiaanse weggooi actrices. Eminent acteerwerk van haar kant dus.

Verder een eigenzinnig filmpje van Soderbergh. Visueel best stijlvol in beeld gebracht allemaal, 't is duidelijk dat Soderbergh daar in z'n films steevast de nodige aandacht aan schenkt. Daarnaast een behaaglijke soundtrack, en een concept dat voldoende interessant is om je 77 minuten als geboeid kijker te houden. Had ook niet langer behoeven te duren, prima keuze daarvoor. Enkel die scenes in het vliegtuig ervoer ik als lichtelijk storend.

Blijft allemaal wel iets te simpel om écht hoog uit te vallen, maar vooralsnog het beste wat ik van Soderbergh gezien heb denk ik. Kleine 3,5*.

avatar van thunderball
Deze pas aangeschaft en bekeken.

Erg matige film, die zowel qua verhaal, als personages totaal niet uit de verf komt.

Serieuze benadering van een verhaal over een jonge vrouw, die een dure call girl is, zou kunnen werken, waren het niet dat dit heel matig is uitgewerkt en je i.p.v. haar uitgebreid bezig te zien met haar klanten, je nu vooral ook veel saaie momenten beleefd met gesprekken tussen wat bankmedewerkers over de economie en Obama. Wat Soderbergh hier mee wil in een film, die hierover verder niet lijkt te gaan... lijkt eerder tijdopvulling.

Soderbergh heeft feitelijk al sinds 2000 geen werkelijk goede film meer afgeleverd en wie dacht dat Haywire zijn absolute dieptepunt was, komt bedrogen uit, want deze is nog slechter, niets zeggend en zonde van de tijd. Kwantiteit boven kwaliteit lijkt steeds meer zijn devies te worden.

Enige pluspunt is hoofdrolspeelster Grey, die werkelijk zeer naturel en overtuigend acteert en de ontdekking van deze film is. Ik vond haar echt verassend goed.

Het goede van Soderbergh is dan weer wel dat hij deze befaamde pornoster dan in geen enkele seksscène laat zien, wat men -gezien het onderwerp- toch wel zou kunnen verwachten.

Op een enkel mooi shot na, heeft deze film verder niets te bieden, na een uur had ik het idee dat ik al twee uur zat te kijken en voelt vooral zeer overbodig aan.

Een vier, ofwel twee sterren.

Degelijke Soderbergh.

Wel een beetje wat ik ervan verwacht had. Een redelijk natural en klein dramatje, dat viel al uit de speelduur, de score en het stemmenaantal af te leiden. Maar daar is Soderbergh ook best goed in, een regisseur die beide strekkingen van de cinema redelijk goed beheerst.

Grey doet het aardig in de hoofdrol, erg veel werk heeft ze niet, maar het stoicijnse werkt ook wel bij haar personage. Verder is de film kundig in beeld gebracht en voorzien van een passende soundtrack. Mooi gestileerd, al is het verder ook niet geweldig bijzonder of verrassend.

Slice-of-life drama dat verder ook wel boeit. Geen duidelijke finaliteit of belangrijke moraal omgezet in duidelijke dialogen, de film fladdert rustig voort en stopt wanneer de personages voldoende vorm gegeven zijn. Op het einde schemert er misschien zelfs iets te veel narratief door, maar aangezien het een korte film is stoort het amper.

Leuk voor een keertje, zeker niet m'n favoriete Soderbergh, maar fijn is het wel.

avatar van IH88
“If they wanted you to be yourself, they wouldn't be paying you.”

Vreemde en soms dromerige film van Soderbergh. De grootste kracht van The Girlfriend Experience is de sfeervolle regie, met de cinematografie en het rustige tempo waardoor de film soms als een droom aanvoelt. Het is een opvallende en gewaagde keuze om Sasha Grey te casten, maar het is een keuze die uiteindelijk goed uitpakt. Het grootste probleem van de film is dat er allemaal vreemde en totaal niet interessante subplots in zitten, en ook de dialogen/voice-overs gaan soms nergens over. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar hierdoor kwam ik gewoon nooit lekker in de film.