
The Girlfriend Experience (2009)
Alternatieve titel: GfE
Verenigde Staten
Drama
77 minuten
geregisseerd door Steven Soderbergh
met Sasha Grey, Chris Santos en Peter Zizzo
Christine Brown werkt onder het pseudoniem Chelsea als high class escort in Manhattan. Ze verdient $2.000 per uur en ze heeft een vriend die haar in haar werk steunt. Ze wordt niet alleen betaald voor de seks, maar speelt tijdens de ontmoetingen ook de rol van een perfecte vriendin, die luistert naar geklaag over politiek en de economische crisis. Maar wanneer ze een aanbod krijgt om haar marktwaarde te vergroten en ze tegen haar regels in een klant ontmoet die nog nooit eerder met een escort is geweest, moet ze belangrijke keuzes maken.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=euwBlSZVrtQ
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Hier ook een rustige, observerende stijl, hoewel 't er allemaal een stukje eleganter uitziet: het hoofdpersonage begeeft zich als luxe-escorte dan ook in iets mondainere kringen dan de arbeiders van de poppenfabriek. Vaak zeer mooie belichting ook.
De soundtrack dan: er wordt wel érg spaarzaam omgegaan met de muziek, had best iets meer mogen zijn. Het had GfE dat tikkeltje minder afstandelijk kunnen maken.
Die afstandelijkheid voelde ik nog eens dubbel zo hard omdat het hoofdpersonage toch minder medeleven opwekt in vergelijking met de eenzame Martha en Kyle uit Bubble. Chelsea heeft enkel oog voor geld en luxe en maar zelden lijken er enige echte gevoelens te schuilen achter haar ietwat verwaande blik.
Niettemin weer een geslaagde karakterschets waarmee Soderbergh op de proppen komt. Blijft een regisseur om te volgen.
Het concept is heel interessant. Een classy callgirl in haar dagelijkse beslommeringen volgen maar helaas gaat Soderbergh voor de emotioneel afstandelijke aanpak. Jammer.
Wel two thumbs up voor Soderbergh dat hij pornoactrice Sasha "Cream Dream" Grey cast. Terwijl de nudescenes nihil zijn en echte sexscenes zijn er ook niet vind ik het erg tof dat ie dan toch in zee gaat met Grey. Ik zou pornoactrices sowieso vaker terug willen zien in de mainstream business. Erg gedreven en hebben veel meer te bieden dan dat automatische piloot volk wat je vandaag de dag vaak ziet. Grey bewijst ook dat ze wat toe te voegen hebben.
Grey is ook het meest aangename element van de film. Erg fijn geacteerd. Ze is zeer afstandelijk maar haar ogen stralen zoveel warmte en verlangen naar commitment uit. Jammer dat die Chris toch iets teveel screentime krijgt, toch een beetje een smet op deze film.
Wel verrassend dat Sasha Grey die onder meer 2 keer is genomineerd voor SuperSlut en Creamdream van het jaar, toch goed acteerden. Ik moest qua uiterlijk aan Keira Kneightley denken. Maar die Sasha zou de porno gewoon achter haar moeten laten en voor de 'gewone' films gaan, talent heeft ze in ieder geval.
1.5*
Na verloop van tijd komt er helaas te veel verhaal in de film, waardoor dat gezapige uit de film verdwijnt. Hoewel het volgen van de relatie in de film (nog steeds) erg interessant is, werkt de emotionele uitwerking van de andere zijlijntjes uiteindelijk niet zo.
Niettemin een erg prettige filmervaring met een goede weergave van het tijdsbeeld. Deed me trouwens denken aan The Center of the World, hoewel die zelfs nog iets beter is.
Je hoeft geen helderziende te zijn om te voorspellen dat ze nooit een mainstream film-award van enig werkelijk formaat zal winnen. Mocht dit wel zo zijn dan zou het een regelrechte revolutie zijn. Het feit dat ze deze film heeft gedaan en nu een rol heeft in Entourage die meer omvat dan een wandelend lekker lichaam is eigenlijk al opmerkelijk te noemen.
Wat betreft haar rol in deze film: Verrassend goed. Zeer gecontroleerd geacteerd. De emotionele afstandelijkheid overheerst en wordt (mede doordat ze kan putten uit haar eigen achtergrond) overtuigend overgebracht. Op de schaarse momenten dat ze wel emotie zie laat zien (en er uit een ander vaatje getapt moet worden) blijft ze verrassend goed overeind. Sterker nog: Ze doen de film opleven.
De film schiet af en toe namelijk door van prettig afstandelijk naar doods en saai. Daar komt nog eens bij dat afgezien van Grey we te maken hebben met een stelletje dodelijk oninteressante personages. Ik irriteerde me dan ook dood aan de typische Amerikaanse stedelijke yuppies. Zo gelikt als het maar kan en geen enkele vorm van zelfrelativering. Het soort mensen dat heel bewust de juiste soort jazz op gaat zetten als er gasten over de vloer komen.
De benadering van Soderbergh valt in dit licht misschien te verklaren (Emotioneel afstandelijk, stilistisch cool en tot in de puntjes verzorgd). Het maakte de film bij vlagen echter onprettig en doods om naar te kijken. De scene's rond Sasha's personage (die gelukkig centraal staan) maken hier echter nog een mooie voldoende van.
3,5*
Het acteer niveau was dik in orde en kwam daarom als geheel ook realistisch over. Wat ik ook een pluspunt vond was de gekozen muziek onder de film, het was origineel verzonnen en vooral die drummer op straat vond ik erg leuk gevonden.
En dan hebben we nog de film locaties die zeker veel sfeer hadden en de film aangenamer maakte om te blijven kijken.
Toch vond ik deze film niet helemaal werken, het onderwerp vond ik boeiend en ik was daarom ook benieuwd wat ze er mee deden.
De film is inderdaad realistisch maar vaak ook langdradig, de 75 minuten die deze film duurde gingen nou niet bepaald snel voor bij en ook had de film wat beter uitgewerkt kunnen worden, het onderwerp blijft in de maar 75 minuten niet altijd even interessant en boeiend genoeg om de kijker vast te houden en lijkt hier ook amper moeite voor te doen.
Het einde vond ik ook een beetje uit de lucht vallen en zeker geen meerwaarde geven aan de rest van het geheel.
Nee, deze film is op een paar goede pluspunten toch een tegenvaller geworden voor mij, ik had zeker beter verwacht van een groots regisseur zoals Soderbergh is.
2,5*(voor de genoemde pluspunten)
De film doet aan als amateurfilm, oa door de wazige en bewegende beelden in het vliegtuig en de gehele manier van filmen.
Verder is het echt een nietszeggende film. Je hebt allemaal stukjes mee mogen kijken in het leven van Christine Brown maar je hebt nooit het idee dat het hele verhaal je getoond wordt en ook maar weinig gevoelens en gedachtes van Christine worden met je gedeeld.
Verder ben ik het helemaal eens met D-ark:
"Het 'achter liggend plot' over de economische crisis doet ook alleen maar aan om de film meer body te geven wat het totaal niet doet. En het docu stijltje doet dan eigenlijk meer lachwekkend aan dan realistisch."
--> Absoluut niet type film waar ik graag naar kijk..
Geen spannend verhaal...
Volgens mij is biopic verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel mooi HD kwaliteit...
Geen aanrader...
Het moet gezegd dat Grey zeker niet de zwakste schakel van deze film is. Soderbergh brengt haar mooi in beeld en laat haar zichzelf zijn. Daarom vind ik het ook lastig om te beoordelen of Grey nu echt een goede actrice is. De rol van dure escort vertolkt ze in elk geval overtuigend.
Ander groot pluspunt is de sfeervolle muziek. Vooral de donkere tonen zijn erg sterk gevonden.
De grote misser van deze film zijn de vele misplaatste dialogen over de economie. Daarnaast zijn er wat plotjes die nauwelijks uit de verf komen en niet boeien. De film krijgt daardoor iets leegs en oppervlakkigs.
Als het scenario wat beter was uitgewerkt en de focus uitsluitend had gelegen bij Grey dan had dit een erg goede film kunnen zijn. Nu is het een goed bedoeld niemandsdalletje waarin hele dunne lijntjes zijn uitgezet die eigenlijk nergens toe lijden.
Neemt niet weg dat de film zeker zijn momenten heeft en hier en daar een Bret Easton Ellis achtige sfeer uitstraalt.
Boeiend maar niet briljant.
Goed, verborgen emotioneel portret van een bloedmooie escort die 2000 dollar per uur verdient. Het lijkt makkelijk geld verdienen maar vergt toch een paar stevige schoenen. Hoewel de film wat afstandelijk is, kon ik wel echt in Christine een 'mens'' ontdekken. Juist door wat werd overschaduwd was juist zichtbaar. Realistisch drama.
Wat goede nummers eronder en af en toe wat mooie beelden zorgen toch voor een aangename ervaring. Ik had wel het idee dat de film veel langer duurde dan dat hij echt was. Hij is toch wat traag, maar kijkt aan de andere kant wel lekker weg. Het verhaal, cast en de stijl is interessant genoeg, maar toch is tempo niet aan de orde. Beetje raar gevoel haha.
Klein bijzonder filmpje die beetje onderschat is hier. 3,5 ster
Later bleek de film toch iets meer inhoud te hebben, maar wat zijn de eerste 30/45 minuten slecht. Dat domme geneuzel in het vliegtuig, vervelende camerastandpunten, een chaotische regie, een suf subverhaaltje, matig acteerwerk en, op eyecandy Sasha Grey na, valt er niets interessants te bespeuren.
Daarna wordt het wat boeiender, doordat de kijker een (minimaal) kijkje in het harde escortwereldje voorgeschoteld krijgt, al blijft het oppervlakkig. En dat komt mede door de geheel bedroevende vormgeving.
Sasha Grey is geen actrice. Daar heeft ze te weinig inlevingsvermogen voor - althans, dat kan ze niet uiten. Maar storend is ze allerminst. En dan is het wellicht tegenstrijdig dat ze toch wel per scène in haar rol groeide.
Over Soderbergh: kwantiteit gaat ten koste van kwaliteit.
1,5* voor dit kwakkie.
P.S. Voor de fraaie Sasha Grey moet deze film ook wel een bijzondere ervaring zijn geweest want ze wordt nu betaald voor een film waarin er geen paal in haar kont zit of waarin haar gezicht niet onder de smurrie zit.
De érg lage score is wel verklaarbaar. Qua plot dikwijls freewheelend, tevens wekt het feit dat pornomokkel Sasha Grey de hoofdrol speelt wellicht op voorhand al dedain op bij sommigen. Maar mits je de film met neutrale blik kijkt zul je merken dat ze zeker niet onder doet voor een hoop overgewaardeerde, Hollywoodiaanse weggooi actrices. Eminent acteerwerk van haar kant dus.
Verder een eigenzinnig filmpje van Soderbergh. Visueel best stijlvol in beeld gebracht allemaal, 't is duidelijk dat Soderbergh daar in z'n films steevast de nodige aandacht aan schenkt. Daarnaast een behaaglijke soundtrack, en een concept dat voldoende interessant is om je 77 minuten als geboeid kijker te houden. Had ook niet langer behoeven te duren, prima keuze daarvoor. Enkel die scenes in het vliegtuig ervoer ik als lichtelijk storend.
Blijft allemaal wel iets te simpel om écht hoog uit te vallen, maar vooralsnog het beste wat ik van Soderbergh gezien heb denk ik. Kleine 3,5*.
Erg matige film, die zowel qua verhaal, als personages totaal niet uit de verf komt.
Serieuze benadering van een verhaal over een jonge vrouw, die een dure call girl is, zou kunnen werken, waren het niet dat dit heel matig is uitgewerkt en je i.p.v. haar uitgebreid bezig te zien met haar klanten, je nu vooral ook veel saaie momenten beleefd met gesprekken tussen wat bankmedewerkers over de economie en Obama. Wat Soderbergh hier mee wil in een film, die hierover verder niet lijkt te gaan... lijkt eerder tijdopvulling.
Soderbergh heeft feitelijk al sinds 2000 geen werkelijk goede film meer afgeleverd en wie dacht dat Haywire zijn absolute dieptepunt was, komt bedrogen uit, want deze is nog slechter, niets zeggend en zonde van de tijd. Kwantiteit boven kwaliteit lijkt steeds meer zijn devies te worden.
Enige pluspunt is hoofdrolspeelster Grey, die werkelijk zeer naturel en overtuigend acteert en de ontdekking van deze film is. Ik vond haar echt verassend goed.
Het goede van Soderbergh is dan weer wel dat hij deze befaamde pornoster dan in geen enkele seksscène laat zien, wat men -gezien het onderwerp- toch wel zou kunnen verwachten.
Op een enkel mooi shot na, heeft deze film verder niets te bieden, na een uur had ik het idee dat ik al twee uur zat te kijken en voelt vooral zeer overbodig aan.
Een vier, ofwel twee sterren.
Wel een beetje wat ik ervan verwacht had. Een redelijk natural en klein dramatje, dat viel al uit de speelduur, de score en het stemmenaantal af te leiden. Maar daar is Soderbergh ook best goed in, een regisseur die beide strekkingen van de cinema redelijk goed beheerst.
Grey doet het aardig in de hoofdrol, erg veel werk heeft ze niet, maar het stoicijnse werkt ook wel bij haar personage. Verder is de film kundig in beeld gebracht en voorzien van een passende soundtrack. Mooi gestileerd, al is het verder ook niet geweldig bijzonder of verrassend.
Slice-of-life drama dat verder ook wel boeit. Geen duidelijke finaliteit of belangrijke moraal omgezet in duidelijke dialogen, de film fladdert rustig voort en stopt wanneer de personages voldoende vorm gegeven zijn. Op het einde schemert er misschien zelfs iets te veel narratief door, maar aangezien het een korte film is stoort het amper.
Leuk voor een keertje, zeker niet m'n favoriete Soderbergh, maar fijn is het wel.
3.0*
Vreemde en soms dromerige film van Soderbergh. De grootste kracht van The Girlfriend Experience is de sfeervolle regie, met de cinematografie en het rustige tempo waardoor de film soms als een droom aanvoelt. Het is een opvallende en gewaagde keuze om Sasha Grey te casten, maar het is een keuze die uiteindelijk goed uitpakt. Het grootste probleem van de film is dat er allemaal vreemde en totaal niet interessante subplots in zitten, en ook de dialogen/voice-overs gaan soms nergens over. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar hierdoor kwam ik gewoon nooit lekker in de film.