The Girlfriend Experience (2009)

Alternatieve titel: GfE

geregisseerd door Steven Soderbergh
met Sasha Grey, Chris Santos en Peter Zizzo

Christine Brown werkt onder het pseudoniem Chelsea als high class escort in Manhattan. Ze verdient $2.000 per uur en ze heeft een vriend die haar in haar werk steunt. Ze wordt niet alleen betaald voor de seks, maar speelt tijdens de ontmoetingen ook de rol van een perfecte vriendin, die luistert naar geklaag over politiek en de economische crisis. Maar wanneer ze een aanbod krijgt om haar marktwaarde te vergroten en ze tegen haar regels in een klant ontmoet die nog nooit eerder met een escort is geweest, moet ze belangrijke keuzes maken.

Soderbergh is druk bezig de laatste tijd met films maken.

avatar van Lexcoaster
Soderbergh is een zeer productieve filmmaker. Ook een heel getalenteerde, maar helaas heeft hij ook mindere producties op z'n naam doordat hij niet altijd de tijd neemt om een goede film in elkaar te zetten. Maargoed, het merendeel van zijn werk is heel aardig, dus deze prent beloofd veel goeds.

Sasha Grey is trouwens een bekende porno-ster, grappige keuze wel voor deze hoofdrol.

avatar van wwelover
Ben benieuwd naar deze film, 77 minuten is alleen niet echt lang. En ja de actrice Sasha Grey.. Ben benieuwd wat hij met deze vrouw kan die onder meer 2 keer is genomineerd voor SuperSlut en Creamdream van het jaar....

avatar van Lexcoaster
Ziet er erg interessant uit. Meer drama dan komedie lijkt me, overgens.

Heb deze film gisteravond gezien. En het is niet echt een film met een verhaal of een einde. Maar meer een paar dagen in 't leven van Chelsea. En het ligt aan de kijker van wat hij daar uit haalt.
Dus als je opzoek bent naar een verhaal met (heel spannend) verhaal, dan is dit niet de film voor je.

Het laatste gedeelte waar Chelsea op de bank zat, mocht van mij wel wat diepgaander gaan. Zodat we iets meer te weten komen over haar.

avatar van qeynes
Net een documentaire.. maar dan saaier.

AHWA
Best een aardige film. Soderbergh geeft de film een heel natuurlijk gevoel mee, een documentaire-achtig gevoel. Leuke camerastandpunten ook, ook weet hij op een paar momenten leuke muziek voor te schotelen. Het voelt niet aan als een gekunstelde film, als gemaakt, het voelt heel echt aan.

Niet alle stukken zijn even boeiend, dat hele gedoe in het vliegtuig had niet gehoeven, maar de scenes met Sasha Grey zijn de boeiendste, en het sterkste moment is na haar recensie zeg maar. Ze heeft een uitstraling die je meteen beetpakt. Ik had een duffe, slechte actrice verwacht aangezien haar vorige werk, maar dat was ze zeker niet. Misschien komt dat omdat deze rol niet zo heel ver verwijderd ligt van haar oeuvre tot nu toe.

Een filmpje dat lekker voortkabbelt en mooi geschoten is.

avatar van danuz
The Girlfriend Experience is Sodenbergh's tijdsbeeld van een chique hip New York, waar contemporaine schilderwerken penthouses en lofts versieren, waar escort girls couture dragen en waar het politieke en economische klimaat tot vervelends toe wordt besproken. Daar tussen loopt Chelsea van de ene klant naar de andere. Haar mijmeringen en dagboeknotities worden begeleid door zweverige cameravoering en een kleurenpallet dat zich mooi schikt met de appartementen en het herfstige New York ondersteunt door een fijn ritmische score. Uiteindelijk laat Chelsea maar weinig van zichzelf zien, en kan de kijker alleen maar gissen naar wat zich onder de oppervlakte bevind. Maar misschien is dat nu ook juist was Sodenbergh wil laten zien. Ik vond het in ieder geval een fijn anderhalf uur.

AHWA
Hypnotisch af en toe, vond ik. Dat woord speelde door m'n hoofd.

avatar van danuz
Zo ver zou ik net niet willen gaan. Daarvoor bleef alles toch wat te veel op een emotionele afstand. Zwemerig spookte door m'n hoofd.

avatar van Zandkuiken
Soderberghs vorige "tussendoortje" Bubble is een kleine parel dus 'k was best wel benieuwd naar The Girlfriend Experience.

Hier ook een rustige, observerende stijl, hoewel 't er allemaal een stukje eleganter uitziet: het hoofdpersonage begeeft zich als luxe-escorte dan ook in iets mondainere kringen dan de arbeiders van de poppenfabriek. Vaak zeer mooie belichting ook.

De soundtrack dan: er wordt wel érg spaarzaam omgegaan met de muziek, had best iets meer mogen zijn. Het had GfE dat tikkeltje minder afstandelijk kunnen maken.

Die afstandelijkheid voelde ik nog eens dubbel zo hard omdat het hoofdpersonage toch minder medeleven opwekt in vergelijking met de eenzame Martha en Kyle uit Bubble. Chelsea heeft enkel oog voor geld en luxe en maar zelden lijken er enige echte gevoelens te schuilen achter haar ietwat verwaande blik.

Niettemin weer een geslaagde karakterschets waarmee Soderbergh op de proppen komt. Blijft een regisseur om te volgen.

Prachtige film die me (vreemd genoeg) het zelfde gevoel geeft als lost in translation.

avatar van Naomi Watts
Lastige film om te beoordelen.

Het concept is heel interessant. Een classy callgirl in haar dagelijkse beslommeringen volgen maar helaas gaat Soderbergh voor de emotioneel afstandelijke aanpak. Jammer.

Wel two thumbs up voor Soderbergh dat hij pornoactrice Sasha "Cream Dream" Grey cast. Terwijl de nudescenes nihil zijn en echte sexscenes zijn er ook niet vind ik het erg tof dat ie dan toch in zee gaat met Grey. Ik zou pornoactrices sowieso vaker terug willen zien in de mainstream business. Erg gedreven en hebben veel meer te bieden dan dat automatische piloot volk wat je vandaag de dag vaak ziet. Grey bewijst ook dat ze wat toe te voegen hebben.

Grey is ook het meest aangename element van de film. Erg fijn geacteerd. Ze is zeer afstandelijk maar haar ogen stralen zoveel warmte en verlangen naar commitment uit. Jammer dat die Chris toch iets teveel screentime krijgt, toch een beetje een smet op deze film.

avatar van wwelover
Wat een ongelooflijk saaie film zeg. Jammer want het concept is niet eens zo verkeerd, maar het is gewoon niet goed uitgewerkt. De dialogen zijn bijzonder slaapwekkend. Jammer dat er zo weinig gebruik van muziek is gemaakt, had nog iets kunnen toevoegen. Verder vond ik de soort van docu stijl niet leuk. Sodenbergh moet eens leren meer tijd te hebben voor films en niet per sé meerdere films per jaar uit te brengen maar dan wel allemaal half gebakken films.

Wel verrassend dat Sasha Grey die onder meer 2 keer is genomineerd voor SuperSlut en Creamdream van het jaar, toch goed acteerden. Ik moest qua uiterlijk aan Keira Kneightley denken. Maar die Sasha zou de porno gewoon achter haar moeten laten en voor de 'gewone' films gaan, talent heeft ze in ieder geval.

avatar van Naomi Watts
Talent voor porno anders ook. We moeten niet gaan doen alsof porno zo'n verdorven industrietje is.

avatar van danuz
Ook bij herkijk blijft het een interessant en mooi inkijkje. Stijlvol geschoten met een fijne score en een erg goede Grey. Soderbergh's meest interessante project.

avatar van Cosoco
Vond het ook een erg fijn filmpje. Belachelijk laag gemiddelde weer hier.

avatar van Macmanus
Zag ergens de top 5 favorieten films van Sasha Grey,

O ja hier, Top 5

Haha kan me niet aan de indruk onttrekken, dat ze iets te graag arthouse films in haar top 5 stopt om te laten zien dat porno actrices niet makkelijk te doorgronden zijn. Maar een leuke meid dat zeker.

avatar van danuz
Inderdaad niet direct een lijst die je bij Sasha zou verwachten Wel een fijne top 5 verder (he he, die nummer één).

avatar van ralfsjam
pornoster of niet.... ik kende haar niet. en dat maakt de film ook niet echt beter of slechter. ik vond er niet echt veel aan. veel geleuter.
acteerprestaties waren ook mat. 't kon me allemaal niet echt boeien.
Sasha's saaiste film ga ik dan maar van uit.....

2.5

Mr_White
De afstandelijkheid van de film is eigenlijk het grootste probleem. Je blijft toeschouwer en leeft nooit mee met de personages, waarbij het niet helpt dat het allemaal wat kil geschoten en gespeeld wordt. Verder wel een interessant gegeven en heb me toch niet verveeld tijdens het kijken. Tja, moet ik dan nog iets over Sasha Grey zeggen? Het acteren ging haar redelijk af, alhoewel ze hierbij waarschijnlijk geluk heeft gehad dat de rest van de cast ook niet bepaald sterk was. Onderuit gespeeld wordt ze dus zeker niet, maar of Soderbergh hier nu een nieuw talent heeft aangeboord, ik betwijfel het.

avatar van Naomi Watts
Maakt ook niet uit, ze ambieert ook niet echt een serieuze carriére. Ze heeft net een 6 jarig contract (met een optie om het met 2 jaar te verlengen) gesloten met Elegant Angel. Ze zal zich dus niet volop haar mainstream carriére gaan richten.

Vond haar toch bepaald niet minder dan allerlei andere zogenaamde talentjes in Hollywood.

avatar van Naomi Watts
Vind Grey misschien wel één van de betere actrices out there.

avatar van donnie darko
Naomi Watts schreef:

Ik vind het een foute boodschap om te beweren dat porno géén verdorven industrietje is... Heb een interview gezien met haar op een amerikaanse show, en Sasha zelf leek compleet van de wereld, denkend dat wat zij doet in porno echt een verschil gaat maken... Ze gaf een compleet verkeerde boodschap, en ik vind dat het zeker niet als een talent, zoals acteren er wel één is, moet beschouwd worden, dat ze heel goed is in wat ze doet.

Hiermee oordeel ik echter noch voor haar acteerprestatie in deze film noch over deze film, die ik (nog) niet gezien heb.

donnie darko schreef:

Waarom? Bij veel maatschappijen heerst een goede organisatie en slavencontracten zijn zowat nihil dezerdagen. Ook aan hun corebusiness (seks) vind ik niet verdorven.

Een pornoster maakt even veel verschil dan een mainstream acteur/actrice.
Ze gaf een compleet verkeerde boodschap,

En wat voor negatieve boodschap was dat dan?

Weer zo'n vooroordeel, maar net als bij vechtsporten zullen pornosterren nooit de erkenning krijgen die ze verdienen. Waarom zou acteren in mainstream films wel een talent zijn maar acteren in adult films niet? In beiden industrieën wordt er geacteerd en seks geloofwaardig overbrengen is altijd nog veel knapper dan wat een Depp of een Deniro doet. Erg narrow minded weer.

avatar van danuz

Zeker bij Tyra Banks, die maakt het haar ook niet makkelijk zeg. Totaal gesloten interview, met een enorm vooringenomen Tyra..

avatar van Naomi Watts
Inmiddels veen teruggekeken en een erg gesloten interview met geen enkele ruimte voor discussie. Vooroordelen voeren de boventoon.