Tortilla Flat (1942)

geregisseerd door Victor Fleming
met Spencer Tracy, John Garfield en Frank Morgan

Danny (Garfield) erft twee huizen en Pilon (Tracy) en zijn luie, arme vrienden trekken in. Eén van hen, Pirate (Morgan), spaart geld. Pilon weet dat Pirate geld spaart voor een gouden kandelaar voor St. Francis en wil dat geld stelen. Wanneer één van de huizen afbrandt en Danny gewond raakt, doet Pilon een poging om de levenswijze van zijn vriend te verbeteren.

avatar van Brix
Morgenmiddag 27/11, op TV te zien: TCM > 17:25 uur

Bij het schrijven van het script voor deze film is het oorspronkelijke verhaal van John Steinbeck over vriendschap en saamhorigheid nogal verminkt. De sarcastische ondertoon (in de rol van Spencer Tracy) is weliswaar gebleven en ook de personages zijn veelal hetzelfde, maar de gebeurtenissen vinden te vaak in een net iets andere context plaats. Het eindresultaat is een wat moeizame mix van mededogen en komedie, die slechts zelden de lachspieren weet te beroeren. Gezien het basismateriaal, de topbezetting en de reputatie van regisseur Victor Fleming had dit een veel betere film moeten zijn. Eigenlijk een gemiste kans dus.