Fingers (1978)

geregisseerd door James Toback
met Harvey Keitel, Tisa Farrow en Jim Brown

Jimmy Fingers (Keitel) is een concertpianist die een duistere, gewelddadige kant heeft: voor zijn criminele vader, een rommelaar in vastgoed, gaat hij achter mensen aan die zijn vader geld verschuldigd zijn. Wie niet betaalt, moet hopen op een goede ziekenkostenverzekering. Keitel moet kiezen welke kant hij op wil in het leven - schoonheid of duisternis.

kappeuter (moderator)
Erg benieuwd naar.

Franse remake vind ik erg goed:
De Battre Mon Cœur S'est Arrêté (2005)

avatar van Airbakke
Restaurant patron: “All right, I’m tellin’ ya – turn it off!”
Jimmy Fingers: “Do you believe this? This is the Jamies, man! “Summertime, Summertime!” – the most musically inventive song of 1958! What are you eating? Shrimp? Are you gonna tell me this song doesn’t go with your shrimp?”

Een energiek portret van een fanatieke pianist, extroverte minaar, wrede schuldeiser en eveneens zo zot als een achterdeur. Toback probeerde met deze film diezelfde magische sfeer uit Mean Streets (1973) te construeren maar lukt daar helaas niet helemaal in. Desalniettemin maakte hij een extreem leuke film!

Meer info over James Toback en een top 25 van vergeten New Hollywood klassiekers:
New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition