• 8.351.792 stemmen

Genre: Drama

Geregisseerd door: James Toback

Met onder meer: Harvey Keitel, Tisa Farrow en Jim Brown

Plot Fingers

Jimmy Fingers (Keitel) is een concertpianist die een duistere, gewelddadige kant heeft: voor zijn criminele vader, een rommelaar in vastgoed, gaat hij achter mensen aan die zijn vader geld verschuldigd zijn. Wie niet betaalt, moet hopen op een goede ziekenkostenverzekering. Keitel moet kiezen welke kant hij op wil in het leven - schoonheid of duisternis.

imageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Erg benieuwd naar.

Franse remake vind ik erg goed:

De Battre Mon Cœur S'est Arrêté (2005)

avatar van Bobby Briggs

Bobby Briggs

Restaurant patron: “All right, I’m tellin’ ya – turn it off!”

Jimmy Fingers: “Do you believe this? This is the Jamies, man! “Summertime, Summertime!” – the most musically inventive song of 1958! What are you eating? Shrimp? Are you gonna tell me this song doesn’t go with your shrimp?”

Een energiek portret van een fanatieke pianist, extroverte minaar, wrede schuldeiser en eveneens zo zot als een achterdeur. Toback probeerde met deze film diezelfde magische sfeer uit Mean Streets (1973) te construeren maar lukt daar helaas niet helemaal in. Desalniettemin maakte hij een extreem leuke film!

Meer info over James Toback en een top 25 van vergeten New Hollywood klassiekers:

New Hollywood's Lost Classics - The Filmtransition

avatar van Survivor87

Survivor87

Lijkt mij een zeer interessant rol van Harvey Keitel. De enige die ontbreekt in mijn collectie. Iemand een idee of deze nog te verkrijgen is ergens op dvd/importdvd of blu-ray?

avatar van Ramon K

Ramon K

VS (oa Amazon).

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Liefhebbers van Taxi Driver zullen hiervan smullen denk ik; New Yorkse locaties, een hoofdpersonage bij wie de stoppen doorslaan, brute eindscène. Die Jimmy Fingers ziet er niet normaal uit. Hij is erg begaafd met piano maar geestelijk lijkt hij compleet in de war, zeult voortdurend een radio mee en op relationeel en maatschappelijk vlak slaagt hij nergens in. Fingers is schitterend vertolkt door Keitel en de film kent een aantal rauwe scènes. Zeker een film om te ontdekken of te herontdekken. Audiard maakte er een remake van.

avatar van Survivor87

Survivor87

Harvey Keitel speelt hier echt wel één van zijn beste en meest interessantste rollen ooit. Die van een jongeman die talent heeft om een succesvol pianist te worden. Maar, door de slechte invloed van zijn vader(die een mobcollector is), en zijn vriendin die een wispelturig hoertje blijkt te zijn, gaat hij meer en meer het duistere pad op...

Hij blijk dan ook nog een mentaal onstabiele jongeman te zijn enkel opzoek is eigenlijk naar geluk en de juiste weg in z'n leven...maar die helaas niet vind..>En een moeder die mentaal ziek is..die hem ook niet steunt.

Een echte psychologische, misdaaddrama. Een echte karakterrol van een jonge Harvey Keitel!!!

Harvey Keitelfans zullen hiervan smullen indien ze hem nog niet gezien hadden. Het is dan ook een moeilijk te verkrijgen film en minder bekend(en dat is onterecht!). Een vergeten pareltje deze film uit de seventies.

avatar van ZAP!

ZAP!

Ik wist niet dat het een remake was, maar ik ben duidelijk meer benieuwd naar deze, vanwege Keitel. Helaas geen dvd of blu-ray van te vinden voor een redelijke prijs...