La Vie Devant Soi (1977)

Alternatieve titels: A Life Ahead | Madame Rosa | Het Leven voor de Boeg

Frankrijk

geregisseerd door Moshé Mizrahi
met Simone Signoret, Samy Ben Youb en Michel Bat Adam

De film vertelt het verhaal van Madame Rosa, een joodse ex-prostituee (met een concentratiekamp-syndroom) die de zorg voor een Arabische wees op zich neemt.

FisherKing
Weer zo'n indrukwekkende rol van Simone Signoret.

Indrukwekkende persoonlijkheid, zeker.
Maar erg jammer dat de film eromheen zo'n krakkemikkig (amateuristisch) geheel was. Zolang La Signoret in beeld is (vaak) valt dat minder op, maar het is allemaal erg schematisch en pover verteld, door een regisseur die volgens mij nooit meer iets gemaakt heeft.

avatar van Sjoerd
Moest dit boek voor frans lezen op de middelbare school en toen kwam deze op tv... Boek niet opengehad en alles gewoon aan de hand van de film gedaan.

Middelmatig filmpje... niet veel bijzonders vond ik.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb het boek gelezen (ook voor Frans) en dat vond ik dan weer erg mooi.

Hoe een joodse ex-prostitue die voor de kinderen van de huidige prostituees zorgt uiteindelijk wordt verzorgd door een van haar Arabische pleegkinderen. Simone Signoret speelt de rol met overgave zeker als zij bij tijd en wijle totaal de weg kwijt is en wacht tot ze wordt opgehaaldd door de gestapo. Het jongetje Momo ontroert mij telkens weer. Momo neemt zijn joodse pleegmoeder in bescherming en laat haar sterven op de wijze zoals zij dat wilde. Ontroerend!

avatar van Goodfella_90
Acteren is goed te noemen en het sfeertje is best goed gelukt. Het kan dat ook heel best boeien, maar niet erg bijzonder. Drie sterretjes.

***

Behoorlijk actueel momenteel...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De column van Dominique van der Heijden in Spits gelezen?

Haha, inderdaad. .

avatar van 93.9
Juitst die imperfectie maakt deze film tot een van mijn dierbaarste.