Les Chevaliers Blancs (2015)

Alternatieve titel: The White Knights

België / Frankrijk

geregisseerd door Joachim Lafosse
met Vincent Lindon, Louise Bourgoin en Valérie Donzelli

Jacques Arnault staat aan het hoofd van de NGO ‘Sud Secours’, een humanitaire organisatie die weeskinderen wil gaan redden uit het door burgeroorlog geterroriseerde Tsjaad, om ze mee te nemen naar kandidaat-ouders in Frankrijk. De hele operatie loopt echter niet van een leien dakje. Hij stelt voor aan een journaliste, Françoise Dubois, om zijn ploeg te vergezellen en een verslag van hun activiteiten uit te brengen. Maar die activiteiten blijken niet altijd even netjes te zijn.

kappeuter (moderator)
Vanaf 4 augustus in de bioscoop (Amstelfilm)

avatar van Fonzzz002
Een aardige & informatieve film. De meeste “goede doelenfilms” die ik heb gezien focussen zich op de ramp, hetgeen waar het goede doel voor is ontstaan. In dit geval zou dat het verhaal van de zielige kinderen zijn die in hun thuisland geen houvast hebben, maar integendeel: dit is een film die zich bezighoud met de organisatiekant en wat er allemaal fout zou kunnen gaan. De problemen, zoals ze in de film zijn weergeven, zijn extreem uitgebeeld en je moet er niet vanuit gaan dat het vanzelfsprekend is dat de zaken zo lopen, maar het is interessant om het verhaal van de andere kant te bekijken.

In de film volg je mensen die goede bedoelingen hebben, maar zich niet helemaal aan de wet houden wat regelmatig voor ophef zorgt. Wat ik fijn vind aan de richting is dat de film geen kant kiest: ze hadden makkelijk de mensen kunnen neerzetten als klootzakken die niet wisten waar ze mee bezig waren of als onbegrepen helden, maar de film kiest een middenweg door je beide kanten van het verhaal te laten zien.
Iets anders wat me beviel is de ruwe echtheid van de film. Les Chevaliers Blanc doet alles in zijn macht je de cultuur te laten snuiven zoals de gebieden waar het afspeelt, verschillende talen, alle acteurs die overtuigend spelen. Ik kreeg het idee tijdelijk aanwezig te zijn in een ander gebied.

Ondanks deze positieve punten moet ik zeggen dat Les Chevaliers Blanc een informatiefilm is waarbij het verhaal me niet bijzonder veel deed. Qua verhaal springt het van situatie naar situatie, probleem naar probleem zonder een focus en het tempo is behoorlijk langzaam. Er is niets aan het verhaal of aan de personages wat me greep en op het puntje van mijn stoel zette, of wat me terugroept het vaker te kijken. Hierdoor voelde de film ietwat langdradig en merkte ik op bepaalde punten verveel te raken, wachtend op een interessante wending. Het is een informatiefilm waarbij ik op bepaalde momenten dacht “ah, dat wist ik niet. Zo had ik er niet eerder over nagedacht”, maar nu ik de informatie binnen heb is er niets wat me terugroept of qua verhaal elders is bijgebleven. Met uitzondering van het einde die een sterke afsluiter wist te maken. Het einde liet me nadenken waardoor ik de gebeurtenissen binnen de film nogmaals ging analyseren. Hierbij kom ik echter bij een ander minpunt: de film maakte niet duidelijk dat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd en het doet geen moeite de ware gebeurtenissen die zich na de film hebben afgespeeld uit te leggen. Het is dat er en verteller in de bioscoop kwam, die het verhaal achter de film uitlegde, dat ik überhaupt wist dat het om een waargebeurd verhaal ging. Een gemis geziene het wat kon toevoegen.

Als je geïnteresseerd bent in het onderwerp en er graag meer over wilt weten kan Les Chevaliers Blanc een onderhoudende zit zijn. Ik was geïnformeerd en blij het gezien te hebben, maar het trage tempo van de film en het feit dat er niets aan het verhaal mij bijzonder greep, buiten de informatiestukken, zorgde dat de film regelmatig inkakte.

Film spitst zich vooral toe op de moeilijkeden, hindernissen en ook tekortkomingen die de NGO ondervindt om haar doel te bereiken.
Terzelfdertijd is er ook wel een zekere sfeerschepping of hoe het er in het Afrikaanse land aan toe gaat en zo is bijvoorbeeld de verrassende slotscène wel betekenisvol (of hoe ook daar met leugen niet wordt gespot)
Ondanks het in de grond gevoelige thema is er weinig emotie. Alleen even de scene waarin Jacques telefonisch één van de toekomstige pleegouders inlicht over een 5-jarig jongetje
Interessant film die terloops toch ook weer de klasse van een Vincent Lindon onderstreept.

Dit drama heeft vooral oog voor de talrijke problemen en onderlinge conflicten van de mensen, die weeskinderen naar Frankrijk willen smokkelen. De film springt van incident naar incident, zonder veel aandacht voor de kinderen zelf. Ik had hier veel meer van verwacht.