Préparez Vos Mouchoirs (1978)

Alternatieve titel: Get Out Your Handkerchiefs

Frankrijk / België

geregisseerd door Bertrand Blier
met Gérard Depardieu, Carole Laure en Patrick Dewaere

Solange is depressief. Ze eet niets, zegt niets en lacht niet. Haar echtgenoot besluit een minnaar voor haar te zoeken, maar ook dat wil niet helpen. Iedereen bemoeit zich ermee en de conclusie is dat ze een kindje moet krijgen, maar dat wil niet lukken. Als laatste redmiddel besluiten haar echtgenoot en minnaar haar mee te nemen naar een zomerkamp voor kinderen waar ze de boel zullen organiseren.

Preparez is een film voor mensen, die zieke humor kunnen waarderen. Bertrand Blier heeft geen enkel respect voor de gebruikelijke normen en waarden, maar zet ze volledig op zijn kop. Hij volgt daarbij een totaal eigen logica.
Dewaere en Depardieu - ze hebben in een paar films samen gespeeld - zijn briljant, één van de grappigste koppels die ik ooit gezien heb. Waarom moest Dewaere dood?

avatar van jordybeukeboom
Oscar beste buitenlandse film, 1e voor Belgie

avatar van Legan
Préparez Vos Mouchoirs is een sfeervolle en vermakelijke film en dit is, naast de leuke humor, voor een groot gedeelte te danken aan Depardieu die bijzonder leuk bezig is. Hij is lekker op dreef en zet een leuke personage neer welke alle anderen overklast. Toch doen de anderen het ook aardig. De decors zijn vaak wat grauwachtig waarbij er vaak een klein iets, zoals een vaas met bloemen, spat van de kleur. Verder prima aangekleed.

Het is wel jammer wat betreft de richting die de film volgt, omdat het zo voorspelbaarder wordt (zo was de komst van de jongen en wat er zou gebeuren een kwestie van 1 + 1). In plaats van teveel richting het romantische, 'erotische' te gaan, had het juist meer richting het absurd-komische moeten gaan, want het zijn juist deze elementen die de film leuk maken zoals de ontvoering uit het internaat. Jammer dat de film in het midden iets inzakt, maar het einde compenseert een hoop.

Uiteindelijk een leuke film met leuke humor, personages, dialogen en situaties

Wellicht, dertig jaar geleden, omstreden film (een paar sterke prijzen maar daarnaast niet overal goed ontvangen) omwille van begrippen als vrij liefde binnen het huwelijk en sexuele toenadering tussen kind en volwassenen en een paar suggestieve beelden.
Het is nochtans allemaal luchtig bedoeld in deze bizarre maar onstuitbare komedie met al weer een pak uitstekende acteurs, waaronder m.i. een verbluffende Patrick Dewaere. Ook die Jonge Riton Liebman is een speciale.
Film die drijft op absurd-komische toestanden, pikante en gevatte dialogen en gezegden. Deed me heel dikwijls denken aan "Les Valseuses" van dezelfde regisseur.

Vier jaar na het onzinnige Les Valseuses (1974) werden Patrik Dewaere en Gérard Depardieu door Bertrand Blier opnieuw aan elkaar gekoppeld. Deze keer in een film over een apathische jonge vrouw, die de rare bokkensprongen van haar man om haar meer leven in te blazen, schijnbaar gelaten over zich heen laat komen. Vooral door de scherpe tegenstellingen in de karakters is het een kostelijke komedie geworden, zoals Blier die in het begin van zijn carrière wel meer gemaakt heeft. Het verhaal, gevuld met absurde wendingen en verrukkelijke dialogen, verveelt geen minuut. Bijzonder leuk.
Goed voor een Oscar én een Golden Globe!

Prima film. Heb me kostelijk vermaakt met dat duo Patrik Dewaere en Gérard Depardieu. Maar deze film haalt toch niet het niveau van het briljante Les Valseuses. Dat is leuker, gemener, stouter en uiteindelijk aangrijpender. Dit is vooral grappig, met weliswaar weer geweldige dialogen. Carole Laure is leuk om naar te kijken, met haar lieve borstjes. In feite weet juist zij niet wat ze met die idioot van een man aan moet. Het kijkt allemaal lekker weg. Alleen dat vakantiekamp kwam wel erg uit de lucht vallen. Zouden jullie je kinderen aan dat drietal toevertrouwen? Vond ik niet zo geloofwaardig. En dat gedoe met dat jongetje eigenlijk ook niet. Alleen levert het natuurlijk weer wel een leuk slot op.