Miyamoto Musashi (1944)

Alternatieve titel: The Swordsman

Japan

geregisseerd door Kenji Mizoguchi
met Chojuro Kawarasaki, Kanemon Nakamura en Kigoro Ikushima

Een broer en zus zoeken hun toevlucht bij de samoerai Miyamoto Musashi voor hulp om wraak te nemen, nadat hun vader is omgebracht. Eerst weigert hij, omdat het zwaard niet dient om wraak te nemen. Na aandringen besluit hij uiteindelijk om hun toch te helpen. Musashi besluit om hun enkele zwaardtechnieken bij te brengen. De moordenaars zien dat en beseffen dat ze nu weleens in de problemen zouden komen. Zij roepen de hulp in van een andere samoerai, Sasaki Kojiro. Kojiro ziet deze situatie als een kans om tot een zwaardgevecht te komen met Musashi. Een duel waar hij lang naar heeft uitgekeken.

Nomak
Een aparte invulling van het verhaal van Miyamoto Musashi. Veel films uit deze tijd zijn jammer genoeg verloren gegaan door de oorlog. Maar deze heeft het dan toch gehaald.

Naast de bekende trilogie van Hiroshi Inagaki zijn er nog talloze verfilmingen van Miyamoto Musashi in de vorm van films, maar ook een in Japan bekende TV-serie.