Woyzeck (1979)

West-Duitsland

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, Eva Mattes en Wolfgang Reichmann

Iedereen behandelt de goed bedoelende Franz Woyzeck als een speelbal: de legerkapitein commandeert hem maar wat in het wilde weg, de dokter voert experimenten op hem uit en geeft hem een extra bonus als hij enig teken geeft van 'mooi ontwikkelde' schizofrenie, en verder heeft Woyzeck's vrouw nog eens een oogje op de drummajoor die Woyzeck eigenlijk had moeten zijn. Hoe lang zal het duren voordat Woyzeck helemaal doordraait door alles wat er om hem heen gebeurt?

kappeuter (moderator)
Vreemde, maar zeer evenwichtige film van Herzog.
De thematiek heeft wel wat van Frankenstein weg.

Kinski begin ik steeds meer te waarderen. Hij is veelzijdiger dan ik dacht.

Ook deze Herzog is weer doordrenkt van melancholie, maar deze film heeft tegelijkertijd ook een erg luchtige en humoristische kant.
Het einde is erg indrukwekkend.
Ruime 3,5 sterren.

avatar van Baggerman
Heel erg mooi vormgegeven. Prima acteren weer van Kinski; hij is duidelijk de main attraction van deze film!

Koek schreef:
Het verhaal is tamelijk simpel, maar de excentrieke personages maken het zeer vermakelijk.

Tja, ik kan nooit veel met dit soort karakters die Shakespeariaans zwakzinnig lopen te wauwelen..... Zoals die docter en officier en ook de personage van Kinski af en toe!

neo (crew)
Is er een andere acteur i op de gehele wereld die zo sterk een compleet krankzinnig karakter kan spelen als Klaus Kinski? Ik kan het mij haast niet voorstellen. Dat de man van zich zelf al niet in orde is, werkt natuurlijk wel in zijn voordeel. Zijn rol in Woyzeck is van wereldformaat. Die blikken, dat zenuwslopend krankzinnig gedrag van hem... Dat vergeet je nooit meer. Prachtig hoe sfeervol al die Duitse films van Herzog toch zijn. Een paar maanden terug heeft Aguirre, der Zorn Gottes mij erg geboeid. Woyzeck is helaas nogal traag en saai te noemen. Dat het gebaseerd is op een toneelstuk is overduidelijk merkbaar. De dialogen worden theatraal voorgedragen en zijn van een filosofisch niveau die in de film onnatuurlijk en houterig overkomen. het is een bijzondere film met een compleet boeiende en minder boeiende kant.

avatar van Drs. DAJA
Dit is niet de beste Werner Herzog/Klaus Kinski film maar desalniettemin zeker geslaagd. Ik was bijzonder gecharmeerd van de sfeer en de setting waarin Herzog een prettig verhaal weet te vertellen. Kinski is zoals gewoonlijk geweldig. Zijn hoofd tesamen met zijn totale controle over zijn acteerwerk zijn iconisch. Woyzeck is een zeer degelijke film.

avatar van The One Ring
Wat mij betreft toch duidelijk wel een mindere samenwerking tussen Kinski en Herzog. Ik moet toegeven dat ik niet echt in de film kon komen. De beperkte aankleding, het totale gebrek aan aandacht voor camerawerk, de gekunstelde dialogen, de overdreven acteerprestaties: alles voelde onnatuurlijk aan en dat het om een verfilmd toneelstuk ging kon bijna niet duidelijk zijn al zou het opgenomen zijn op een podium. Of het in het theater wel zou werken voor mij durf ik niet te zeggen, maar hier kreeg ik nooit het gevoel te kijken naar mensen of naar iets wat überhaupt serieus zou moeten nemen. Herzog had wel bijzonder weinig aandacht besteed aan hoe hij het verhaal zou verfilmen, zo leek het. Daar kunnen de excentrieke personages, enkele mooi gevleugelde dialogen en zelfs een schitterende monoloog (die van Eva Mattes over een meisje dat naar de maan en de zon reist) niets aan veranderen. Te nep naar mijn smaak en eerlijk gezegd kwam het over als een minder gedetailleerde Shakespeare in een andere tijd, maar ik weet te weinig over het echte toneelstuk om te weten wat er zo briljant aan is. De film maakt het niet duidelijk.

avatar van eRCee
Nou zeg, wat een prul. Zoals JayLunar en The One Ring al zeggen is het allemaal ontzettend theatraal en gekunsteld, zowel inhoudelijk als qua stilering (met name de belichting is werkelijk droevig, je ziet gewoon de lampen schijnen). Het verhaal van Woyzeck is van een onthutsende eenvoud en de personages overtuigen geen moment. Datzelfde kan gezegd worden van het acteerwerk van Kinski, hoewel ik denk dat hij de rol zoals die geschreven is wel goed invult (ergo: het ligt aan de rol). Eigenlijk zit er gewoon niks in de film wat ik goed vond. Onbegrijpelijk dat dit van de hand van een toch gevierd regisseur komt.