Woyzeck (1979)

West-Duitsland

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, Eva Mattes en Wolfgang Reichmann

Iedereen behandelt de goed bedoelende Franz Woyzeck als een speelbal: de legerkapitein commandeert hem maar wat in het wilde weg, de dokter voert experimenten op hem uit en geeft hem een extra bonus als hij enig teken geeft van 'mooi ontwikkelde' schizofrenie, en verder heeft Woyzeck's vrouw nog eens een oogje op de drummajoor die Woyzeck eigenlijk had moeten zijn. Hoe lang zal het duren voordat Woyzeck helemaal doordraait door alles wat er om hem heen gebeurt?

Gebaseerd op een toneelstuk van Georg Büchner - uit 1830 of daaromtrent, maar zo verbluffend modern van stijl dat het na zo'n honderd jaar herontdekt is als een meesterwerk. Wordt veel gespeeld. Ook een opera.
Büchner, die heel jong stierf toen het stuk nog niet eens af was, baseerde zijn verhaal op een werkelijk geval.

Het is hét stuk over de underdog. Na veel vernederingen slaan alle stoppen door en vermoordt de hoofdpersoon zijn geliefde. Als het ook maar een béetje goed gespeeld wordt, is het echt hartverscheurend.

avatar van JayLunar
Saai, raar, irritant, theatraal en pretentieus. Vreselijk misbaksel.

Mijn introductie met Klaus Kinski. Wat een apart figuur. Het verhaal is tamelijk simpel, maar de excentrieke personages maken het zeer vermakelijk.

Let op hoe het mes schoonblijft tijdens het steken van zijn vrouw.

avatar van KristofBeckers
Ik kon de film niet zo goed volgen door de engelse subs die ik slecht kon lezen en waar af en toe ook nog eens van die woorden
tussenzaten waar ik nog nooit van gehoord had maar de prestatie die Klaus hier neerzet is wel prachtig. De film is in zijn geheel een beetje aan de saaie kant maar zijn acteerprestatie houdt de film recht.
3 sterren, kan verhoogd worden als ik hem mss eens met een betere ondertiteling zie

avatar van NarcissusBladsp.
De toneelstukken van Büchner zijn qua stijl, gemaakt in 1836/37, de tijd ver vooruit. Hij had een kijk op de menselijke communicatie die pas veel later meer is uitgewerkt. Je kan zijn stukken, het beste vergelijken met wat 100 jaar later gemaakt werd b.v "Wachten op Godot". Maar het is ook te vergelijken met figuren uit de Comedia del Arte. Büchner studeerde voor arts en streedt tegen restauratie van aristocratische machten. Als verdachte revolutionair moest hij op de vlucht. Zijn stuk "Dantons Dood" gaat dan ook over de Franse revolutie. "Leonce en Lena" geeft een kritisch beeld van een vorstendommetje waar de verveling heerst en waar de koning zich met Kant's filosofie onledig houdt en het volk, ondanks de knoop in zakdoek, toch bijna vergeet............

Büchner studeerde voor arts en had al een wetenschappelijk werk geschreven (soort proefschrift). Hij was belezen (Kant, Shakespeare ect). Hij is op 23 jarige leeftijd overleden.

De stukken van Büchner zijn poëtisch: in weinig woorden en met geprononceerde karakters geeft hij een kritisch beeld van zijn tijd. Maar door de psychologische scherpte is het van alle tijden. Zo laat Büchner zien dat soldaat Woyzeck niet veel anders is dan het gedresseerde atronomisch paard of als de onderste tree van de mensheid: een aap die kunstjes moet doen. Büchner laat, in hele kortse schetsen zien, hoe een mens met een gebrekkig woordenschat en verbaalvemogen constant vernederd wordt. Of nog scherper: ieder mens spreekt zijn eigen specifieke taal en luistert niet of nauwelijk naar een ander.........modern gezegd: ieder mens zit in een soort taalcapsule.

Op het toneel komt zo'n stuk beter tot zijn recht: de taal staat meer centraal. Op film wordt je door het realisme, dat het medium aankleeft, afgeleid. Herzog blijft dichtbij een realistische setting, misschien was een theaterverfilming beter geweest. Toch is de film zeker niet slecht: de cast klopt. En Kinski speelde Woyzeck
geloofwaardig. Zijn geobsedeerde kop maakt indruk. Maar het spel blijft mede door Büchners speciale taalgebruik houterig en kaal. Een opzet á lá Lars von Triers "Dogville" kan altijd nog.....

Maar Herzogs dappere keuze voor een stuk van die uitzonderlijke Büchner verdient mijn respect!

Lange, statische scenes (tot 3 a 4 minuten) en enorm boeiend spel van Kinski. Nooit het stuk gezien, maar de film kon me de hele tijd wel in de ban houden.

avatar van Silvio Dante
Intrigerende film vooral vanwege de hilarische personages (die dokter ), maar ook Klaus Kinski maakt dit het bekijken waard.
Zijn gezicht vertelt je exact hoe hij zich voelt, wat een mimiek!
In de slow-motion scène waarin hij z'n vrouw neersteekt, komt dit het beste tot uiting. Verrukkelijke scène.

Ondanks de korte duur worden de filosofische, haast niet te volgen conversaties wat afgezaagd. Maar dat is dan ook het enige minpunt.
Alles wordt alweer heel realistisch en authentiek gebracht, ook de tijd waarin het zich afspeeld is interessant: het vooroorlogse Duitsland waarin het antisemitisme toch al sterk aanwezig is. Heel mooi weergegeven.

Het eindshot is helemaal geniaal: heel mooi geschoten en afsluiten met een tekst à la "Dit is een mooie moord, zo gebeuren er geen meer" is helemaal mijn ding.

avatar van OlafS
Wat een mafkees die Klaus, geweldig. Volgens mij heeft hij geen enkele tegenspeler in de ogen gekeken.

avatar van danuz
Heb de toneelstukken van Büchner nooit mogen aanschouwen, kan daarom de link met het originele werk ook niet trekken.

Als ik uitga van NarcissusBladsp.'s post hierboven snap ik inderdaad Büchner's uitgangspunt (taal). Taal (miscommunicatie) als leidraad. Echter, juist doordat Herzog kiest voor een persoon als Kinski in de hoofdrol brengt dit nog een extra laag met zich mee. Door de miscommunicatie en de zelfingenomenheid van de personages, wordt zijn schizofrenie alleen nog maar voelbaarder gemaakt. Tegen het decor van een oud stadje - zou de stad er vandaag de dag nog zo uitzien? Erg mooi - volgen we verschillende personages, ieder vastgedraaid in zijn of haar eigen obsessies. Franz Woyzeck is degene die de cirkel lijkt te doorbreken met een 'heldhaftige' daad.

Wellicht is de film wat stijfjes, en zou ik het ook nog eens willen zien in het theater. Toch heb ik weer volop genoten van deze Herzog, een fascinerende film die me eigenlijk best zwaar valt. Zelfs de humor staat in teken van een soort spot.

Koek schreef:
Let op hoe het mes schoonblijft tijdens het steken van zijn vrouw.

Heb wel vaker het idee dat Herzog aan dat soort details een broertje dood heeft. Het was ook overduidelijk in beeld dat Kinski het mes snel omdraaide tijdens het steken. Het leidt wel af, echter vind ik het er vreemd genoeg ook maar weinig toe doen in zo'n film als deze.

kappeuter (moderator)
Vreemde, maar zeer evenwichtige film van Herzog.
De thematiek heeft wel wat van Frankenstein weg.

Kinski begin ik steeds meer te waarderen. Hij is veelzijdiger dan ik dacht.

Ook deze Herzog is weer doordrenkt van melancholie, maar deze film heeft tegelijkertijd ook een erg luchtige en humoristische kant.
Het einde is erg indrukwekkend.
Ruime 3,5 sterren.

dragje
kijk eens aan!!!

Kan ik alleen maar bij aansluiten.

avatar van Baggerman
Heel erg mooi vormgegeven. Prima acteren weer van Kinski; hij is duidelijk de main attraction van deze film!

Koek schreef:

Tja, ik kan nooit veel met dit soort karakters die Shakespeariaans zwakzinnig lopen te wauwelen..... Zoals die docter en officier en ook de personage van Kinski af en toe!

Adrenal
Erg goede Herzog, wel wat onderschat op deze site. Mooie beelden van de stad, een zoals altijd indrukwekkende Kinski als de schizofrene Woyzeck. De moordscène is adembenemend. Ik vond het op dat moment zelf misschien wel erger voor Woyzeck als voor zijn vrouw, hoe verkeerd dat ook mag klinken.

(verwijderd)
Als uitvergroting van de gevolgen van de ontwikkelingen die de mens doormaakt, werkt de gehele setting zeer goed. Vele malen beter dan wat Herzog in zijn Nosferatu liet zien.
De dorpsgek, tevens soldaat, speelt Kinski met zoveel overdrijving dat het gaandeweg past binnen de gehele structuur van de film. Het tragische einde zal menig kijker met vragen opzadelen...

neo (crew)
Is er een andere acteur i op de gehele wereld die zo sterk een compleet krankzinnig karakter kan spelen als Klaus Kinski? Ik kan het mij haast niet voorstellen. Dat de man van zich zelf al niet in orde is, werkt natuurlijk wel in zijn voordeel. Zijn rol in Woyzeck is van wereldformaat. Die blikken, dat zenuwslopend krankzinnig gedrag van hem... Dat vergeet je nooit meer. Prachtig hoe sfeervol al die Duitse films van Herzog toch zijn. Een paar maanden terug heeft Aguirre, der Zorn Gottes mij erg geboeid. Woyzeck is helaas nogal traag en saai te noemen. Dat het gebaseerd is op een toneelstuk is overduidelijk merkbaar. De dialogen worden theatraal voorgedragen en zijn van een filosofisch niveau die in de film onnatuurlijk en houterig overkomen. het is een bijzondere film met een compleet boeiende en minder boeiende kant.

avatar van Exploitation
Goede film en geweldige rol van Kinski!
Wederom het bewijs dat een film met de combinatie Kinski / Herzog
ten goede komt van een film! 3,5*

avatar van thejazzscene
Goed geacteerd door Kinski en het originele verhaal (van Berg?) is ook goed. De omzetting daarentegen vind ik vrij zwakjes. Het zweet en de waanbeelden die Woyzeck in zich draagt moeten ook op die manier overkomen tegenover de kijker. Dat gebeurt in de verste verte. Het geheel is gewoon veel te saai in beeld gebracht wat het verhaal helemaal niet verdient.

Reinbo
Na deze week twee geweldige films van Herzog met Kinski te hebben gezien, viel deze me heel erg tegen. Vond er gewoon niets aan. 2*

avatar van Drs. DAJA
Dit is niet de beste Werner Herzog/Klaus Kinski film maar desalniettemin zeker geslaagd. Ik was bijzonder gecharmeerd van de sfeer en de setting waarin Herzog een prettig verhaal weet te vertellen. Kinski is zoals gewoonlijk geweldig. Zijn hoofd tesamen met zijn totale controle over zijn acteerwerk zijn iconisch. Woyzeck is een zeer degelijke film.

avatar van Leo1954
De underdog perfect weergegeven,de krankzinnigheid continu aanwezig en dat maakt het tot een bizar werk.

avatar van Friac
Een mooi melancholisch-tragikomisch werkstuk, dat qua stijl sterk verraadt dat het hier gaat om de verfilming van een theaterstuk. In vergelijking met andere Herzogfilms blijven de bevreemdende beelden een beetje achterwege (ook al zijn o.a. de manische driloefeningen die de uitgeputte Woyzeck uitvoert in combinatie met de begeleidende volksmuziek prachtig om te bekijken, dankzij Kinski's ongelooflijk krachtige blik), en gaat het hier op een manier op een "drogere" film. Wel is er nog steeds ruimte voor wat excentrieke humor en de acteerprestaties - Kinski voorop natuurlijk - zijn ook dik in orde. Mooie en toch wel bijzondere film.

avatar van The One Ring
Wat mij betreft toch duidelijk wel een mindere samenwerking tussen Kinski en Herzog. Ik moet toegeven dat ik niet echt in de film kon komen. De beperkte aankleding, het totale gebrek aan aandacht voor camerawerk, de gekunstelde dialogen, de overdreven acteerprestaties: alles voelde onnatuurlijk aan en dat het om een verfilmd toneelstuk ging kon bijna niet duidelijk zijn al zou het opgenomen zijn op een podium. Of het in het theater wel zou werken voor mij durf ik niet te zeggen, maar hier kreeg ik nooit het gevoel te kijken naar mensen of naar iets wat überhaupt serieus zou moeten nemen. Herzog had wel bijzonder weinig aandacht besteed aan hoe hij het verhaal zou verfilmen, zo leek het. Daar kunnen de excentrieke personages, enkele mooi gevleugelde dialogen en zelfs een schitterende monoloog (die van Eva Mattes over een meisje dat naar de maan en de zon reist) niets aan veranderen. Te nep naar mijn smaak en eerlijk gezegd kwam het over als een minder gedetailleerde Shakespeare in een andere tijd, maar ik weet te weinig over het echte toneelstuk om te weten wat er zo briljant aan is. De film maakt het niet duidelijk.

Dit is wel een wat afwijkende film voor Herzog begrippen, alhoewel hij ook wel overeenkomsten met Stroszeck vertoont. Deze film is echter op een oud-Duits toneelstuk gebaseerd en zo komt de film ook wel over. Hoogdravende taal terwijl het eigenlijk om een heel simpel verhaal gaat. Maar er zitten ook hele mooie scenes in, vooral wederom dankzij Klaus Kinski.

avatar van eRCee
Nou zeg, wat een prul. Zoals JayLunar en The One Ring al zeggen is het allemaal ontzettend theatraal en gekunsteld, zowel inhoudelijk als qua stilering (met name de belichting is werkelijk droevig, je ziet gewoon de lampen schijnen). Het verhaal van Woyzeck is van een onthutsende eenvoud en de personages overtuigen geen moment. Datzelfde kan gezegd worden van het acteerwerk van Kinski, hoewel ik denk dat hij de rol zoals die geschreven is wel goed invult (ergo: het ligt aan de rol). Eigenlijk zit er gewoon niks in de film wat ik goed vond. Onbegrijpelijk dat dit van de hand van een toch gevierd regisseur komt.