Cobra Verde (1987)

West-Duitsland / Ghana
Drama / Avontuur

geregisseerd door Werner Herzog
met Klaus Kinski, King Ampaw en José Lewgoy

Deze fim vertelt het verhaal van de kleurrijke, blootvoetige bandiet Francisco Manoel da Silva, beter bekend als Cobra Verde, die zich van toezichthouder op een Colombiaanse suikerrietplantage overgeplaatst ziet worden naar de kust van West-Afrika om slaven te exporteren.

je moet wel een topsporter zijn om in deze film te spelen.

avatar van film-gek
ga de Werner Herzog dvdset maar is bestellen want deze film wil ik heel graag hebben en die zit er bij

dragje
Weer een prachtige productie van Werner Herzog.

Groots opgezette film, waar wederom de rol is weggelegd voor de immer oncontroleerbare Klaus Kinski. Wat een prachtige acteur toch!

avatar van OlafS
Ik ken niemand met zo'n angstaanjagende blik in zijn ogen als Kinski...

Geweldig acteur.

avatar van Silvio Dante
To slavery! The greatest misunderstanding in the history of mankind.

Slavernij, Een thema dat door de allergrootsten in de filmwereld aangekaart wordt, ten aller tijde. Het is een spraakmakend fenomeen dat al verfilmd werd toen de film nog in z'n kinderschoenen stond. Vreemd genoeg heeft elke maker er zo wat z'n eigen visie op.
Flemmings Gone With The Wind bracht ons een knus en gezellig beeld van de 'samenleving' tussen blank en zwart, verscheidene B-blaxploitation films trokken het in het belachelijke, en Spielbergs visie was zelfs nog schandaliger dan slavernij zelf.

Voor Werner Herzog ligt dit anders. Hij kiest ervoor om een vrij objectieve, louter registrerende weergave te schetsen, die de blanke man nergens komt te beoordelen voor z'n daden, noch bejubbelen. Het is hem ook helemaal niet te doen om onze verre voorouders te bekritiseren. Waarom nog? Iedereen weet perfect dat slavernij not done is en iedereen heeft -in onze huidige samenleving- reeds een klaargestoomde mening over dergelijke wandaden.

De Duitse cineast wou slechts een sfeerbeeld scheppen van hoe het er in die tijd aan toe zou zijn gegaan.
Door z'n obsessie van alles zou authentiek mogelijk weer te geven in zake kostumering, decors en landschappen, bereikt hij moeiteloos zijn doel. Een kunst op zich, waarin geen enkele filmmaker hem weet te overtreffen, en een typisch handelsmerk van de man.

Een element dat ook wel eens durft terug te keren binnen het oeuvre van Herzog is het acteerwerk -of zal ik zeggen de gelaatsuitrdukkingen- van Klaus Kinski. De man is één en al expressie, hij trekt de meest geforceerde, theatrale bekken die je je kan voorstellen.
Jammer genoeg kan hij z'n gezicht enkel in kwade, verstoorde en paranoïde standen wringen.
Volgens mij IS Kinski ook helemaal geen acteur, maar gewoon een verbitterd man die perfect past in het plaatje dat Herzog voor ogen had.
Kinski speelde verschillende karakters met hetzelfde karakter.

En de enige zwakte die voor Herzog boeiend is binnen het menselijke karakter, is de hoogmoed/hoogheidswaanzin die ieder van ons ten val kan brengen.
Elke film die ik -tot hiertoe- van hem zag bevat diezelfde boodschap.
He verveelt niet doordat ze altijd wordt geherformuleerd.
Dit keer was het vrij duidelijk aanwezig: Nadat de Engelsen een prijs op Verdes hoofd plaatsten, tracht hij te vluchten. Zonder kaarten, kompas, zeil of roeispanen, onderneemt hij talloze pogingen om de te zware boot in de zee te duwen. Tevergeefs.
Hij is verloren en valt neer. De golven slaan hem steeds opnieuw tegen de grond.
Noem het expliciet, noem het theatraal, dat is voor mij cinema.

Hoewel ik de film -en vooral Herzog dan- graag nog enkele lijntjes verder bestoef, moet ook heel wat kritiek uiten.

Zo waren de eerste 30 minuten te rommelig en veel te snel geschoten om er het minste beetje emotie bij los te krijgen. Maar dat mankement ligt waarschijnlijk ook bij het feit dat de het beeld van erg lage kwaliteit was en dat -zucht- de film werd gedubt.
En ik maar denken dat alleen de Fransen en de Duitsers zo barbaars zijn...

3.0* (hoewel ik graag meer had gegeven)

Tsja, dit kan je echt wel zonder veel problemen een mislukte film noemen, deze onder een luizig scenario en onhandige montage gebukt gaande aanklacht van Herzog tegen de slavernij. De hoofdrol is weggelegd voor Klaus Kinski (die vier jaar later, in 1991, zou overlijden). Hij speelt deze keer een Braziliaanse bandiet, met de bijnaam Cobra Verde. De eerste twintig minuten lijken wel gemonteerd door een kleuter en zijn dan ook nauwelijks of niet te volgen. Op een bepaald moment komt Cobra Verde als opzichter terecht bij een onsymptahieke eigenaar van suikerrietplantages (we zitten overigens in de negentiende eeuw), maar als hij diens drie dochters heeft zwanger gemaakt, stuurt men hem naar West-Afrika om slaven op te halen, wel wetende dat de plaatselijke negerkoning waanzinnig is en dat Cobra waarschijnlijk zal vermoord worden. Deze laatste neemt echter zijn intrek in een oud Braziliaans fort nabij het strand en slaagt erin de slavenhandel weer op gang te krijgen.

Vervolgens valt hij om onduidelijke redenen in ongenade maar dan komt de (ook al waanzinnige) broer van de koning in opstand en wordt Cobra gered. Nadat hij met een leger amazones (merkwaardige beelden: een heel strand gevuld met honderden topless negerinnen) de oude koning heeft verslagen, wordt hij zelfs viceroy. Even later worden we nog getrakteerd op een totaal niet-functioneel koortje van halfnaakte, wulps in de lens blikkende tienernegermeisjes, waarna Cobra alweer om onduidelijke redenen in ongenade valt, maar dan blijkt de slavenhandel afgeschaft te zijn en in Brazilië heeft men hem al die tijd bedrogen (geen geld op zijn bankrekening gestort). Cobra probeert tevergeefs een grote sloep in zee te trekken, terwijl een afschuwelijk door polio verminkte neger staat toe te kijken. Een tekst op het scherm zegt: the slaves will sell their masters and grow wings, en tijdens de eindgeneriek komt dat frivole koortje blote negerinnetjes nog een extra nummertje brengen.

Het slaat eerlijk gezegd allemaal als een tang op een varken zodat het lijkt alsof de regisseur van deze film één of meerdere vijzen los had staan, toen hij deze beelden inblikte (er komen overigens ettelijke waanzinnige personen in de film voor: in het begin een gebochelde knaap die een café runt, die negerkoning, de broer van de koning en Kinski loopt ook rond alsof hij ze niet alle vijf meer heeft). Met deze Cobra Verde liggen de betovering en de poëzie van Aguirre in elk geval vér achter ons.

avatar van Baggerman
Ik ben het met de vorige spreker eens: een warboeltje. Het verhaal kon me (hierdoor) ook niet erg boeien. Kinksi probeert er nog wat van te maken en dat lukt ook nog wel ergens....

De film doet me verder denken aan de jaren zeventig films van Jodorowsky of Pasolini.

Tussen twee haakjes: dit kan wel eens de enige film zijn met een koning als acteur op de credits!!!!

(verwijderd)
Film is geen theater. Wie alles grotesk wil tonen, jaagt mij weg van het verhaal, terwijl ik juist deelgenoot wens te worden. Totaal geen geloofwaardige personages. Blijkbaar zitten Herzog en ik op geheel andere golflengten.

Hoewel ik niet helemaal weet wat je met de eerste zin bedoelt xav, kan ik me de rest van je post wel voorstellen. Film is bijzonder afstandelijk. Verhaal wordt matig verteld en Herzog lijkt zich te verliezen in het groteske. Dit laatste zorgt echter ook wel voor de interessante aspecten aan deze film en voor enkele prachtige scenes, maar het is een onsamenhangend geheel. Fitzcarraldo en Aquirre der Zorn Gottes, waren vele malen sterker. Als je daar een intense rol van Kinski bij optelt, kom ik toch nog uit op een 3,5 sterren beoordeling.

avatar van xgogax
Ik vind deze film fascinerend.

Reinbo
Beetje een telleurstelling na het geweldige Nosferatu en Aguirre. Verhaal is een beetje stuurloos en kent weinig dramatische wendingen. Kinski zorgt ervoor dat het een beetje blijft boeien. krappe 3* en dan ben ik mild. Hoewel het wel een apart filmpje is, en dat kan ik dan wel weer waarderen.

avatar van yeyo
Herzog levert met Cobra Verde een film af die helaas enkel bij vlagen weet te boeien. Door de nogal fragmentarische opvolgingen van scènes, is er niet sprake van een sterke opbouw. Zelfs Kinski loopt er maar futloos bij. Wel geeft de film een prachtig objectief beeld van de slavenhandel. Nergens wordt er prekerig over gedaan, aangezien het in die tijd nog vanzelfsprekend gevonden werd.

Lijkt me wel een aparte film, trouwens kinski is zelf ook aparte acteur.

avatar van Friac
Ik volg Jeroen123's mening voor een groot deel, maar globaal gezien beviel Cobra Verde me wel net iets meer. Het is weliswaar een feit dat het verhaal behoorlijk teleurstellend is, althans de manier waarop het verteld wordt (behoorlijk slordig). De film weet niet te beklijven, terwijl dat bij een film als Aguirre moeiteloos lukte. Nochtans speelt Kinski toch weer erg fijn en bevat de film een heerlijk begin, einde en nog enkele markante scènes tussendoor. Dat geschifte kantje aan de films van Herzog, dat o.a. vertaald wordt in het casten van misvormde mensen en het lang aanhouden van bepaalde shots, bevalt mij zeer. De film heeft dus absoluut zijn goede kanten, maar helaas worden deze iets te veel ondergesneeuwd door de matige vertelling.

avatar van dennis013
Ik ben over het algemeen wel een fan van Herzog en Klaus Kinski vind ik te gek. Omdat ik Kinksi maar pas in enkele films had gezien had me voorgenomen om wat meer van hem te kijken.
Daarom koos ik voor deze film, maar het is absoluut geen aanrader.
Het verhaal is moeilijk te volgen, soms onlogisch en warrig. Jammer, het kwam niet eens in de buurt van een goeie film.

Dit is duidelijk een mindere film van Werner Herzog. Aanvankelijk weet het verhaal nog wel te boeien, maar gaandeweg wordt het steeds vager en verzuipt het in zijn grootsheid en hoeveelheid mensen. Zelfs Klaus Kinski is niet meer de grootse acteur als in de vorige films.

avatar van 93.9
Aanfluiting!