Outcast of the Islands (1951)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Carol Reed
met Ralph Richardson, Trevor Howard en Robert Morley

Het is eind 19e eeuw. De Britse avonturier en handelaar Peter Willems wordt gered door kapitein Tom Lingard, die hem als 12-jarige jongen ook al eens gered heeft. Doordat Willems weer begint met zijn onfrisse praktijken, komt hij uiteindelijk tegenover Lingard te staan, die hem vervolgens verband naar een handelspost op Sambir, een afgelegen eiland in de Stille Oceaan. Willems wordt daar verliefd op de exotische Aissa, die eigenlijk voor haar zieke vader en stamhoofd moet zorgen. Complicaties kunnen niet uitblijven.

avatar van Dogie_Hogan
In Duitsland op DVD uitgebracht.

avatar van Dogie_Hogan
Dogie_Hogan schreef:
In Duitsland op DVD uitgebracht.
Inmiddels ook in de UK met Engelse subs.

*****************
Aardige film, maar zeker niet op niveau van Reeds The Third Man.
Het contact tussen Howard en Kerima is alleen maar body-talk. Kerima spreekt de hele film geen woord. Wat Kerima uiteindelijk in Howard ziet is mij nog steeds onduidelijk: totaal geen chemie tussen beiden.
Vind Trevor Howard eigenlijk ook geen type voor romantische rollen. 'Miscast' is zwaar woord, maar rollen als in The Third Man en Run for the Sun liggen hem veel beter.

De klassieke filmmuziek is erg druk en dat gaat op gegeven moment toch irriteren.
Verder is de film een montage van buiten en vooral studio-opnames. Jammer, want de overgangen zijn zelfs op DVD goed te zien en ook te horen (studio-akoestiek).

Samengevat een IMDb 5,5/10