Rare Birds (2001)

Canada

geregisseerd door Sturla Gunnarsson
met William Hurt, Andy Jones en Molly Parker

Het zit Dave Purcell bepaald niet mee. Zijn huwelijk, zo ontdekt hij, is op een dood punt beland en zijn restaurant, de Auk, is een faillissement nabij. Als zijn vrouw ervandoor gaat en de schuldeisers op z'n deur kloppen, zoekt de wanhopige Dave zijn toevlucht in z'n wijnkelder om z'n verdriet te verdrinken met goede wijn, voordat de bank er beslag op kan leggen. Maar er is nog hoop. Dave's excentrieke buurman Alphonse bedenkt een dubieus plan om z'n maatje te helpen.

Eenvoudige maar toch leuke film

Greeneyelady1
Vanavond maar even kijken op één.

avatar van ILDIB
Grappige momenten met kluchtgehalte. De love romance verpestte het voor me, totaal overbodig.

Wat een vage film. Zelfs de beschrijving hierboven klopt al niet eens met de werkelijkheid. Welke schuldeisers? Welk faillissement ? OK, het restaurant loopt aanvankelijk niet geweldig. En daar lijkt de film ook over te gaan. Maar gaandeweg de film komen er steeds meer onduidelijke elementen bij, die ook een steeds grotere rol gaan krijgen. En aan het einde weet je echt niet meer wat nou de bedoeling van de film was.
Ging het om de manier om weer klanten te vinden voor het restaurant, door een zeldzame eend te verzinnen die allerlei vogelspotters als klandizie aan zou trekken. Op zich wel leuk gevonden.
Maar wat is nou het verhaal met de cocaine? En de duikboot? De bijzondere lampen waar aan het eind een hele politiemacht op af blijkt te komen? Waarom valt een aantrekkelijke vrouw als Alice voor zo'n sullige restaurant eigenaar die ook nog eens veel ouder is en niet eens weet of hij nou in scheiding is? Dave is sowieso een vage persoonlijkheid. Restauranteigenaar en uitstekend kok, maar ook bang voor kinderen uit de buurt en bij tijd en wijle ook nog eens een wereldvreemde sul. En dan laat hij tenslotte aan het einde van de film ook nog eens het restaurant achter aan een verstandelijk gehandicapt keukenhulpje. En waarom is zijn vrouw dan ook nog op komen dagen terwijl die elkaar verder niet meer zien?

En waarom geef ik de film eigenlijk nog twee sterren?

avatar van Inland Rabbit
Ik ging kijken voor Molly Parker, ik bleef voor het mooie landschap en de leuke chemie en dialogen tussen Hurt en Jones. Liefhebbers van Local Hero (1983) en The Matchmaker (1997) moeten hier wel wat mee kunnen.