Daddy and Them (2001)

Komedie / Drama

geregisseerd door Billy Bob Thornton
met Billy Bob Thornton, Laura Dern en Brenda Blethyn

Claude (Thornton) is een eenvoudige gemeenteambtenaar (hij maait de grasvelden van gemeentelijke gebouwen en parken) in een kleine plaats in Arkansas. Hij is getrouwd met southern belle Ruby (Laura Dern). Als hij hoort dat zijn oom Hazel van moord wordt beschuldigd, besluiten Claude en Ruby hun steun te betuigen. In hun kielzog reizen mee Ruby's moeder Jewel (Diane Ladd) en zus Rose (Kelly Preston). Zogenaamd om Ruby's schoonfamilie bij te staan, maar als snel blijken de twee een geheime agenda te hebben: met instemming van haar moeder probeert Rose Claude, met wie ze voordat deze met Ruby trouwde iets had, terug te winnen.

avatar van narva77
narva77 schreef (bij Blood Simple):
Ik vond deze film iets te traag, ik vond de zuidelijke accenten en de "southern" sfeer die deze film uitdraagt niet zo leuk

Tja, er kan veel veranderen. Ik ga 'Blood Simple' een nieuwe kans geven, en in deze film vond ik dat Zuidelijke sfeertje ook niet zo irritant, goed, de mensen zijn daar wat langzamer, maar ach.
Helaas is deze film niet zo goed als dat je zou kunnen verwachten met drie oscar-genomineerden (Thornton, Dern en Blethyn), maar is hij zeker wel te pruimen.
Wat mij vooral opviel was het kleine rolletje van Jim Varney. Hij had een serieuze rol, niet zoals in die "Ernest goes..." films. Leuk om te zien!
Blijf ik met de vraag zitten wat Nederland met deze film te maken heeft (zie IMDB).

Kvond deze film niet zo speciaal qua verhaal en inhoud maar Laura Dern is hier weer es op haar best, leuke verassingen waren de bijrollen voor Jamie Lee Curtis, Ben Affleck & Jim Varney het trekt de film wat naar omhoog. En Billy Bob Thornton .. ik denk dat hij beter regiseert dan acteert maar das mijn mening hé!

avatar van mrklm
Qua opzet heeft het - zoals Amerikaanse critici opmerkten - inderdaad wel iets weg van de Capra-klassieker 'You Can't Take It With You'. Een aantal excentrieke (lees: irritante) familieleden komt bijeen wanneer een oom [Jim Varney] in het gevang dreigt te komen na een beschuldiging van moord. Thorntons regie is vrij statisch, vooral in de eerste helft van de film waarin we meer naar gefilmd toneel zitten te kijken. Laura Dern, Brenda Blethyn en Andy Griffith acteren er op los, maar deze normaal zo betrouwbare acteurs gaan over de schreef waardoor de film doorslaat naar een vervelende farce. Het tweede deel, met o.a. een paar droomsequenties, is inventiever gefilmd en geeft de film emotionele lading en drama die te lang spoorloos bleek te zijn, maar toen was ik al meerdere keren bijna in slaap gevallen.