Les Aventures d'Arsène Lupin (1957)

Alternatieve titels: Le Avventure di Arsenio Lupin | The Adventures of Arsène Lupin

Frankrijk / Italië
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Jacques Becker
met Robert Lamoureux, Liselotte Pulver en O.E. Hasse

Arsène Lupin heeft onder verschillende pseudoniemen relaties bij de overheid. Mede hierdoor weet hij bij juwelen- en kunstdiefstallen steeds vrijuit te gaan. Een Duitse barones heeft zijn identiteit doorzien en weet hem in opdracht van de keizer naar Duitsland te lokken.

Lang niet de eerste en lang niet de laatste film over Arsène Lupin, de gentleman-dief en vrouwencharmeur, wat hem in zijn ondernemingen goed te pas komt.
De Lupin van dienst in deze Jacques Becker's film uit 1957 wordt keurig vertolkt door Robert Lamoureux, uit zichzelf al een charmante acteur uit de jaren 50 en later zelfs regisseur.
De opgediste plot gaat er vlot in, is uiteraard voor een stuk voorspelbaar, daar waar Lupin toch het laatste woord heeft, maar is toch best genietbaar, zekerlijk omwille van de geweldloze, speelse, humoristische toon.
Altijd prettig om Liselotte Pulver nog eens opnieuw te zien.