Sliver (1993)

Thriller / Erotiek

geregisseerd door Phillip Noyce
met Sharon Stone, William Baldwin en Tom Berenger

De knappe Carly Norris verhuist naar een torenhoog gebouw waar de laatste tijd een serie geheimzinnige en dodelijke ongevallen plaatsvonden. Carly komt in contact met haar medebewoners, onder wie Zeke Hawkins,een welgestelde vrijgezel en Jack Landsford, die bezig is met een onderzoek naar de dramatische gebeurtenissen in het appartementengebouw. Wanneer Carly verliefd wordt op Zeke en Landsford afwijst, belandt ze in een troebele en geheimzinnige wereld, niet wetende dat elke stap in haar luxueuze appartement van minuut tot minuut door een geheimzinnige gluurder wordt geregistreerd.

avatar van TheVoice
Ik vond het in tegenstelling tot velen hier wel een goede film. De sfeer was goed en de muziek droeg hieraan bij.

Toegegeven, de film mist een bepaalde spanning die van een thriller verwacht mag worden, vandaar dat ik geen 5 sterren geef.

avatar van niethie
Was toen de tijd wel natuurlijk wel spannend om stiekem zo'n film als deze op tv mee te pikken in de nachtelijke uurtjes, na Basic Instinct was ik destijds ook helemaal weg van Stone, die overgens nog steeds erg leuk is om te zien. Deze film echter is maar een zwakke poging om in te spelen op het succes van eerder genoemde. Hij doet er nogal lang over om op gang te komen en is bovendien erg voorspelbaar. Dat hele voyeur gedoe en die contance verdachtmakeloperij (Baldwin, Berenger of toch Baldwin?) waren toen ook al behoorlijk achterhaalt en dan die erotische scenes tussendoor, tsja.. Het einde is dan nog enigzins spannend maar je moet er wel heel lang op wachten...

2,5 sterren

avatar van rep_robert
Weinig originele film, het volgt de verder plat gereden paadjes en het biedt ook totaal geen enkele verrassing, het einde ook niet.

De mooie Stone is wel goed in vorm en zelfs Baldwin is niet slecht. De spanning is goed voelbaar tussen hun en het is eigenlijk jammer dat de onderlinge spanning/erotiek totaal niet terug komt in het saaie verhaal.

avatar van snake shit
W as wel goed maar Basic Instinct was beter vond ik.

casualjaantje
Matig en voorspelbare thriller die maar traag op gang komt. Ook hadden ze zeker meer moeten doen met het einde want dat kwam enigszins vaag en afgeraffeld over. Tenslotte vond ik de climax redelijk geslaagd evenals de cast.

avatar van Elineloves
‘’ Hey, isn't Pearl Jam some sort of oriental sex thing? ‘’

Ik had al het een en ander over 'Sliver' gehoord, namelijk dat het een Razzies-waardige film was, wat mij in principe niet veel uitmaakt, maar het punt waar ik wel mijn twijfels bij had, was dat er gezegd was dat het bijna een herhaling was van Basic Instinct, maar dan in een ander jasje gestoken. Daar zat ik dan weer niet echt op te wachten.

Helaas was dit negatieve commentaar terecht, want de film rammelt langs alle kanten. Is het werkelijk een thriller? Want spannend is het nergens geworden. Misschien heb ik teveel films gezien en vind ik werkjes als deze daarom niet meer spannend, wellicht zijn er genoeg mensen die wel op het puntje van de stoel zaten, maar ik werd helaas niet meegesleept.

Sharon Stone is seks. Letterlijk en figuurlijk. Aan seks is dan ook geen gebrek, soms neemt het zelfs de overhand en wordt het verhaal steeds meer naar de achtergrond gedrukt. Sharon is een mooie, erotische vrouw, maar deze kant van haar is niet voldoende om haar echt te kunnen waarderen. Het acteerwerk is namelijk niet om over naar huis te schrijven en soms is ze eerder vermoeiend houterig dan sexy en sensueel. De seksuele spanning en sfeer die wel in Basic Instinct zat, is hier veel minder voelbaar.

Toch kijkt de film redelijk fijn weg. Net op het randje onvoldoende/voldoende. 2.5*

juhnzun

avatar van mnrk
The wrong people have been looking at you....

Nog steeds een redelijke film om naar te kijken, dit is vooral te danken aan Sharon Stone ( het blijft een aangename dame om naar te kijken ).

Het verhaal is redelijk en wordt op een prima manier gebracht, wel zeer goed is de soundtrack in deze film (UB40, Massive Attack en Enigma).

avatar van 606
juhnzun schreef:
Met enorme moeite afgekeken om vervolgens uit het raam tegooien...

Echt heb je toch niet echt gedaan.

avatar van JulesTMNT
Matig filmpje

Pover verhaaltje en matig acteerwerk. Wat leuke trackjes hier en daar, Sharon Stone ziet er wel leuk uit en het is wel kijkbaar allemaal.

Ruime 5.

avatar van 606
Komt die nu alweer op tv, is pas geweest
Weten ze nu echt geen andere film te bedenken.

Eigenlijk niet eens zo'n slecht filmpje. Het verhaal was best aardig en de film wist me ook te boeien. Dat kwam natuurlijk mede door Sharon Stone.

(verwijderd)
Strontvervelend cliché verhaal. Zelfs de zogenaamde opwindende (of spannende?) scenes deden mijn hart geen slag sneller slaan. Verwend ventje denkt dat ie op de zetel van het opperwezen (uhh John de Mol) mag zitten en pakt dom blondje helemaal in. Geen enkel personage ontstijgt het niveau uit de boeketreeks. Ik kon de neiging om snel door te spoelen met moeite onderdrukken.

avatar van Fran
Aan de ene kant was de spanningsopbouw redelijk en het acteerwerk van Baldwin was nog redelijk. Maar het acteerwerk van Stone vond ik niet zo heel erg denderen. Jammer, want in Basic Instinct kwam ze wel goed over. De angst die ze heeft als blijkt dat ze in de gaten gehouden word door camera's in haar eigen appartement vond ik erg nep overkomen. Ik zeg niet dat het slecht is en het is ook best spannend af en toe maar echt een hoogvlieger vind ik het niet.

movie-edje
in 1 woord!

slecht!

Heb deze film ooit al eens gezien, maar ondanks de sterke cast is het een beetje een tegenvaller.
Erotisch gezien is het wel goed en de spanning is ook soms wel goed, maar verder is het maar mager, vooral de vertolkingen vallen tegen zowel van Berenger als Baldwin.
Sharon Stone valt nog wel mee, al moet ze het ook hier vooral van haar looks hebben.
Het einde van de film, daar kan ik kort over zijn.. bijzonder slecht !!

Mooie film. Sexy ook. Wel een beetje gedateerd maar ja, dat heb je met films van bijna 20 jaar geleden.....

avatar van DragQueen
Weinig originele film, die maar moeilijk op gang lijkt te komen. Hoewel het verhaal wel potentie heeft. Maar het tempo ligt wat te laag. Verder is het acteerwerk van Stone, en zelfs Baldwin, best onderhoudend. 2,5 Ster.

avatar van Sergio Leone
Lachwekkend.

Het flinterdunne verhaaltje an sich had nog potentieel om af en toe spannend te zijn, maar voor een "erotische thriller" hangt er bitterweinig (seksuele) spanning in de lucht. Eigenlijk helemaal geen, om eerlijk te zijn.
Sliver is dik anderhalf uur geklungel waarbij er getracht wordt om de kijker te doen twijfelen aan de twee venten, maar boeiend is het na een kwartier al niet meer.
Ook het einde is te belachelijk voor woorden, met nog een oerdomme one-liner erbovenop.

I.t.t. Basic Instinct zet Sharon Stone nu een kwetsbaar personage neer. Ze is geen femme fatale, maar wel het doel. Dit gaat haar duidelijk niet goed af. Van de brok sensualiteit die ze in Basic Instinct is blijft maar weinig over. Wat we krijgen is een houterige prestatie met weinig uitstraling.
William Baldwin is ook niet goed. Hij heeft trouwens de ziekte die al z'n broers ook hebben: een arrogante kop en een veel te schor stemmetje.
Aangezien de twee hoofdpersonages al snel blijken tegen te vallen is het hopen op een betere prestatie van Tom Berenger, die toch over meer talent beschikt. Helaas bakt ook hij er werkelijk niks van.

Regisseur Philip Noyce slaagt er niet in om enige spanning te creëren. De locatie (en in mindere mate de plot) biedt anders wel genoeg mogelijkheden.

avatar van pierre18
Gisteravond maar weer eens bekeken, maar de hele film valt nu toch wel behoorlijk door de mand.In 1993 kon je nog met zo'n verhaal wegkomen. Vandaag de middag is het hele gebeuren oninteressant en vlak. Nergens komt de sfeer boven van Basic Instinct bijvoorbeeld. De muziek is zwak, het spel van de acteurs te vlak en suspence is niet aanwezig. Deze film is 'geschiedenis'.

avatar van Gang_Star
Een flinterdun verhaal dat uitgewerkt is als een middelmatige thriller. Qua sfeer valt het tegen en spannend is het sporadisch. De bekende koppen die hierin verschijnen spelen hun rollen redelijk, maar brengen niet dat beetje extra om het meer te kunnen noemen. Zoals wel vaker met Sharon Stone het geval is, kunnen de mannelijke kijkers hun hart weer op, mevrouw gaat regelmatig uit de kleren. Verder valt er eigenlijk weinig meer te vermelden, behalve het feit dat er meer uit deze film had kunnen worden gehaald.

avatar van blurp194
Een mislukte poging om de naam die Stone met Basic Instinct gemaakt had wat verder uit te melken.

Mislukt, want in vergelijking met dat voorbeeld ontbreekt er nogal wat. Ja, Stone is even een beetje bloot te zien, maar sexy is het nauwelijks. Spannend is het ook al niet, als het al niet voorspelbaar was hoe het afloopt dan zou nog tellen dat de personages je koud laten. Vooral Stone laat nogal wat steken vallen qua acteren, komt stuntelig en onzeker over. Dan doet Baldwin het beter - al liggen de verwachtingen bij zijn naam al niet heel hoog. Wellicht Berenger nog als grootste teleurstelling.

Waarbij ik me dan even afvraag hoe zo'n flater ontstaat. Noyce heeft toch ook wel eens wat beters laten zien. Misschien allemaal te gemakzuchtig even willen cashen, of misschien had de hele crew & cast collectief hun dag niet.

Of ligt het misschien aan mezelf. Ik meen toch dat ik er een jaartje of twintig geleden wel een beetje meer in zag.

avatar van IH88
“Get a life.”

Sharon Stone is weer ‘sexy as hell’ en redt Sliver nog een beetje. Want het verhaal is saai en van spanning is eigenlijk geen sprake. Of het moet de seksuele spanning zijn tussen Stone en Baldwin, wat nog aardig werkt ook. Maar dat komt dan vooral door Stone, die weer van het scherm spat. Het plot over moord en privacyschending steekt er schril bij af.

Na jaren weer eens gekeken na het (her)lezen van het boek.
Sfeer uit het boek wordt heel goed weergegeven, niet extreem spannend maar intrigerend...
En Carly ziet er erg aantrekkelijk uit, een stijvolle dame.
Plot is niet heel sterk maar de sfeer compenseerd dat ruim, goede film.

Nog 40 minuten te gaan en afgezet...Oninteressant, niet boeiend, niet spannend., saaaaaaai..Is mij een worst wie daar moordt...Berenger of Baldwin...who cares.
Ik heb niks met Stone, mijn type niet...verder B-acteurs als Berenger en Baldwin...
En de maker heeft heel veel Hitchcock films gezien!!!!!! cinematografisch, lichte schokeffecten, namaak Hitchcock sfeer
Tja een misser en gedateerd
Schreef hier iemand dat de muziek zo goed was....LOl Elevator muziek,,,,,,MUZAK.

Nog even naar het einde doorgezapt...Ja hoor, ik wist wie de dader was!!!!

juhnzun schreef:
Met enorme moeite afgekeken om vervolgens uit het raam tegooien...

hahhahahaha dat gevoel had ik ook...maar 40 min.van het einde afgezet...Wat een slechte film.
Een slaapmuts.

Tegenvallende film waarin een vrouw een appartement betrekt waarvan de vorige huurder zelfmoord heeft gepleegd. Een erotische thriller die alleen maar het bestaansrecht had vanwege Basic Instinct. Nergens spannend, nogal rommelig en tegen het einde kan het je niet meer schelen wie de dader is en waarom. Vermoedelijk is het ergens fout gegaan met de mix van het boek van Ira Levin en het script van Joe Estzterhas.