Kruimeltje (1999)

Nederland
Familie / Drama

geregisseerd door Maria Peters
met Ruud Feltkamp, Hugo Haenen en Eric van der Donk

Rotterdam, een winter in de jaren '20. Kruimeltje werd als kind te vondeling gelegd. Nu is hij tien jaar. Hij moet grotendeels voor zichzelf zorgen, want met zijn pleegmoeder kan hij niet goed opschieten. Zij laat hem trouwens alleen binnen als hij geld meebrengt. Kruimeltje is dus een klein boefje geworden. Bij de politie is hij inmiddels vaste klant. Maar Kruimeltje blijft hopen dat ooit op een dag zijn vader zal terugkomen om voor hem te zorgen.

die heb ik nog op video haha

geweldige kinderfilm.
Een aantal jaar geleden enorm van genoten, hoewel er wel zielige stukjes in zitten.
En inderdaad, deze heb ik ook nog op videoband, haha

avatar van Sjaako
Gewoon een hele mooie kinderfilm van een heel goed kinderboek!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nope.

Niet zo'n heel sterke jeugdfilm ondanks de nostalgische beelden en de kilo's sfeer. E.e.a. hangt samen met een aantal onevenwichtige acteerprestaties, en het ontbreken van een soort funfactor die bij Pietje Bell of Abeltje etc. zo prettig werkt. Niet superslecht, maar geen voldoende. Het schitterende boek ten spijt.

Twee sterretjes.

avatar van gukker
Weet het mooie verhaal uit het boek helaas niet overtuigend genoeg op het witte doek te brengen. Het had van mij allemaal nog wat zieliger en extremer gemogen.

Popeye Doyle
Wat had jij extremer gewild dan? Wat ik me er van kan herinneren is dat alle hoofdlijnen uit het boek in de film aan de orde kwam. Kortom een hele leuke jeugdfilm die tot de top behoort!

avatar van canciser
Leuke Nederlandse jeugdfilm, het decor is prachtig. De acteerprestaties zijn niet slecht en het verhaal is leuk. Het boek had alleen net wat meer, ik miste het deel over de vader die in Amerika zat in de film die wel in het boek goed beschreven werd. 3*

avatar van maxo922
Heb dit schoffie eigenlijk nooit zo interessant gevonden.
Vind het sowieso geen aantrekkelijk onderwerp in het Fanilie/Drama genre. De film verloopt een beetje langzaam en de dramatische momenten zijn net iets te typisch. Het acteerwerk was soms ook een beetje ongeloofwaardig, en dan heb ik het niet alleen over het jochie.

Dus niet zo'n geslaagde film in mijn ogen. * 2,0

avatar van erik1677
kruimeltje is gewoom eenheerlijke film voor rond de kerstdagen.
Niet meer en niet minder.

Pietje Bell 1 en deze vlak na elkaar gezien. Pietje Bell is qua acteren soms tenenkrommend (alhoewel het waarschijnlijk zo bedoelt is voor de oud-hollandse sfeer oid). Kruimeltje is op dat vlak wel wat beter. Beide zetten wel een mooi sfeer neer.
Al met al vind ik Kruimeltje toch wel wat beter.

avatar van movie acteurs
Begin was wel leuk daarna werd het wat minder. De film is over het algemeen redelijk maar voor de rest vond ik het zo nu en dan wel een beetje zeikerig. 2,5.

Wederom bekeken en mijn mening niet echt veranderd. Het verhaal loopt lekker maar is wel erg onwaarschijnlijk en bovendien is het acteren niet altijd even sterk.

speranza
Dit is een goede kinderfilm.

Blijft toch nog een van mijn lievelingsfilms. Geweldig om te zien dat ik hem nog heb om video

Het is allemaal zo slecht nog niet, in tegendeel: 2.00 (2.20)
Aandoenlijke prent die bij vlagen te melig voor woorden is, maar desondanks barst van het (jeugd)sentiment dat bij Peters in redelijke handen terecht is gekomen. Hoewel het script tamelijk voorspelbaar is, met toevalligheden aan elkaar vasthangt en er geforceerd dramatiek in het geheel wordt verweven, heeft Kruimeltje toch een toepasselijke, goed getroffen sfeer over zich heen hangen. Met name de behoorlijke cinematografie heeft daar een aanzienlijke rol in, wat zonder poespas en vooral doeltreffend wordt weergegeven. Grootste punt van kritiek, is helaas toch de cast. Door de olijke kop van Feltkamp (al is daar in GTST nog maar weinig van te herkennen) blijft het positieve gevoel overheersen, ondanks dat er grote schommelingen in zijn acteerprestaties waarneembaar zijn, maar weet daarnaast geen van de bijrollen hem te overklassen. Ach, het is gewoon een warme, gezellige feelgood film, die zijn doel mijns inziens ruimschoots heeft bereikt.

puckb96
Best leuke film. Maar naarmate je opgroeit kan ie misschien een klein beetje kinderachtig worden, maar ik blijf hem goed vinden.

avatar van Akkiej
Deze film kwam altijd op ned.3 met kerst. En elke keer keek ik dan weer. Ik vind dit dan ook een goede kinderfilm. Jammer van Ruud Feltkamp, want hij kan echt niet acteren. Maar als kind kijk je daar overheen en maakt zo'n film toch indruk. 3,5***

avatar van soom
Kruimeltje...
Ik vond Ruud Feltkamp, toen ik deze film voor het eerst zag, wel geweldig. Ook de sfeer van de film doet het goed, zelfs na al die jaren. Gewoon leuk, schattig om te zien, en ook best ontroerend.
Natuurlijk is Ruud Feltkamp wel een stukje gegroeid, zowel in prestatie als in lengte, en hoe graag ik ook naar GTST kijk (vanwege de leuke jongens, ghehe), hij is toch het best in films maken, vind ik. Maar goed, GTST is ook wel leuk, mede dankzij hem .

avatar van Phantasm
Schitterende, hartverwarmende jeugdfilm die lekker wegkijkt.

Akkiej schreef:

Are you kidding me? Feltkamp is een verdomd goeie acteur. In Kruimeltje tenminste!

avatar van wimaroca
Echt een kinderfilm,en matig geacteerd maar dat zien kinderen niet,als je dan Ciske de rat ziet is dat toch stukken beter, Danny de Munck was toen ook veel beter dan dit jochie met zijn belachelijke pet!!

avatar van Cinemaniak
Kruimeltjes laat ik voortaan beter voor een ander.... wist ook genoeg toen mijn nichtje zei dat ze liever nog een keer Aladdin had willen kijken.

puckb96
Af en toe een klein beetje kinderachtig,
maar het is toch echt wel een film waarmee ik ben opgegroeid.
Tijdens Kerst maar weer eens opzetten.

avatar van lars-pixar
In deze Nederlandse familie film stijgt het drama per scene omhoog en dat zorgt voor emotionele momenten.

Maria Peters doet de regie erg goed en dat valt vooral op in deze film en dat is vooral te merken bij de gevoelige scene's en het avontuur wat er in de film voor komt. Verder is alles goed op gebouwd en is de cast ook overtuigend!

avatar van galaxydriver32
marlijn schreef:
die heb ik nog op video haha

me to

avatar van Norma
De aankleding in deze film is een groot pluspunt, de straatjes in de sneeuw zien er mooi uit en brengen een fijn kerstfilm-sfeertje met zich mee. Verder een eenvoudig maar lief verhaaltje.
Het is jammer dat het acteerwerk bij momenten nogal vervelend is; enorm overdreven vooral. Ik snap best dat het soms voor een kinderfilm wat aangedikt kan worden, maar zoals het hier gedaan wordt is het redelijk irritant. Jan Decleir als strenge directeur van het internaat komt er nog mee weg, de overige cast helaas niet.
Beetje een twijfelgevalletje of ik de film wel een voldoende waard vind; omdat 'ie vanwege een hoog "schattigheidsgehalte" toch nog wel leuk wegkijkt, net aan.

avatar van Nicolage Rico
Een lange zit, deze Kruimeltje. Waarin alle clichés aan bod komen, maar dat is inherent aan dergelijke familiefilms. Iets meer originaliteit was gewenst (ook al is het een bestaand verhaal).

Het acteerwerk - ook van Ruud Feltkamp - voelt, net als in zowat alle Nederlandse kinderfilms, onnatuurlijk en houterig aan. Daarnaast lopen de scènes niet vloeiend, maar lijkt er een laag stroop op de vloer gesmeerd te zijn (door Kruimeltje misschien?)

Pluspunt is het kerstgevoel, waargemaakt door de uitstekende decors en winteraankleding.

Voor kinderen gaat dit er als een krentenbol in. Vandaar nog een kleine 2,5*

avatar van Kippie.
Grappig hoe je als kind een film totáál anders bekijkt en beleeft dan als volwassene. Heb 'm destijds met plezier bekeken. Nu stoorde ik me ontzettend aan het belabberde acteerwerk. Jammer, want met de sfeer in de film zit het helemaal goed.

avatar van jippie2010
Leuk om het boek verfilmd te zien, maar toch niet helemaal geslaagd.
Er wordt weer uiterst matig geacteerd, op een paar uitzonderingen na.
Daarnaast is het geheel toch vrij sfeerloos, ondanks sommige prachtige settings.
Wel leuk om een keer gezien te hebben, maar daar blijft het ook bij. *2,5

avatar van hijman1946
Prima film .ken hem en het boek zelf .ooit gekregen als sinterklaaskado op de lagere school in 1956.staat nog steeds in mn boekenkast..