Two of a Kind (1983)

Alternatieve titel: Soort Zoekt Soort

Komedie / Romantiek

geregisseerd door John Herzfeld
met John Travolta, Olivia Newton-John en Charles Durning

God is de mensheid beu. Daarom sluiten vier engelen een weddenschap af met God. Als ze twee egoïstische mensen binnen de zes dagen tot inkeer kunnen brengen, zal de wereld niet vergaan. Het lot van de mensheid ligt dus in de handen van de amateuristische uitvinder Zack en van bankbediende Debbie. Maar ook de duivel, in de rol van dandy Beasley, tracht stokken in de wielen te steken.

avatar van citybird
John Travolta en Olivia Newton-John worden herenigd in deze redelijk domme komedie. Verhaal is redelijk idioot maar de film is al bij al wel nog vermakelijk door het lachwekkende en stuntelige script. Daarnaast heb ik wel een zwak voor deze jaren '80 komedies dus toch nog 2*.

avatar van jumpstylemovie
lijkt me wel een erg leuke film

Dick2008
Ik vind dit toch weer een heel leuke film om te zien. Nooit geweten dat John en Olivia, na Grease nog weer eens samen in een film zouden spelen. Ik kwam deze film tegen via ruil. En eigenlijk was dat ook de aanleiding om deze film te gaan zien. Travolta is, in die tijd, toch echt wel een goede acteur al zal zijn uitstraling ook wel een rol spelen. Newton-John acteert toch minder goed en als zangeres, waar ze in deze film ook te horen is vind ik haar ook niet zo bijzonder. Maar toch vind ik het de hele film wel leuk om de twee weer samen te zien.

Het is jammer dat de film zo flauw begint, met het engelengedoe. Je zou zeggen, dat is iets voor oude(re) films, maar tegenwoordig maken ze nog steeds zulke films, dus blijkbaar vinden mensen dat een boeiend uitgangspunt, maar zelf hou ik er niet zo van. Vervolgens komen dan wel zeer grappige momenten met Travolta als uitvinder die schulden heeft en Newton-John als bankbediende. Daarna wordt de film wel wat wisselvalliger, doordat de duivel en de engelen een strijd aangaan. Behoorlijk flauwekul allemaal, maar toch wordt dat nog redelijk neergezet en ze hebben het technisch leuk gedaan, met dat stilzetten en terugspoelen van het beeld.
Onbekende film en de speelfilmencyclopedie eindigt met de woorden "In één woord verschrikkelijk". Nou dat vind ik echt wel meevallen. Misschien ben ik bevoordeeld vanwege de aanleiding om deze film te zien, maar ik had hem veel slechter verwacht. Een soort persoonlijke "cultfilm" dan maar. 5.0/4.0

avatar van clubsport
leuke feelgood modern romantisch sprookje zo kan je deze film wel omschrijven met volgens mij gene hackman als de stem van god .
de momenten waarop de tijd word stilgezet zijn leuk gedaan verder is het verhaal natuurlijk vrij simpel maar toch leuk verzonnen .