Is This the Real World (2015)

Australië

geregisseerd door Martin McKenna
met Sean Keenan, Greg Stone en Susie Porter

In de echte wereld kun je niet doen wat je wilt. In de echte wereld moet je compromissen sluiten. Mark Blazey wil niet in de echte wereld leven. Mark is een slimme 17-jarige jongen uit een disfunctioneel gezin, die een beurs aan een prestigieuze school moedwillig heeft verpest en nu een nieuwe start maakt op de lokale middelbare school. Hier wordt Mark met argusogen gevolgd door een zelfingenomen en dominant schoolhoofd. Thuis zit Mark opgezadeld met een alcoholische moeder en een broer die regelmatig in de gevangenis zit. Er is spanning op school en er is spanning thuis. Als Mark hevig verliefd raakt, blijkt zijn liefde de dochter van het schoolhoofd te zijn. De sudderende spanningen raken op een kookpunt tussen Mark en het schoolhoofd en tussen Mark en zijn moeder.

avatar van Collins
Een rauwe, harde coming of age met een prima verhaal.
Het acteerwerk is goed. De personages bewegen zich binnen hoge spanningsvelden en raken verstrikt in heftige emoties. Ik werd er wel door geraakt.
Het hoofdpersonage is een boze en depressieve eenling in bezit van lichte waandenkbeelden. Het personage wordt niet plat vormgegeven en is daardoor redelijk interessant. Een zeer overtuigende rol van de mij onbekende acteur Sean Keenan.
Het grote manco aan de film is een gebrek aan relativering. De insteek is realistisch. Niks mis mee, maar dat hoeft niet te betekenen dat er niet af en toe een spanning brekend moment mag plaatsvinden. In bijna elke scène ligt intensiteit en dreiging op de loer. Dat voelt wat veel.
De film neemt zichzelf misschien iets te serieus. Het had op bepaalde momenten best wat minder drukkend en intens gemogen. Ik krijg realisme, hardheid en ernst liever wat meer gedoseerd en gebalanceerd geserveerd.
De muzikale ondersteuning met heftige en rauwe muziek is goed gekozen. Goede stevige rockmuziek die perfect aansluit bij de heftige emoties en de realistische beelden.
Speciale pluim voor Greg Stone als het schoolhoofd. Ondanks de uitvergroting van de pedante karaktereigenschappen van het schoolhoofd, is het personage erg geloofwaardig. Zijn optreden bracht bij mij gevoelens van agressie te weeg. Wat een eikel. Ja, aan dergelijke types heb ik echt een bloedhekel.
Ik zei het al. Goed en overtuigend acteerwerk.
Behoorlijke film.