Il Mulino del Po (1949)

1 stem

Italië

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Jacques Sernas, Carla Del Poggio en Leda Gloria

Een molenaar kan de woekerbelasting aan een grootgrondbezitter niet betalen. Zijn zoon steekt de molen in brand en wordt gevangen gezet. Zijn aanstaande schoonzoon gaat noodgedwongen toch voor de uitbuiter werken en kiest bij een stakingsconflict niet de zijde van de molenaars. De vrijgekomen molenaarszoon stelt hem aansprakelijk voor het leed van de familie en doodt hem.

avatar van Straniero
Prima film van Lattuada, met vlot script van onder andere Fellini. Het deed me wat denken aan Riso Amaro (die zich ook op de Po vlakte afspeelt als ik me niet vergis), al is hier meer plaats voor humor en ietwat minder voor spannende intriges.

Plot zoals hierboven geschreven klopt overigens niet.