Lucky Luke (2009)

Frankrijk / Argentinië
Western / Komedie

geregisseerd door James Huth
met Jean Dujardin, Melvil Poupaud en Sylvie Testud

Cowboy Lucky Luke moet in opdracht van de president vrede brengen in Daisy Town, waar hij zelf is opgegroeid. Daisy Town wordt, in tegenstelling tot vroeger, nu bewoond door bandieten en schurken als Billy the Kid. De thuiskomst van Lucky Luke brengt bij hem verschillende herinneringen uit het verleden terug.

avatar van Brix
Lang op gewacht, en meer van verwacht.

Dat de Nederlandse nasynchronisatie een domper zou zijn stond bij voorbaat al vast voor mij.
De Franstalige versie is dan wel beter, maar komt de sfeer van een western toch niet ten goede.

Dujardin heeft de juiste kop voor het personage, acteert ook goed, maar het verhaal werkt tegen om er een echte Lucky Luke van te maken.
Ik kreeg slechts op enkele momenten het gevoel naar een Lucky Luke verhaal aan 't kijken te zijn.
De voorgeschiedenis van Luke is niet echt iets waar ik op zat te wachten, en totaal vreemd aan de sfeer van de originele stripverhalen.

De kledingontwerper die de outfit van Dujardin ontworpen heeft krijgt pek en veren van mij.
Waarom zo'n belachelijke overmaatse en versleten kleding?
(overigens ook niet consequent, want tegen het eind van de film draagt Luke plots een meer jeans-achtige broek, met omgeslagen pijpen, een halve meter korter, die iets dichter in de buurt van het strip-voorbeeld komt)

Er zitten best leuke vondsten in de film, zoals verwijzingen naar bekende westerns, muziek uit westerns, en de Lucky Luke strips.
Om een voorbeeld te noemen: de scène waarin Luke, Calamity, Jesse en Billy aankomen bij het gokpaleis. Die verwijst naar een dergelijke scène uit The Wild Bunch, compleet met de bijpassende muziek.
De met Shakespeare citaten strooiende Jesse James is ook wel grappig.
Aardigheidjes als deze zullen aan veel jeugdige kijkers voorbij gaan.
Aan kinderen heeft de film m.i. in feite ook weinig te bieden, want die zullen er nauwelijks iets van begrijpen.

Calamity Jane is een leuk personage.
Jolly Jumper's commentaren zijn ook grappig.
Hadden er nog wel wat meer mogen zijn voor mij.

Overweldigend, en meteen ook het meest positieve van heel de film voor mij, zijn de landschappen.
Die kunnen met gemak wedijveren met het fraaiste dat er op dat gebied in welke andere western dan ook te zien is geweest.
Argentinië?
Ongelooflijk dat daar niet al eerder westerns zijn opgenomen (of toch niet dat ik weet)

Zoals Humprey hier al opmerkte...een gemiste kans deze film.
Heel jammer.

Voor wie de film nog niet gezien heeft, maar wel van plan is te kijken... vooral de aftiteling helemaal afkijken, een van de leukste stukjes van de film zit namelijk helemaal aan 't eind.

De sterretjes zijn vooral voor de visuele vormgeving van de film.

EEE
Waackx schreef:

Het is niet zijn hond, ja ik weet dat ik het aan muggenziften ben.

Maar Rataplan was eigendom van de staatsgevangenis en, of hij moest mee met LL of hij ging uit zichzelf mee met LL (vaak met tegenzin van LL).

Dus het was zijn hond.

avatar van Waackx
EEE schreef:

Dus het was zijn hond.

nee, hij was nogmaals eigendom van de staatsgevangenis.

avatar van Gameover
simonvinkie schreef:
Nog steeds staat er zo'n achterlijk lage score op IMDB. Deze film verdient veel beter!

Ik heb alle strips van lucky Luke, en nee deze film verdient niet beter. sorry maar dit is het gewoojn niet.

Flauwe verkleedpartij.

avatar van Biosguru
Zelden zo gelachen. Lekker over de top onzin. Doet een beetje denken aan een mix van paniek in het dorp en Miike Takishi kwa stijl, snelheid en camerawerk.

avatar van FILM!BOY!
Ik ben zelf een enorme Lucky Luke fan. Ik heb mezelf stukgelachen met de tekensfilms vanwege het enorm lage niveau en de simpele verhalen. Als je de tekenfilms kijkt, hoef je niet na te denken en ze zijn heerlijk ontspannen. Maar deze film kan ik wel vergelijken met de films uit de Jason Bourne serie. Het verhaal is te ingewikkeld gemaakt voor een strippersonage. Ik vind een 3,0 te hoog en 2,5 te laag. Er tussen in dus. Alleen echte Lucky Luke fans kunnen hun aandacht erbij houden. Ik heb de film op DVD en heb hem al een paar keer gezien, maar snap sommige scenes voor geen meter.

avatar van Flipman
Audiovisueel zeer sterk, leuke vondsten, hilarische momenten af en toe...

...maar het heeft dezelfde problemen als Christopher Nolan's trilogie over de welbekende Vleermuisman. Het titelpersonage is in geen velden of wegen te bekennen.

Oh natuurlijk zit er in dat drieluik een man die verkleed is als een vliegend zoogdier. En tevens is hier een revolverheld in het zwart-geel-blauw-rood-wit-bruin te bewonderen, maar dit zijn niet de Batman of Lucky Luke die we horen te zien. Vrije interpretatie gaat maar zo ver, je kunt een personage omgooien en weer opbouwen maar als je de hele essentie gaat besmetten en vernietigen, ben je verkeerd bezig.

En dat gebeurt hier nog net niet of in mindere mate maar het bronmateriaal wordt groot onrecht aangedaan, dat weet ik wel.

Een aantal voorbeelden:

Heel die geschiedenis met Luke's ouders. Ja, hij is wees, dat klopt wel. Maar dat zijn verleden zo'n grote rol speelt in zijn volwassen leven, nee. Althans, dat brak de boel voor mij. Bovendien heeft ie in de strips wel degelijk de oorspronkelijke gebroeders Dalton gedood, dus waar ze die no-killing-rule nou vandaan haalden is mij een raadsel.

Dat ie zo moet ontdekken dat Jolly Jumper kan praten vond ik ook extreem jammer. Niemand is zo goed als Lucky Luke, zeker niet in de onbreekbare combinatie met Jolly Jumper, het sprekende ros, dat nog sneller is dan de kogels van zijn meester en daarnaast nog vele andere kunsten en halsbrekende toeren kan uithalen waarvoor ie zijn hoeven niet omdraait.

Pat Poker was een mix tussen Pat Poker en Fingers. Laatstgenoemde had best zelf een rol mogen krijgen, had niet misstaan in deze verzameling bonte figuren.

Jesse James die Shakespeare citeert? 't Was zijn broer, Frank, die daar gek op was. Daarnaast is er niks van de echte James ofwel die uit het gelijknamige stripboek overgebleven. Daar was in dit plot dan wellicht geen plaats voor maar dat album baseerde zich op de heldenverhalen rond the James-Younger Gang en de notie dat Jesse -in die tijd, althans- een moderne Robin Hood zou zijn -waar overigens niks van klopt maar het is een leuk uitgangspunt. Dat hadden ze best mogen toepassen in deze film.

Het resultaat is een zeer onevenwichtig geheel. Vermakelijk maar ook niet meer dan dat. Om heel eerlijk te zijn vond ik Les Dalton van een paar jaar eerder een stuk beter. Beter kloppen, in elk geval. Ook die had niet veel om het lijf en wordt verguisd maar dat was tenminste echt Lucky Luke.

Jammer, dit. Jean Dujardin was niet echt een verkeerde Luke, alleen was 't scenario kut.

avatar van Gang_Star
Ik ben niet echt een kenner en/of liefhebber van Lucky Luke, maar deze verfilming was best leuk. Niet bij verveeld. Humor was wel aardig, de actie was dat ook wel. Ook was het verhaal niet slecht en de film keek eenvoudig weg.

avatar van Captain Proton
Wat een waardeloze film. Zijn kuif was erg overdreven. In de strips stond LL kuif wel goed, maar hier in deze film?! Acteren ging, verhaal slecht. Nee, dan vond ik de films met Terence Hill als LL vele malen beter. Bracht ook echt de sfeer, die je ook in de strips ziet. Maar bij deze film. Kon totaal geen touw aan vast knopen. Zal deze film dan ook na tien jaar niet nog een keer bekijken.