The Fighting Seabees (1944)

Actie / Oorlog

geregisseerd door Edward Ludwig
met John Wayne, Susan Hayward en Dennis O'Keefe

Constructiewerkers zijn in de Tweede Wereldoorlog nodig om militaire kampen te bouwen, maar het werk is gevaarlijk en ze twijfelen eraan of de marine hen wel genoeg beschermd. Na een serie van aanvallen door de Japanners, wordt een nieuwe groep in werking gesteld: de Construction Batalions, die zowel kunnen vechten als bouwen.

Dick2008
Nog een oorlogsfilm met John Wayne uit die tijd. Op de BBC had je en heb nog steeds veel oude films, vaak achterelkaar van een bepaald genre of bepaalde filmster. Zo ook deze, John Wayne is goed in deze films die mijn voorkeur hebben boven de westerns.

Zels de Duke kan deze prent niet redden vooral de flauwe grappen maken de film bijna ondragelijk.

avatar van Metalfist
Well, I'm glad to know you Friday even if it's only Thursday

Zo langzamerhand begin ik wat door mijn John Wayne voorraad te geraken. Logisch natuurlijk aangezien ik ondertussen al zo'n dikke 70 films met de man heb gezien (jammer genoeg een aantal via TCM gezien dus niet in mijn bezit) maar dan vind je opeens toch nog eens een boxset met allerlei films die je nog niet hebt gezien. Daarvoor moet je precies in Duitsland zijn en het enige jammerlijke aan die boxsets is dat enkel de Duitse titel erop staat (Alarm im Pazifik is dat hier) en dat er enkel Duitse ondertiteling is.

Gelukkig kun je nog altijd wel kiezen tussen Engelse of Duitse audio en die Duitsers brengen zo'n kraakheldere films uit, dat je met een gerust hart voor de Engelse audio kunt kiezen. Wat geen sinecure is voor een film uit 1944, maar dit is een erg degelijke transfer. Een degelijke film ook trouwens. The Fighting Seabees is het soort film dat John Wayne in de jaren '40 wel eerder maakte en het resultaat is een volbloed propaganda film. Dit soort films werden hem weliswaar niet door iedereen in dank afgenomen (tijdens het location scouting zou Wayne het aan de stok hebben gekregen met legerpersoneel omdat hij zich niet had opgegeven om in de oorlog te gaan vechten. Wayne was als vader van 4 kinderen niet verplicht trouwens) en het zijn in zijn geval ook niet altijd de beste films. Er is echter weinig aan te merken op The Fighting Seabees en het is bovendien één van die zeldzame films waar Wayne effectief het loodje legt, dat zorgt altijd wel voor een verrassing.

Sowieso wel meer verrassingen in deze film, want het is denk ik ook één van de weinige keren dat je Wayne ziet dansen en eerlijk gezegd? Die Jitterbug in de nachtclub is een erg fijn momentje. Een propaganda film dus en dan vooral als bedoeling om de Construction Batalions van het leger (degene die verantwoordelijk zijn voor het bouwen van de landingsbanen enzovoorts) een hart onder de riem te steken. Het begint al (letterlijk) met een lap tekst die zegt voor wie we dankbaar moeten zijn, maar het interessante is dat het niet enkel en alleen de grote John Wayne show is geworden. Susan Hayward is een meer dan degelijke tegenspeelster voor hem en hoewel Dennis O'Keefe als Yarrow er een beetje als vijfde wiel aan vast hangt, hebben ze nog wel een aantal sterke scènes met hun drieën. Verder een aantal van die typische "legerhumor" momenten met veel zang en kameraadschap en dat doet het ten huize Metalfist ook altijd wel goed.

Blijkbaar een wat onbekende John Wayne film met zijn 13 stemmen en dat verbaast me een tikkeltje aangezien dit dus wel in een goede release te vinden is. Dacht dat er toch meer Moviemeteraars waren die in Duitsland gingen shoppen voor hun films. Soit, de boxset waar deze inzit (Die John Wayne Collection - Vol. 2 voor de geïnteresseerden) is vast en zeker zijn geld waard. Kleine kanttekening is wel dat hier een grote John Wayne fan speelt natuurlijk...