Die Goldene Stadt (1942)

Alternatieve titels: The Golden City | De Gouden Stad

Duitsland

geregisseerd door Veit Harlan
met Kristina Söderbaum, Eugen Klöpfer en Annie Rosar

Anna Jobst is de dochter van een rijke, conservatieve landbouwer. Ze woont aan de oevers van de Moldau en op een dag besluit ze tegen de wil van haar vader de rivier te volgen die leidt naar Praag, de Gouden Stad. In Praag verblijft ze bij haar tante en wordt ze al spoedig verleid door haar ontaarde neef. Deze laatste laat haar in de steek op het moment dat hij verneemt dat haar vader haar onterfd heeft. Zwanger en wanhopig keert Anna naar huis terug, maar ze wordt weggestuurd. Ze is de wanhoop nabij.

avatar van Mac Hammer Fan
Hartverscheurend melodrama in prachtige kleuren dat in 1942 twee Prijzen won op het Festival van Venetië (Volpi Cup en International Film Chamber Award). Er waren wat ideologische ondertonen die het politiek klimaat weerspiegelden, maar zeker niet meer dan in Russische of Amerikaanse films uit dezelfde periode. Sterke rol van Kristina Söderbaum, die blijkbaar gekend stond als een actrice die in drama's vaak haar rol niet overleefde.

Deze film leerde ik kennen door mijn moeder. Ze kon altijd vol vuur vertellen hoe ze als meisje van een jaar of 16 met vriendinnen naar het dorpscafé mocht om deze film te gaan bekijken. Het was oorlog, veel verzetjes voor jonge meiden waren er niet, maar het café vertoonde af en toe films in een zijzaal. En deze film was ook nog eens in kleur, dat moet in die dagen een soort van sensatie zijn geweest.
Het verhaal van mijn moeder bleef hangen en ik wilde meer weten van deze film en van hoofdrolspeelster Kristina Söderbaum, van wie mijn moeder vertelde dat zij destijds veel op haar leek.
Maar het informatie verzamelen ging stroef, Veel meer dan een klein stukje in de Filmencyclopedie, waarin de film "een walgelijke Duitse Blut-und-Boden-draak" werd genoemd, kwam ik niet.
Tot ik in 1994 tijdens een uitstapje naar Hamburg in een warenhuis terecht kwam en daar een hele serie oude films op video zag, uitgebracht ter gelegenheid van 75 jaar UFA. En daar zat ook Die Goldene Stadt bij. Ik heb 'm meteen gekocht en 'm aan mijn moeder cadeau gegeven. Ze was tot tranen geroerd toen ze het papier eraf haalde.... zo lief.
Zelf heb ik een kopie gemaakt van de film en die ben ik gaan bekijken, en nog eens, en nog eens...... en langzamerhand kwam ik in de ban van deze bizarre film. Gedraaid toen de rest van de wereld in brand stond, in die vreemde Agfacolor-kleuren. Bizar. Maar ook wel mooi. Söderbaum, toen al in de dertig, zet geloofwaardig een jong boerenmeisje neer dat dolgraag Praag wil zien. En als ze daar is, explodeert ze bijna zichtbaar van verrukking. Eugen Klöpfer, de vader is een prachtige markante oude-stempelacteur. En natuurlijk is er de sterfscene aan het eind, die we overigens niet letterlijk zien. Maar wel mooi en dramatisch uitgebeeld. Voor sommigen misschien een foute film. Voor mij een blijvende herinning aan mijn moeder en haar blije jonge jaren.

help ,ik zou deze film graag hebben.........ria

Wordt het niet eens tijd voor een gerestaureerde versie van deze film, compleet kleur-gecorrigeerd, geremastered en met fris geluid?

Mac Hammer Fan schreef:

In Duitsland werd ze in die jaren spottend 'Reichswasserleiche' genoemd, omdat ze in diverse films de verdrinkingsdood stierf. Ze was een van de leidende actrices in het Derde Rijk, en echtgenote van regisseur Veit Harlan (Jud Süss). Toen de film uitkwam was mijn vader in Duitsland in het kader van de Arbeitseinsatz, de gedwongen tewerkstelling van Nederlandse mannen in Duitsland (circa een miljoen). Het enige verzetje dat ze daar hadden was de bioscoop, waar steevast lange rijen voor de kassa stonden. Mijn vader was laaiend enthousiast. Hij vond het een prachtige film, zo schreef hij naar huis, en ze moesten zeker gaan kijken als hij in de bioscoop kwam, zo bond hij de familie op het hart. De film staat hoog op m'n verlanglijstje, maar heb hem nog altijd niet gezien.

Er is in Duitsland ook een officiële DVD-release geweest, maar of de schijf nog in de reguliere handel is, weet ik niet. Ik heb hem zelf al heel veel jaren.

[EDIT moderator: link verwijderd. Links naar films op YouTube zijn niet toegestaan, omdat dit in de meeste gevallen illegaal geuploade titels zijn. Linken naar YouTube mag alleen als het een rechtenvrije film betreft, of als de film geplaatst is op het kanaal van de filmmaatschappij of een filmfestival.]

Bedankt voor de tip, Bigjerry. Is misschien wel stout, maar beter wat dan niks. Ik doe gewoon de gordijnen dicht...