ad

Alternatieve titel: The Wanderer

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jean-Gabriel Albicocco

Met onder meer: Brigitte Fossey, Jean Blaise en Alain Libolt

IMDb beoordeling: 6,8 (259)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over Le Grand Meaulnes

Augustin Meaulnes, een wereldvreemde dromer leert op een feest ergens in een verloren domein een jonge vrouw Yvonne de Galais kennen op wie hij hopeloos verliefd raakt, zozeer dat hij in het dagelijkse leven geen aandacht meer heeft voor zijn verwanten. Heeft hij zich alles ingebeeld? Later, in gezelschap van zijn vriend François, zal hij tevergeefs proberen de paradijselijke plaats en de mooie dame terug te vinden.

image

Yvonne de Galais

Augustin Meaulnes

Frantz de Galais

François Seurel

Valentine Blondeau

Monsieur Seurel

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Nog geen stemmen voor deze verfilming van een beruchte leeslijst knaller ? Ik moest het ooit lezen, maar ik vond het toen gay en kut. Ik vind lezen nog steeds een vorm van acting gay trouwens, maar ik probeer te leren. Dit alles terzijde.

Deze versie schijnt toch meer textgetrouw te zijn dan die uit 2006 die ik niet ken en naar men beweert volslagen bagger is. Het boek ken ik dus wel, en dit is idd. als ik me goed herinner een vrij getrouwe verfilming van een verhaal dat iedereen kent en waar ik het verder niet over hoef te hebben. De film is geheel op locatie in de Berry geschoten, en de school is geloof ik zelfs de dorpsschool waar A-F zelf op heeft gezeten. Ook de meeste acteurs waren in de omgeving gecast, wat natuurlijk niet geldt voor Fossey die Yvonne speelt en hier debuteerde als volwassene, jaren na haar bekende kinderrol in jeux interdits.

Opvallendst aan de film is de cameravoering, vooral in het begin. Vanuit een extreem laag standpunt en met wijde hoeken slaapwandelt de camera ahw langs en door de school en het herfstige, spooky landschap met zijn bossen en moerassen. Hoopgtepunt is de extreem lange sequentie van meer dan 10 minuten waarin geen woord wordt gezegd en we zien hoe Augustin het overbekende trouwfeest bezoekt en later ook zijn Grote Liefde ontmoet. Dit alles is extreem out of focus gefilmd en er wordt zelfs beweerd dat er vaseline op de lens zou zijn gesmeerd !

Hoe dat dan ook zij, het effect is verbluffend en voorzover ik weet uniek- maar wie ben ik.

Na dit hoogtepunt herinnert Albicocco zich dat het hier een boekverfilming betreft en wordt het meer standaard dramatisch- narratief werk met een keurig langslopen van de kernpunten uit de intrige. Tegen het eind zaten er wel weer aardige scenes in, zoals Fossey die als een soort Ophelia in een beekje drijft.

Goeie film.