The Agony and the Ecstasy (1965)

geregisseerd door Carol Reed
met Charlton Heston, Rex Harrison en Diane Cilento

Paus Julius doet z'n uiterste best om werk achter te laten waardoor hij herinnerd zal worden. Hij geeft Michelangelo de opdracht om het plafond van de Sixtijnse Kapel te schilderen. Ondertussen houdt de paus zich bezig met een slagveld.

enkel voor geschiedenisfreaks en kunstliefhebbers

avatar van streeter
Geschiedenisfreaks en kunstliefhebbers zullen het interessant vinden, maar ik gok dat dit erg gedramatiseerd is.
Ik vond dit een van Heston's beste rollen.

avatar van Richard1189
OK streeter, vast en zeker gedramatiseerd en misschien ook niet helemaal historisch verantwoord. Maar was het niet meeslepend om te zien hoe Julius II en Michelangelo elkaar in de haren vlogen op weg naar een meesterwerk? De mooie titel gaf mij precies wat ik in de film kon verwachten.

avatar van MatthijsBouw
Mooie film. Soms een beetje langdradig maar wat wil je met zo'n oude film. Mooi om te zien hoe het schilderen in zijn werk ging en in het begin de werken van michelangelo te zien.

Maar omdat de het verhaal toch niet echt veel diepgang met zich mee bracht geef ik een 2,5.

Wel leuk om te zien voor kunst/historie liefhebbers:)

avatar van wendyvortex
Mooi onderwerp voor een film.
Eerlijk gezegd had ik me bij Michelangelo geen Charlton Heston-type voorgesteld, maar hij brengt het er redelijk overtuigend af.
Wel jammer dat top-regisseur Carol reed er niet een beetje de magie en meesterschap van The Third Man, Outcast Of The Islands of Odd Man Out in heeft kunnen leggen.
Blijft net iets te veel aan de oppervlakte en het vuurwerk zit met name in de strijd tussen Paus Julius en Michelangelo.
Film is goed, maar te veel goed vakmanschap ipv meesterlijk regie-talent.

avatar van henkula
als je goed naar het werk van Michelangelo kijkt zul je ontdekken dat hij, maar ach het gaat over de film, ik heb 'm wel eens op tv gezien lang geleden, vond hem te lang. ben ook niet zo'n liefhebber van Charlton Heston, vind hem, helaas, te eenzijdig.