Cold Souls (2009)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Sophie Barthes
met Paul Giamatti, Emily Watson en David Strathairn

Terwijl Paul Giamatti zich voorbereidt op de hoofdrol in Tjechov’s ''Oom Vanja'', krijgt hij een emotionele inzinking. Per toeval stuit hij in The New Yorker op een artikel over een hightechbedrijf dat zielen kan verwijderen, invriezen en bewaren; hij is ervan overtuigd dat dit de oplossing is voor het kwijtraken van de ‘ondraaglijke zwaarte van het bestaan'. Maar een zielloos leven leiden blijkt toch niet zo eenvoudig en daarom huurt hij de ziel van een Russische dichter, die hem in een surrealistische droomwereld brengt. De ruil krijgt echter een onverwachte wending als hij ontdekt dat een Russische misdaadorganisatie een handel in zielen heeft opgezet, met koeriers, obscure transacties en een bloeiende zwarte markt en hij erachter komt dat zijn eigen ziel verdwenen is.

AHWA
Klinkt interessant.

avatar van gondwana
goed concept, heel goed geacteerd (giamatti slaagt er makkelijk in alle facetten interessant te maken), maar meer dan een kortfilm zat er niet in vind ik. Veel overbodige scènes, visueel vaak saai en te lang in het algemeen. Had meer Being Paul Giamatti verwacht en daar zat er maar enkele minuten van in.
Goede film, maar toch onder de verwachtingen.

avatar van Zandkuiken
Begon veelbelovend, maar naargelang de humor plaats moest ruimen in deze tragiekomedie ging Cold Souls wat wegzakken. Daarvoor is het drama in mijn ogen namelijk net niet sterk genoeg in het debuut van Sophie Bartes.

Me niettemin prima vermaakt en Paul Giamatti speelt een geweldige Giamatti (ook figuurlijk: dit soort neurotische rollen heeft ie al zo vaak gespeeld) en gaat echt met de hele film aan de haal. Sterk herstel na zijn wat mij betreft belabberde passage in Duplicity.

"Visueel vaak saai" vindt gondwana, maar mij konden die kille kleuren best bekoren, waarbij in het bijzonder de scènes op het strand er erg mooi uitzagen: altijd al een zwak gehad voor het beeld van een zuinig zonnetje dat door de koude probeert te prikken.

Kaufmaneske film zoals op voorhand verwacht maar ook Woody Allen flitste door m'n hoofd tijdens Cold Souls. Geen topper, maar toch dik drie sterren voor deze charmante prent.

avatar van latrat
veel potentieel, maar weinig mee gedaan.

avatar van Herisson
Het zal wel heel artistiek bedoeld zijn, maar voor mij te vreemd...
2** voor het verzinnen hiervan.

Paul Giamatti op zijn best. Naar mijn mening zien we deze man te weinig op het witte doek. Wel een vreemd verhaal, maar hoe komen ze er op?!
Al met al een leuke film die lekker weg kijkt.

avatar van hannes64
Goed geacteeerd, slechte film.

avatar van james_cameron
Het bizarre onderwerp en de sterke rol van Giamatti zijn niet voldoende om deze film drijvende te houden. Sporadisch komt het geheel tot leven, vooral in de meer komische scenes, maar het Being John Malkovich-achtige script is te saai en vlak uitgewerkt. Jammer, want het gegeven heeft interessante aspecten.

Acteerwerk is geen garantie voor een goede film , ik vond de film erg matig.

Vondt 't een rare film.'T kon mij totaal niet boeien .

avatar van jeuletaxi
deze film kwam niet op gang al speelde Paul zeker niet slecht en was voor mij een 6-, en ik had er zeker meer van verwacht. Jammer!!

avatar van Skrean
Ongeveer 2 keer gelachen, verder was het geheel een beetje aan de saaie kant en heb je tijd om de afwas te doen ofzo.

erg saai helaas!

avatar van ralfsjam
sta er erg van te kijken dat deze film zo'n lage waardering krijgt. ik heb erg genoten van deze film. in mijn ogen was dit een erg leuke komedie die verpakt zat in drama. moest wel een paar keer lachen om sommige situaties, maar dit is geen schaterlach film, nee meer een subtiel filmpje met een goede kast en een grappig verhaal. Paul was weer eens erg leuk en goed, en ook de rest deed het leuk. naar mijn mening is dit een film voor de kleine filmhuizen en voor een bepaald publiek. ik hoop dat dat publiek en snel lucht van krijgt zodat de waardering om oog gaat. want nog geen 3 sterren is te weinig. ik geef hem een 4 omdat er weinig aan mankeerde en ik erg genoten heb

Sorry, maar wat een vreselijk saaie film, het kon me echt niet boeien. er zat totaal geen spanning in. het verhaal vind ik ook erg zwak. het acteerwerk kan er alleen wel mee door.

avatar van Mementos75
ralfsjam schreef:

sluit ik me helemaal bij aan. Een drama met een komisch onderwerp. Zoe leuk zijn als er meer mensen die van dit genre houden de film binnenkort gaan zien en uiteraard ook stemmen.

avatar van Betamax
Wat een slome trage film.
Probeert een beetje op de films van Spike Jonze en op Eternal Sunshine of the Spotless Mind te lijken.
Nou dat lukt dus echt niet.
Ik ben gek op komische drama's maar dit was echt een slecht uitgewerkte film.

avatar van luijkx20
vond er weinig aan

avatar van Leo1954
Heel bijzondere film. Ben niet zo gek op sciencefiction achtige films, maar hier was het verhaal erg goed. De handel in zielen geeft ook veel mogelijkheden, de pure onbaatzuchtige handel, maar ook op filosofisch vlak is het sterk. Paul Giamatti speelde weer eens geweldig, wat een topacteur is dat. Ik snap ook de categorie komedie hier niet zo goed, puur drama lijkt mij. Hoewel de uitdrukking van Paul Giamatti soms wel erg leuk was . Film boeide mij volop.

Saaie film maar best goed geacteerd.

avatar van MH040
Giamatti speelt in deze film wederom geweldig, maar het verhaal kon het me niet echt bekoren (hoewel het me niet verveelde).

avatar van barcam
Zeer bizarre film over een kerel die zijn ziel laat uithalen,
zijn ruilziel niet zit zitten en dan terug op zoek gaat naar
zijn gestolen ziel.
Geschift verhaal maar uitstekend uitgewerkt.
Paul Giamatti is uitstekend gecast voor de hoofdrol.
Topper.

avatar van latrat
Betamax schreef:
Wat een slome trage film.
Nou dat lukt dus echt niet.
Ik ben gek op komische drama's maar dit was echt een slecht uitgewerkte film.

Hier wil ik wel eens volmondig mee akkoord gaan.

avatar van nognooit
Mooi gefilmd, fijn kleur gebruik en goed acteerwerk.
Toch is deze film het net niet helemaal.

Dat voornamelijk te wijden aan het trage tempo. Er had meer vaart in mogen zitten, want mijn aandacht, ondanks het interessante onderwerp, verslapte erg vaak.

Voor een debuut vind ik dit overigens lang niet slecht. Sophie Barthes heeft deze film niet alleen geregisseerd, maar ook geschreven. Goede ideeën en visie heeft ze dus zeker, het mag hier en daar alleen nog wat bijgeschaafd worden.

Deze film krijgt dan ook niet hoger dan een twee en een halve ster, maar ik kijk wel uit naar haar volgende. Want potentie heeft ze zeker, dat bewijst ze met deze film.

Leuk.

Het concept geeft ruimte genoeg voor een aantal leuke en grappige scenes. Tot laat in de film, dus vond in dit geval niet dat de humor langzaam plaats moest ruimen voor het drama.

't Is wel best traag en erg droog allemaal. Dat maakt het geen eenvoudig achteroverleunkomedietje. Is niet erg maar je kan best niet met die ingesteldheid de film ingaan, anders wordt het een erg lange zit.

Giamatti doet het verder erg sterk. Leuk acteur toch, al is het maar om zijn warme stem. Da's nu eens een acteur die best goed zou zijn als voice actor in animatiefilms (wat hij vast ook wel eens zal gedaan hebben).

Visueel jammer genoeg wat minder boeiend. Kleurtjes hadden iets meer mogen spreken en ook het camerawerk is bij momenten extreem flets. Jammer, had de film toch wat extra flair gegeven.

Maar best geslaagd en leuk. Grappig gegeven dat oeverloos droog wordt uitgewerkt, mag het wel. Het tripje naar Rusland is misschien iets te frivool voor de rest van de film en visueel is het té karig, maar wie van droge komedies houdt, een aanradertje.

AHWA
Giamatti en Strathairn redden de film, ze spelen erg goed. Het gegeven is erg origineel, en de vormgeving van het apparaat en de zielen is leuk bedacht, maar het is me iets te stoffig allemaal, iets te sloom, iets te traag. Ik hou van films waar iets meer vaart in zit, vandaar dat ik hier maar een 2.5* voor geef.

Ik had graag meer scenes met Emily Watson gezien, geweldige actrice, maar in Synecdoche New York bijvoorbeeld vond ik haar nog beter.

2.5* Leuk om eens gezien te hebben, maar het tempo mocht van mij wel wat hoger. Toch kijk ik altijd met plezier naar Giamatti en Strathairn en ook is het leuk om Lauren Ambrose uit Six Feet Under weer eens te zien.

avatar van RickZ
Soort SF-drama (komisch is het nergens) over de handel in zielen. het verhaal start zeer sterk maar na een 1/2 uurtje gaat het tempo eruit en wordt het voorspelbaar. Het geheel blijft onderhoudend en scoort net een voldoende.

avatar van Rosicky
Charlie Kaufman plot zonder Charlie Kaufman. Paul Giamatti is meer dan acceptabel als depressieve hoofdpersoon, maar de film heeft een te ernstige toon en er is te weinig ruimte voor humor.

avatar van Decec
Mooi HD kwaliteit...
Geen moeite waard...

avatar van maerk
Vrij saaie bedoening.

Een zeer subtiele comedy, te subtiel eigenlijk. Soms kon er een glimlach van af, maar over het algemeen vond ik de film nergens leuk. Het verhaal boeide me niet en ik kon me niet echt inleven in de personages. Ik kan een zeer lange recensie schrijven waarin ik ieder aspect van de film ga afkraken, maar daar staat mijn hoofd niet naar.
Eigenlijk is deze film een grote tentoonstelling van Paul Giamatti's talent. Want talent heeft die man en hij speelt de pannen van het dak. Verder vond ik de rol van Straithairn opvallend goed.

Dankzij het acteerwerk van Giamattie nog een 2,5*, voor de rest niks aan helaas.