Cold Souls (2009)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Sophie Barthes
met Paul Giamatti, Emily Watson en David Strathairn

Terwijl Paul Giamatti zich voorbereidt op de hoofdrol in Tjechov’s ''Oom Vanja'', krijgt hij een emotionele inzinking. Per toeval stuit hij in The New Yorker op een artikel over een hightechbedrijf dat zielen kan verwijderen, invriezen en bewaren; hij is ervan overtuigd dat dit de oplossing is voor het kwijtraken van de ‘ondraaglijke zwaarte van het bestaan'. Maar een zielloos leven leiden blijkt toch niet zo eenvoudig en daarom huurt hij de ziel van een Russische dichter, die hem in een surrealistische droomwereld brengt. De ruil krijgt echter een onverwachte wending als hij ontdekt dat een Russische misdaadorganisatie een handel in zielen heeft opgezet, met koeriers, obscure transacties en een bloeiende zwarte markt en hij erachter komt dat zijn eigen ziel verdwenen is.

Intelligente en fantasievolle komedie met de nodige subtiele humor, maar het uitgangspunt van dit surrealistische verhaal, vol van psychologische denkspelletjes en vragen rondom het bestaan, is te ver gezocht en de regisseur valt te vaak in herhalingen. De film doet enisgzins denken aan 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind' en die vond ik (veel) beter. Paul Giamatti speelt zichzelf met elan.

avatar van Number23
Aardige film. Verhaaltje dat heel rustig voortkabbelt en dat ik toevallig op mijn pad vond. Giamatti speelt zichzelf en dat doe hij super. Hij redt de film van een duidelijke ondergang, zonder hem had ik deze film niks gevonden denk ik.

Matige film waarin de acteur Paul Giamatti moeite heeft mijn zijn nieuwe rol, en besluit van ziel te wisselen. Een boeiend concept dat tot op zekere hoogte ook vermakelijk is uitgewerkt. Maar de film blijft te oppervlakkig, vooral omdat het wisselen van de ziel weinig invloed blijkt te hebben. Paul Giamatti weet nog wel een goeie rol neer te zetten. De rol van Emily Watson is te verwaarlozen.

avatar van John Lee Hooker
Maf en intigrerend drama met een geniale Giamatti aan kop. Hij zet deze rol waanzinnig neer. Het verwisselen van ziel is geloofwaardig gebracht en ook al lijkt het verre van uitvoerbaar zie ik het in de toekomst nog wel gebeuren. Jammer dat er niet zoveel verschillen op te merken waren nadat Paul en de blondine in de witte tunnel hadden gelegen maar dan zou de humor wellicht ook wat afgezaagder zijn geweest terwijl het nu juist erg subtiel en zwart wordt gebracht. Verder vond ik de uitstraling wel iets weg hebben van de jaren 90 en de speelduur is perfect. Ik ben hier wel van te spreken.