Tora no O wo Fumu Otokotachi (1945)

Alternatieve titels: The Men Who Tread on the Tiger's Tail | They Who Step on the Tiger's Tail

Japan
Avontuur / Drama

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Takashi Shimura, Denjiro Okochi en Susumu Fujita

Een op de vlucht zijnde heer, zijn lijfwachten en enkele volgelingen, trekken allen vermomd als monnik door een bos, waar zij moeten voorkomen gepakt te worden en moeten zij de grenswachters te slim af zijn.

Zondag 28 maart om 01.40 uur op Arte.

Arte is toch die kunstkanaal?

Diesel schreef:

Arte is toch die kunstkanaal?

Ja hoor een zeer goede Duitse zender, kijk maar eens in de tv-gids in de meeste staat hij in.

kappeuter (moderator)
In de meeste gidsen staat hij ja, maar via de meeste kabelaansluitingen is de zender niet te ontvangen...

Schotel

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het wordt eens tijd dat het technisch mogelijk wordt dat je je eigen kabelpakket samenstelt. Kan ik mooi Animal Planet en de kabelkrant eruit gooien en Arte en TCM nemen.

Ik ben blij.... ja ook met animal planet.

Ik heb deze dus als importDVD besteld, omdat ik toch alle Kurosawa's wil gaan zien. Een vermakelijke film waar vooral het clowneske figuurtje voor de grappen zorgt, maar het is natuurlijk een van zijn minste werken. Alhoewel het verhaal rondom de film leuker is (Kurosawa moest nog snel een nieuw script schrijven, omdat hij geen paarden kon regelen), geef ik hem toch nog ***.

Een vroege film van Kurosawa met een mooi staaltje Japanse acteerkunst. Het verhaal, dat an sich niet zoveel voorstelt, moet het hebben van het acteerwerk. Kenichi Enomoto, als vermakelijke sidekick, zorgt voor de vrolijke noot in de film. Alleen kunnen mensen die niet tegen overacting kunnen, deze film misschien beter maar links laten liggen.

avatar van Vinokourov
Kort samuraiverhaaltje, die echt vlak na het aflopen van de oorlog opgenomen moet zijn. Dat is wel te merken in de minieme uitwerking, maar alles is toch nog heel aardig gelukt. De clowneske sidekick vond ik niet vervelend overigens.

Nomak
Kurosawa's kortste film is een verfilming van een beroemd verhaal uit het Noh -en Kabuki theater. En dat is er ook aan te merken, tijdens de film hoor je regelmatig geluiden en muziek die eigen zijn aan deze kunstvormen. Ik ben er niet echt een liefhebber van, maar je hoeft absoluut geen kenner te zijn om dit te herkennen. In hoeverre het verhaal historisch correct is weet ik ook niet, maar het is in elk geval niet compleet verzonnen.

Het leukste is natuurlijk de grappige drager die voor een komische noot zorgt. Kenichi Enomoto heeft hier een erg leuke rol. Wanneer hij erachter komt dat zijn gezelschap de gezochte mannen zijn, en zijn dansje wanneer hij dronken is behoren tot de hoogtepunten van de film. Uitstekend idee van Kurosawa om hem een rol te geven, anders zou de film heel wat minder vlot zijn. De andere acteurs zijn ook wel goed gecast, stuk voor stuk van die koppen met veel uitstraling. Mannen die weinig woorden nodig hebben om iets duidelijk te maken.

Misschien is het toeval, maar ik denk dat Sergio Leone ook uit deze film inspiratie haalde. Ik doel dan op de scène dat het spannend wordt en er snelle close-ups van de gezichten van de hoofdpersonages te zien zijn terwijl de muziek oploopt. Ik kan erlangs zitten, maar dit deed me meteen denken aan het einde van Il Buono, il Brutto, il Cattivo.

avatar van Metalfist
Korte Kurosawa

Akira Kurosawa is zo'n regisseur waar ik al tijden eens meer van wou zien. Het probleem is dat in de Benelux niet alles altijd even goed te vinden is en dan speelt vaak ook de prijs nog een belangrijke rol. Tijdens een korte trip naar Londen vorig jaar stootte ik echter op twee boxsets waarvan 1 zich concentreerde op het oude werk van de Japanner. Early Kurosawa brengt een groot stuk van de regisseur zijn jaren '40 oeuvre op DVD en uiteraard is The Men Who Tread on the Tiger's Tail er daar één van.

Het samoerai aspect is een thema dat Kurosawa wel eens vaker heeft aangesneden in zijn carrière, maar dit is volgens mij de enige keer dat hij het in zo'n korte film doet. The Men Who Tread on the Tiger's Tail duurt niet langer dan een uur en speelt zich nagenoeg op dezelfde setting af. Altijd lastig om zoiets boeiend te houden, maar Kurosawa levert een intrigerende film af. De opzet van het plot is misschien net iets te chaotisch (ik ben eerlijk gezegd niet te vinden voor zo'n wall of text aan het begin van de film die dan een situatie schetst), maar op zich is dit niet meer dan een heer die met zijn lijfwachten de grens probeert over te steken en daar te maken krijgt met een stel argwanende grenswachten. Het resulteert in ieder geval in een aantal indrukwekkende scènes (wat is die Benkei toch een cool personage) en met het personage van de drager is er nog ruimte voor een flinke dosis humor.

Al kan ik me wel voorstellen dat de aanwezigheid van Ken'ichi Enomoto van het goede teveel is. In een soort van slapstick-achtige manier die niet zou misstaan in een film van Laurel & Hardy, zorgt Enomoto voor veel gekke bekken en grote gebaren. Het geeft in ieder geval wel een leuke tegenstelling ten opzichte van Denjirô Ôkôchi (Benkei) en de andere lijfwachten. Verder is dit visueel niet zo indrukwekkend, je moet ook meer een focus op dialogen in plaats van gevechten verwachten, en wordt er hier en daar nog wat gezongen. Had voor mij niet perse gehoeven, maar misschien had hij gewoon nog wat tijdsvulling nodig.

Een Korte Kurosawa film, het is eens een aangename afwisseling in vergelijking met die epossen van 3 uur die hij normaal gezien aflevert. The Men Who Tread on the Tiger's Tail is in ieder geval een fijn tussendoortje dat vooral vanwege een aantal sterke scènes (de confrontatie met de grenswachters is toch wel het hoogtepunt) en een amusant nevenpersonage.