The Base (1999)

Actie / Drama

geregisseerd door Mark L. Lester
met Mark Dacascos, Tim Abell en Paula Trickey

Wanneer Officier John Murphy bij zijn poging om drugsbaron Santos uit een Mexicaanse gevangenis te bevrijden om hem daarna over te leveren aan de Amerikaanse autoriteiten, zijn mannen in een hinderlaag verliest, komt hij erachter dat een groep US-officieren die de Mexicaans/Amerikaanse grens controleren er alle belang bij hadden dat Santos werd geëlimineerd. Murphy infiltreert in de groep, die met strakke hand geleid wordt door Sergeant Gammon. Al vlug ontdekt hij dat Gammon en zijn mannen inderdaad betrokken zijn bij wapensmokkel en het witwassen van drugsgeld.

caz
saai

avatar van sinterklaas
Beetje een matige film van Dacascos. Alles zag er zeer goedkoop uit en wisten de meesten dingen me niet echt te boeien.

avatar van DiDa
The Base is een film die zich laat plaatsen in het B actie circuit. Ik verwachtte dan ook niet veel van deze film, maar was uiteindelijk toch aangenaam verrast.

Dacascos mag infiltreren in een groep soldaten die zich met corrupte praktijken bezighoudt rondom de grens tussen Amerika en Mexico. Handel in drugs en moord wordt door de groep niet geschuwd en de situatie wordt steeds gevaarlijker voor Dacascos. Zal hij de bende op kunnen rollen of zou hij gesnapt worden?

Een typisch verhaal dus voor een B-actiefilm. Genoeg excuus dus om een aantal vechtpartijen, shoot-outs en explosies ten tonele te brengen. Uiteindelijk valt dit allemaal mee, want de film bevat niet zo veel actie als de PM Entertainment films van destijds. Maar The Base weet zijn actie goed te doseren en het is niet actie om de actie. Tussen de actie door zien we een rustige, bij vlagen spannende opbouw van het verhaal waarbij Dacascos het steeds benauwder krijgt binnen de groep corrupte soldaten.
Dacascos doet het in deze film dan ook best goed als held. En de overige acteurs kunnen er ook allemaal mee door. Van alle B-actiesterren is de Dacascos degene die zeker een grotere carriere had verdient binnen het actiegenre.
Regisseur Mark L. Lester (Commando) weet precies hoe hij actie in beeld moet brengen en varieert zijn actiescenes dan ook. Van knokpartijen, schietpartijen t/m explosies. Deze film heeft het allemaal. Ook de finale is op actiegebied lekker om naar te kijken.

The Base is wat mij betreft een van de betere B-actiefilms van die tijd. De film weet constant te boeien (oké, in het middenstuk dreigt de film in te gaan kakken), de actie is lekker gedoseerd en Mark Dacascos is lekker in vorm. Ben benieuwd of The Base 2 (ook van Mark L Lester, maar dan met Antonio Sabato Jr.) net zo leuk is.
Voor The Base 3 sterren

avatar van Phantasm
Prima, onderhoudende aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Gang_Star
Een simpel concept waarin een officier infiltreert in een eenheid die zich met niet alledaagse dingen bezig houdt. Actie is spaarzaam, maar wel goed en wordt goed gevarieerd. The base is uiteraard niet de gehoopte hoogvlieger, maar voor de liefhebber van Dacascos prima kijkvoer.