Wild Side (1995)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Actie
96 minuten / 111 minuten (director's cut)

geregisseerd door Donald Cammell
met Anne Heche, Christopher Walken en Joan Chen

De wereld van het grote geld heeft Alex Lee in de problemen gebracht. Ze werkt op een bank, maar heeft veel schulden. Als deze last haar te zwaar wordt, moet ze in de avonduren haar lichaam verkopen als exclusieve call-girl. Tijdens een van deze nachten krijgt ze bezoek van een zekere Bruno, een man die ze kent als schatrijke klant van de bank. Hij probeert Alex te strikken voor een gigantische witwas-operatie.

avatar van jackie
Grappige rol van Walken, verder was er niet zo veel aan.

donnie B.
vond hem wel ok, dit is een versie van ong. anderhalf uur terwijl de film oorspronkelijk bijna 2 uur duurt. jammer dat die versie niet (in ned.) is uitgebracht. Was het geheel iets meer uitgediept geweest waarschijnlijk. Ook leuke rol van Steven Bauer trouwens.

sel
leuke film, met een mooie sfeer vooral tussen de twee vrouwelijke personages. oke geen oscar matriaal maar wel leuk om een keer te zien. vooral voor de lesbische kijker onder ons.

Heb me erg goed vermaakt met deze off-beat psycho thriller waarin vooral Christopher Walken schittert als geflipte gangster. Hij kruipt echt in zijn rol en is af en toe helemaal van de wereld. Steven Bauer is ook opvallend goed als zijn sadistische lijfwacht die zijn eigen agenda heeft. Anne Heche en Joan Chen maken het plaatje compleet en hebben vooral oog voor elkaar. De film heeft een apart, soms verontrustend sfeertje en doet soms in de verte wat denken aan Blue Velvet. Niemand is wat hij lijkt en iedereen wordt eigenlijk flink geneukt, letterlijk en figuurlijk.

Als je deze film gaat kijken zorg dan wel dat je de in 2000 gerestoreerde versie te pakken krijgt. De originele release werd namelijk volledig verknipt en ingekort door de studio waardoor de visie van Donald Cammell totaal verloren ging. Dit was volgens sommigen ook de reden dat hij in een diepe depressie belandde en in 1996 zelfmoord pleegde. Of dat echt zo is blijft de vraag want Cammell was altijd al bijzonder gefascineerd door de dood en leed daarnaast ook aan een gespleten identiteits-stoornis. Niet echt een fijne combinatie.

De eerste Cammell die ik zag. Walken is bij vlagen meesterlijk aan het schmieren, blijft altijd een acteur die een film 9 van de tien keer beter maakt. Jammer dat het allemaal wel wat lelijk gedraaid is.

avatar van Mescaline
Een degelijke film met een redelijk simpel verhaal..
Onderandere door Christopher Walken die erg goed en overtuigend in zijn rol zit.
Simpel verhaal maar toch niet slecht uitgewerkt..
De lesbische scenens zijn erg mooi gefilmt.. en zeker de moeite waard!
3,5 sterren

avatar van sinterklaas
Wat begint de film ongelofelijk sloom en vervelend zeg! Met als dieptepunt die ellenlange lesbiescene. Het lijkt in het begin net een een of andere suffe soft pornofilm. Pas op de helft komt de vaart er een beetje in. Steven Bauer en Christopher Walken speelde trouwens veel beter dan Joan Chen en Anne Heche.

avatar van Thomas83
Misschien heb ik gewoon een goedkope DVD-uitvoering (zo ziet het DVD-menu er in elk geval nogal uit) maar de eerste scène is direct nogal apart met een ietwat slecht hoorbare dialoog en een vrouw die een man laat klaarkomen zonder echt wat te doen als ik goed begrijp. Anders snap ik ook dat gekreun van hem niet. En dit is nog binnen de eerste minuut van de film. De tweede scène na de openingscredits bevat ook weer een rare dialoog waarin seks centraal staat. Die dialogen blijken uiteindelijk een van de zwakke punten te zijn. Ik stond af en toe echt versteld. Ook de situaties waren vaak slecht geschreven.

Het verhaal klinkt op zich al nogal apart, maar ik kan me nog best voorstellen dat in heel extreme gevallen een nymfomaan ingesteld persoon als chique callgirl zou willen werken. Alleen hebben ze het hier op een manier uitgewerkt die geen enkele geloofwaardigheid heeft. Een baas van een bank die boos is op een medewerkster omdat ze geen seks wil met een belangrijke klant? Walken speelt wel een grappige rol en is het enige wat nog de moeite waard is aan Wild Side. Leuk coupe en kleren ook. Verder zijn de acteerprestaties hooguit middelmaat. Walken en Bauer overacteren continu en maken het weer grappig. De plot is zo slecht dat je het gelijk weer vergeet, de laatste scène is totaal overbodig. De openingsscène dus eigenlijk ook al, net als soms net wat te lange seksscènes die maar niet zwoel willen worden.

avatar van eavymetal
jackie schreef:
Grappige rol van Walken, verder was er niet zo veel aan.

Christopher Walken is altijd goed omdat hij nu eenmaal een topacteur is. Ik vond de film trouwens best vermakelijk.

avatar van madmax1
Hopeloze triller uitgebluste Walker en de rest bakt er ook niks van,een verhaal van niks
En die seks scènes wordt je niet warm of koud van ,slappe hap.

yorgos.dalman
Laatste film van Donald Cammell voor hij er, (zo wordt gezegd) hopeloos gefrustreerd door de filmwereld, een einde aan maakte.

Wie houdt van vreemde, broeierige thrillers zou diens White of the eye zeker moeten kijken.

Dick2008
Ik heb deze dvd via ruil, maar ben er weer best tevreden mee, de enige aanleiding was eigenlijk Anne Heche (Six days seven nights) en Christopher Walken (meerdere films). Simpel verhaal, er zit een lange erotische lesbische scène in. Enfin, ik vind Heche, ook met de kleren aan toch best knap hoor en ze speelt wel aardig. Walken, zoals vaker is ook leuk en die zet hier de rol van een geschifte neer. Steven Bauer als ruwe FBI-agent en Joan Chen als de vrouw van Bruno (Walken) doen het ook niet slecht. Wordt eigenlijk alleen maar aan het eind nog een beetje actie/thriller. Inhoudelijk weinig omvattend met een dun verhaal, het acteren is ook maar zo zo maar toch allemaal goed te doen, ik vond het vaak eerder grappig dan spannend maar gewoon leuk om naar te kijken. Prima, 4.0.

Gekeken met een big smile. Is natuurlijk behoorlijk over de top en lekker Amerikaans. Is ook wel eens leuk voor een keertje. Niet te vaak. Het gaat natuurlijk niet om het verhaaltje. Maar vooral om de vaart, de twists, het spelplezier van Walken en de rest, die lekker hun gang mogen gaan. Anne Heche is best een stuk en Steven Bauer is een genot om naar te kijken. Die zes minuten durende lesbische vrijpartij tussen Anne Heche en Joan Chen is inmiddels een klassieker en voor Amerikaanse begrippen behoorlijk expliciet en erotisch.
Kortom, er valt genoeg te genieten. Maar dan moet je niet kijken naar de Director's Cut, want daarin is van die lesbische scène niet veel meer overgebleven. De rest is trouwens ook behoorlijk rommelig en van het sterke begin bleef niets over. Dat begin heeft Thomas83 niet goed begrepen. Anne Heche laat haar belager niet klaarkomen, maar ze bijt in z'n oor, voordat ze hem toefluistert: fuck off. Kijk maar goed. Mooi, die Queen Mary in de haven, die regelmatig opduikt. Heb ooit geprobeert die te bezoeoekn, maaar dat mislukte door tijdgebrek. Heb ik nog steeds de pest over in. Maar dat terzijde.

avatar van Basto
Sterk hysterisch misdaadwerkje met een fantastische rol van Walken! Maar eigenlijk is de hele cast enorm op dreef.

Broeierige laatste film van Cammel, die hiermee zijn kwartet van unieke, sexy en surrealistische films afsluit.

Ruime 4* voor deze director's cut.