Les Quatre Vérités (1962)

Alternatieve titels: Las Cuatro Verdades | Le Quattro Verità | Three Fables of Love

1 stem

Frankrijk / Spanje / Italië
Drama / Komedie
110 minuten (Frankrijk) / 101 minuten (Spanje) / 76 minuten (Verenigde Staten)

geregisseerd door Alessandro Blasetti, Hervé Bromberger, René Clair en Luis García Berlanga
met Charles Aznavour, Anna Karina en Michel Serrault

In "De Dood en de Houthakker" wordt een bescheiden bedelaar met een mechanische piano overspoeld door pesterijen van de bureaucratie en de politie. Op weg naar Madrid denkt hij alleen nog maar aan de dood maar wanneer hij een begrafenisstoet ziet passeren verandert hij van gedachte. "De Raaf en de Vos" handelt over een ijdele en ziekelijk jaloerse man die zijn mooie vrouw opsluit in zijn appartement. Vervolgens beschrijft "De Haas en de Schildpad" de lotgevallen van een Italiaanse graaf die gehuwd is maar een maîtresse heeft. Zijn schijnbaar discrete echtgenote is echter slim en spiritueel. Het vierluik wordt afgesloten met "De Twee Duiven", waarin twee weinig begripvolle personen door een defect aan het slot opgesloten worden op een appartement.