• 8.660.227 stemmen

Met onder meer: William H. Macy en Debra Eisenstadt

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Oleanna

"Whatever side you take, you're wrong."

John, professor aan een universiteit, wordt geconfronteerd met een vrouwelijke studente, Carol, die is gezakt voor een opdracht. De twee brengen tijden lang door met elkaar en praten over allerlei zaken. Wanneer Carol een klacht indient bij het bestuur van de universiteit, staat Johns promotie en baan op de tocht. Dit dwingt John de keuze te maken hoe met de situatie om te gaan en sluit zich 2 dagen af van de buitenwereld. Wat hij niet weet is dat Carol de aanklacht heeft uitgebreid.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van neo

neo

lijkt me een interesante twee karakter film en het thema spreekt me ook wel aan.

avatar van FisherKing

FisherKing

Van deze film hou je of je haat het. Imdb staff geeft er een 8 voor. Opmerkelijk is het stemverschil tussen mannen ( 6.5) en vrouwen (5.0).

Wordt buiten US 1.0 punt hoger gewaardeerd.

avatar van Mug

Mug

Het duurt wel een poos voordat ik in de film kwam. Mede door het script (voormalig theaterstuk van Mamet zelf) die op z'n Mamets weer bomvol snelle dialogen zonder al te veel pauzes bevat. In het begin denk je als kijker ook van 'waar gaat dit in godsnaam heen'. De spanning wordt langzaam maar zeker opgevoerd uitmondend in een letterlijk ziedende finale, je achterlatend met hartkloppingen.

Oleanna is een twee-akter tussen twee personen. Carol, een onzekere studente die het allemaal niet zo goed begrijpt, en haar leraar, net gepromoveerd tot professor, met wie het in de prive-sector ook niet helemaal lekker loopt. Op het toneel leidde de eerste akte tot veel kritiek van de vrouwelijke bezoekers, terwijl de tweede akte veel oproer bezorgde bij de mannelijke bezoekers. De finale zorgt voor de sprakeloosheid. "Whatever Side You Take, You're Wrong", is niet voor niets een briljante en correcte tagline.

Probleem is de onbekende Debra Eisenstadt die me niet geheel wist te overtuigen in haar rol als extremistische feministe. Vreemd genoeg veranderde Mamet voor de film de laatste zin van het stuk. De originele zinsnede door Carol: "Don't worry about me. I'm alright." is duizend maal sterker dan de laatste woorden in de film. Jammer. Een sterkere hoofdrolspeelster en een wat gemakkelijker door te komen beginstuk zouden niet misstaan hebben in de verfilming, nu een zeer sterke 3,5*. De donkerste gedachten van een man kregen de vrije loop tijdens de film. Ik ben benieuwd naar de gedachten van een vrouw tijdens het bekijken van de film.

kappeuter (crew films)

Hoe heb je m gezien? Is er een R2-NL dvd?

avatar van Mug

Mug

Een snelle speurtocht blijkt dat er naast een R1-incl. Engelse ondertiteling ook een R2 release (Duitsland, niet ondertiteld) bestaat.

Ik zelf zag de film op het MGM Movie Channel waar de film de komende tijd in de programmering is opgenomen.