Captain Corelli's Mandolin (2001)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Verenigde Staten
Drama / Oorlog

geregisseerd door John Madden
met Nicolas Cage, Penélope Cruz en Christian Bale

De idyllische schoonheid van het Griekse Cephallonia wordt ruw verstoord door de invasie van Italiaanse soldaten op het eens zo rustige eiland. Kapitein Antonio Corelli is een onverwoestbaar joviaal type met een passie voor de mandoline. In eerste instantie vervreemdt hij zich van de dorpelingen, waaronder Pelagia, de dochter van de dorpsdokter. Pelagia, een vrouw met een sterke wil en een goede opleiding, is aanvankelijk voor het hoofd gestoten door het gedrag van de Italiaanse officier, maar geleidelijk aan wordt ze toch gevoelig voor zijn charmes wanneer ze gedwongen worden de woning van haar vader te delen. Als de verloofde van Pelagia, een lokale visser, het leger is ingegaan, worden de gevoelens tussen Antonio en Pelagia steeds sterker.

Ik vond de film de moeite waard al ben ik beslist geen fan van Cage, die zich hier inderdaad een belachelijk accent heeft aangeleerd.Ook Cruz vond ik niet super.
Pluspunten van de film: het verhaal, de goede (bijrol) van John Hurt en de mooie plaatjes.
Deze mooie plaatjes hebben me genoeg geinspireerd om dit jaar naar Kefalonia op vakantie te gaan.Op die manier heeft de film wel indruk op me gemaakt! Mooie reclame voor het eiland..

avatar van AmazingPP
Mierzoet drama, waarin Cage laat zien dat acteren niet tot zijn sterkste punten behoren, tenminste, in deze film dan. Het verhaal is voorspelbaar, maar het camerawerk is in orde, evenals de oude John Hurt, die wat mij betreft de show steelt. Niet goed, maar zeker ook niet slecht, vandaar 3 *.

Roz
Ondanks een een goede cast heeft deze film niets te maken met het boek.

Deze film doet het boek zo ontzettend veel onrecht aan.

Een van de mooiste boeken die ik ooit heb gelezen en toch weet men het verhaal compleet te verkrachten, door Carlo uit de film te schrijven. Homoseksualiteit lag destijds blijkbaar nog niet zo goed.

Nicolas Cage is ook een totale miscast.

Speciaal aangemeld hiervoor, nog steeds verontwaardigd over

speranza
Dit is een heerlijke film met prachtige beelden, fraaie muziek, romantiek en sterk acteerwerk van Penélope Cruz.

avatar van Bla
Bla
Ik snap wel waarom deze zo geflopt is.

speranza
Ik niet.

avatar van Decec
Prachtig verhaal, goede romantiek...
Geen flop! Goede acteur Nicolas Cage en speelt goed.
Bekende acteur John Hurt speelt nog steeds...

avatar van John Lee Hooker
Als je je aandacht erbij houd is dit een hele mooie film. Zowel de cast, de plaatjes en het verhaal zitten goed in elkaar.
Ook een heel ander soort oorlogsdrama dan anders.

avatar van TragieStar.*
Wil de film wel graag zien vanwege Cruz en Bale maar Nicholas Cage hoef ik echt niet te zien

Het verhaal spreekt me ook redelijk aan.

Tja, ach... Een beetje liefdesverhaaltje he... Beetje dertien in een dozijn. Niet echt boeiend dus. Ik vond het boek heel wat krachtiger, wranger. Wel heel mooie beelden!

avatar van Fran
Ik hou wel van zo'n lekker loom sfeertje in een film. Meestal met een setting in een knus, achterafgelegen dorpje. Bij deze film was dat ook het geval. Het kwam heel prettig op me over. Ik had het niet verwacht maar de chemie tussen Cruz en Cage kwam ook wel heel natuurlijk op me over. Echt een heel meeslepend liefdesverhaal vond ik ook weer niet maar hij kijkt zeker wel erg fijn weg.

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens zag, maar al vanaf de eerste maal (toen ik nog geen recensies schreef) was ik opgetogen van deze film.
Prima verhaal, uitstekende vertolkingen.
Dat de film ook nog eens (gedeeltelijk) echt is gebeurd maakt het natuurlijk nog eens des te interessant.
Ik kan de film warm aanbevelen.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken, maar het was toch minder m'n ding. Misschien te veel oorlog of de film die toch iets te lang duurde, hoe dan ook de film boeide toch niet de volledige speelduur. De executie kwam wel onverwacht.
De cast deed het zeker niet slecht en 'k was wel verrast om Christian Bale hierin aan te treffen, al had hij eigenlijk geen zo'n grote rol.
Tja, 'k heb hem uitgekeken, maar 'k vrees dat een tweede kijkbeurt er niet meer zal inzitten.

Heerlijke romantische film om even weg te kijken zonder teveel erbij te hoeven na te denken. Hij kwam wel een beetje langzaam op gang. Dat accent van Cage was inderdaad vrij belachelijk, daar had hij wel wat meer aandacht aan mogen besteden.. gelukkig werd het naarmate de film vorderde minder irritant. Ik verbaas me iedere keer weer over Bale, respect voor de manier waarop hij accenten zo makkelijk oppakt. Kwam op mij wel natuurlijk over, ook als Amerikaan in andere films.

Dus: prima film, niet teveel van verwachten en op een lome avond kijken met een zak chips erbij en wat warme thee/chocolademelk.

Een romantisch oorlogsdrama met behalve het liefdesverhaal, patriotisme, morele conflicten, sentimenten en een cast die goed speelde. De gevechten/bombardementen zien er realistisch uit, de beelden van het idyllische, mooie landschap zijn indrukwekkend en de muziek is prachtig. Jammer en verwarrend vond ik dat Grieken, Italianen en Duitsers Engels moesten praten (Nicolas Cage bijvoorbeeld sprak met een vreemd klinkend Italiaans accent). Daarnaast zijn helaas belangrijke en ter zake doende onderdelen uit het boek weggelaten.

Goeie film die leuk meekijkt en ook een beeld geeft dat niet alle italianen onder het fascistisch regime het eens waren met de oorlogszuchtige dwangrol die hen werd opgelegd.

avatar van pierre18
Moest er even inkomen, maar na een half uur begon je behoorlijk 'in de film te zitten' .
Nicolas speelde goed, maar kwam niet voor de volle 100% over als Italiaan (maar veel beter dan een Tom Cruise als Duitser). P. Cruz deed het uitstelend als Griekse. Maar dan dat eeuwige Engels in een oorlogsfilm. De film wint zoveel meer aan kracht door gewoon Grieks, Duits en Italiaans te (laten) praten in deze film.
Locatie is mooi (Kefalonia!) en het verhaal zit goed in elkaar met aardige wendingen. Een oorlogsfilm vanuit het gezichtspunt van de lokale bevolking te tonen wint aan verbeeldingskracht. Prima gedaan.
Soldaten zijn operazangers en hebben niets met de oorlog, Griekse soldaten streden zelf in een ander land en de Duitsers waren als vanouds in een oorlogsfilm.
Tot slot: John Hurt is toch een heerlijke acteur hè...

MsWilz11
Ik ben het eens met Dirk1982; ik kan me niet voorstellen dat als je het boek hebt gelezen, je van deze film blij wordt. Natuurlijk worden in een filmscript altijd veranderingen aangebracht, maar deze film vertelt een volstrekt ander verhaal dat werkelijk niets met het boek heeft te maken, behalve dat die enkele scenes uit het boek heeft gejat. Ik had me, wetende wat Bale allemaal kan, enorm verhoogd op de gekte van Mandras, maar dat aspect was uit de film geschreven. Pelagia wordt afgeschilderd als iemand die haar verloofde ontrouw was, maar in het boek was dat een heel ander verhaal. In het boek hebben kapitein Corelli en Pelagia ook geen geslachtsgemeenschap. Daar had je leuke dingen mee kunnen doen in de film; de enorme aantrekkingskracht laten zien, die (door de oorlog) niet volledig kan worden geconsumeerd. Kortom, zo'n slechte, onovertuigende boekverfilming heb ik nog nooit gezien.

avatar van Boneka
Deze film is voor mij een soort van guilty pleasure. Lang geleden gezien op DVD, maar ik wilde hem sowieso graag een keer zien op Blu Ray. Die is er nu zij het niet met Ned. ondertiteling, maar de Engelse subtitles zijn voldoende. Beeld en geluid zijn prima verzorgd en de soundtrack is gewoon heerlijk om naar te luisteren. Persoonlijk houd ik daar wel van. Men heeft er wel voor gekozen om alles in het Engels te doen zij het met zwaar accent. Echte Grieken met gebroken Engels, Duitsers die Engels spreken en Italianen met een accent soms echt Italiaans. Okay het zij zo.

De sterrencast is best wel groot en ik zie toch een paar aansprekende namen. Christian Bale bijvoorbeeld, maar ook Irene Papas bekend van The Guns of Navarone. Dit jaar wordt zij alweer 92!! Verder de twee hoofdpersonen. Met Cage is het vaak alles of niks. Moet zeggen hij doet het wel aardig in Corelli's Mandoline.

Dan de film die begint als een soort folkore (ook op eind). Wie de film afzet na een half uur moet 'm toch nog anderhalf uur doordraaien. Hij begint als een draak van een film. Waar gaat dit heen pffff. Het middenstuk is vooral een romantische aangelegenheid. Hoewel de vijand (Italie) binnenvalt is het allemaal wel erg poeslief voor elkaar en men gaat doodleuk in dialoog met elkaar. Toch is dit middenstuk voor de liefhebbers een feest om naar te kijken. Vooral de Italiaanse muziek en gezangen al dan niet met die beroemde mandoline doen het goed. De beelden op dit prachteiland doen de rest. De rust wordt echter verstoord als Benito Mussolini valt en de macht van de Duitsers compleet wordt overgenomen. Vanaf dan is de toon gezet en wordt het geheel toch nog behoorlijk grimmig.

Out of the blue (het kan allemaal niet op) zien we ook nog een aardbeving (1953) maar in de film is dit 1947. Wellicht voor het verhaal. Nog een feitje in totaal zijn naast alle executies bijna 10.000 Italiaanse soldaten vermoord.