Circle of Danger (1951)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Jacques Tourneur
met Ray Milland, Patricia Roc en Marius Goring

De Amerikaan Clay Douglas vertrekt naar Engeland om achter de waarheid te komen van de moord op zijn broer tijdens een commando operatie in Frankrijk. Clay vindt nog enige overlevenden van die operatie en hij weet zelfs de moordenaar te achterhalen, maar hij komt meteen ook meer te weten over de ware toedracht.

Goede thriller met een uitstekende Milland.

Een trage, routinematige, recht toe recht aan vertelde, spannende en soms melodramatische Britse samenzweringsthriller, spelend na de tweede wereldoorlog, over een Amerikaanse man die de waarheid probeerde te achterhalen over de dood van zijn broer.

N.B. Hier en daar las ik over een slechte beeldkwaliteit, maar de kopie die ik zag was prima.

avatar van Mac Hammer Fan
Een mystery met een intelligent plot waarin Ray Milland een Amerikaan vertolkt die probeert te achterhalen hoe zijn broer om het leven kwam gedurende de oorlog in Frankrijk, waar hij een commando was voor de Britse strijdkrachten. Zijn vermoeden is dat hij niet gedood werd door een Duitse kogel en hij komt erachter dat er een mysterieus dertiende lid deel uitmaakte van de groep. De meesten leven niet meer en de overblijvenden leggen een angstvallig stijlzwijgen aan de dag.
Knappe rol van Ray Milland. Vlotte regie van Jacques Tourneur. Mooie zwart-wit-fotografie. De beeeldkwaliteit van de Amazon UK Network DVD is goed, maar het formaat is wel 4:3 en ik miste de Engelse ondertitels. Een degelijke thriller.

avatar van Brix
Vooral n.a.v. de enthousiaste recensie van Mac Hammer Fan de DVD aangeschaft, en er geen seconde spijt van gehad.

Een fijne film van een van mijn favoriete regisseurs, waarin we en passant aardig wat fraaie sfeervolle plaatjes van Engeland, Wales en Schotland te zien krijgen.

Milland is voor mij sowieso altijd een pluspunt, en Patricia Roc valt ook onder de noemer mooie Engelse plaatjes wat mij betreft.
Naunton Wayne (Reggie Sinclair) vertoonde een treffende gelijkenis met acteur David Jason.
Dezelfde maniertjes, blik en al.

Het einde van de film wist mij nog aardig te verrassen.