• 8.222.805 stemmen

Alexander's Ragtime Band (1938)

Muziek | 105 minuten

Genre: Muziek

Geregisseerd door: Henry King

Met onder meer: Tyrone Power, Alice Faye en Don Ameche

Over Alexander's Ragtime Band

"An American Cavalcade!"

Alexander's Ragtime Band en Stella Kirby (Alice Faye) worden tijdens een auditie abusievelijk aan elkaar gekoppeld. Hoewel Stella en Alexander (Tyrone Power) regelmatig ruzie hebben, schuiven zij hun problemen opzij, dit op verzoek van Charlie Dawyer (Don Ameche), die verliefd is op Stella. Voor Charlie breken slechte tijden aan als Stella en Alexander verliefd raken; een dertigjarige vriendschap staat op het spel.

imageimageimage

Bill Mulligan

Wally Vernon

avatar van Dick2008

Dick2008

Nee, dit vond ik toch niet zoveel aan. Ondanks een hele reeks nummers van Berlin, die op zich vaak wel mooi worden neergezet, maar kon me toch niet boeien, helaas. Wat een knappe acteur was Power die, samen met de andere twee hoofdrollen Faye en Ameche, dezelfde combinatie vormt als In Old Chicago, van een jaar eerder, ook geregisseerd door King. Daar werkt het samenspel veel beter. Het zal wel door de muziek komen, Ragtime / Dixieland en de tijd waarin het afspeelt, jaren '10 / '20, al was het verhaal ook niet zo interessant. Ook nog een vrij groot aandeel van Jack Haley. Het is verzonnen biografie.

2.0

BBarbie

De film is volgens mij niet meer dan één groot eerbetoon aan de bijzonder creatieve componist Irving Berlin. Naast de titelsong vind ik “A Pretty Girl Is Like a Melody” en “Blue Skies” wel leuke liedjes. De rest van de muziek spreekt mij echter niet zo aan, hoewel Alice Faye en Ethel Merman natuurlijk een mooie stem hebben.

Het verhaaltje stelt niets voor en is enkel bedoeld om de composities van Berlin aan elkaar te rijgen. Ik ben een liefhebber van filmmusicals, maar deze film kon mij slechts matig bekoren.