• 8.263.067 stemmen

Geregisseerd door: Bo Widerberg

Met onder meer: Carl-Gustaf Lindstedt, Sven Wollter en Thomas Hellberg

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Plot Mannen på Taket

Een politieagent wordt vermoord wanneer hij in het ziekenhuis ligt en Martin Beck en zijn collega's worden op de zaak gezet. Zij ontdekken dat hij een harde en brute politieman was die vele klachten kreeg over zijn harde optreden, en gaan gericht op zoek naar mensen met een motief.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van qwatje

qwatje

Deze film gezien toen ik net 15 was geworden, fantastisch spannende film. Ik heb hem pas op DVD besteld en weer heerlijk genoten. hij is ietwat gedateerd maar toch nog steeds een hele spannende detective. Een echte aanrader!

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Sterke verfilming van het boek "Den vedervärdige mannen från Säffle" van Maj Sjöwall and Per Wahlöö. Het eerste uur is een detective-verhaal die zijn tijd neemt om alles rustig uit te leggen en het tweede uur is een enorm spannend en schitterend gefilmde actiefilm.

Het allereinde stelt ietswat teleur.

Op Imdb is nog leuke trivia te vinden. Mannen på taket (1976) - Trivia - IMDb

avatar van menetekel

menetekel

Klik hier voor meer info over Man on the Roof en andere goede Exploitation Films uit de jaren '70.

kappeuter (crew films)

Nederlandse dvd is voordelig geprijsd (vanaf €5,75)

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

Erg sfeervolle goedgefilmde politiethriller. Draaide in de bios als De verschrikkelijke man uit Saffle ! Scène met gewonde agent in speeltuin en kind op fietsje vroeger vaak in filmprogrammas gezien ( voor een briefkaart op de eerste rang en première met Jo Röpcke) en later in zijn geheel op tv gezien. Herziening op dvd erg aangenaam

avatar van Stijn B.

Stijn B.

Superspannende Zweedse politiethriller. Alleen al die openingsscène is een pareltje binnen het thrillergenre. De Zweden wisten in de jaren '70 al hoe je een strakke spannende politiethriller moet maken. Samen met The French Connection dé beste politiethriller van de jaren '70.

Liefhebbers van The Killing, Beck, The Bridge e.d. zijn hier aan het juiste adres. De regie, camerawerk e.d. voelen heel hedendaags aan. Zie maar die luchtbeelden: tegenwoordig is dat de normaalste zaak bij actiethrillers. In de jaren '70 was dat veel minder het geval.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Met dank aan kappeuter is Bo Widerberg bij mij nu 'van de nul af'. Eén van mijn goede film-voornemens van 2014. Verrassend dat Lumière in die enorme crime-reeks van hun ook deze losse oude Widerberg-klassieker heeft gereleased trouwens, was mij nooit opgevallen.

Hoewel dit niet exemplarisch voor zijn thematiek en stijl zal zijn - vermoed ik. Althans, de meer romantische film is volgens mij meer zijn handelsmerk (Elvira Madigan, All Things Fair etc) of het genre waarmee hij meer bekendheid heeft verworven.

Toch zit er wel wat van die stijl in. Zeker in het eerste uur dat heel erg een sfeerschets is. Er wordt aardig wat tijd vrijgemaakt, voor ochtend, opsta-, ontbijt- en knuffeltaferelen bij het ontwaken van de nieuwe dag. De manier waarop Widerberg hier zowel personages als context weergeeft wijken toch wel behoorlijk af van hardcore crime films. Widerberg zegt geïnspireerd te zijn door The French Connection. Dat is deels wel merkbaar, hoewel die toch wat meer hard boiled is.

Dat tilt wat mij betreft ook de film direct uit boven het door mij vooraf ietwat gevreesde TV-achtige Skandinavisch-Duits-Britse Krimi niveau. Heel erg zelfs - er is niet alleen focus op verhaal, dialoog, juist niet. Er is rust en tegelijkertijd is de camera ook bij tijd en wijle weer onrustig. De tweede helft brengt de nodige dynamiek dat mag ook wel, maar is minder "uniek". Nog steeds wel erg onderhoudend en dus in totaal een prima film.

Carl-Gustaf Lindstedt zou je kunnen vergelijken met Lino Ventura en/of Gene Hackman dus. Zo'n rustpunt, indrukwekkende, maar niet al te aanwezige types. Geen idee of hij meer dit soort rollen deed, ik lees zo snel dat hij vooral toneelacteur was.

avatar van lezertje

lezertje

Prima Zweedse politie thriller onder het motto eerst denken en dan pas actie. De film is een bijna letterlijke verfilming van het boek ‘De verschrikkelijke man uit Säffle’ van het schrijversduo Maj Sjöwall en Per Wahlöö. Heerlijk om naar te kijken als alternatief voor het actievolle en minder intelligente Amerikaanse werk.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Goede Zweedse thriller naar boek van zowat de bekendste thrillerauteurs (zeg ik als leek moet ik erbij zeggen, maar zelfs ik ken Sjöwall en Wahlöö van naam).
Ik had eerlijk gezegd wat meer speurwerk verwacht -type stoffige bijna gepensioneerde agent die gescheiden is en 's avonds naar de fles grijpt- en was dan ook enigszins verrast dat het toch grotendeels een actiefilm is, en het scenario juist niet zo memorabel was.

Toch is het wel een aangename film, waarbij de rustige opbouw vrij opeens wordt omgegooid en de actie begint. Die actie is aardig gefilmd, al was die helicopteractie wel zelfmoord: hij had nog net geen schietschijf op zn jas geplakt. Ook de interactie was wel leuk, en het is ook een mooi tijdsdocument over de jaren 70, toen Europa ook behoorlijk gepolariseerd was en gezag bij veel mensen (vooral jongeren) bij voorbaat verdacht was. Een sentiment dat ook in de film getoond wordt.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Uitstekende thriller uit het land bij uitstek voor dit soort films, Zweden.

De film heeft ons geboeid bezig gehouden vanaf echt het begin tot het einde, het begin

waarin de kijker een klok krijgt te horen en voorbereidingen van een moord ziet en een einde waar de meeste kijkers waarschijnlijk nog niet aan toe waren

Van Martin Beck en zijn collega's hadden wij tot nu toe nog nooit gezien en dit verhaal is eentje die ons aanmoedigt om meerdere filmverhalen te gaan zien over dit personage en zijn wereld.

Een fijne ervaring die we belonen met een 8!

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Degelijke, ouderwetse politiefilm. Langzame opbouw met een spannende finale.

avatar van wihu61

wihu61

Wat een saaie, grauwe en slepende bedoening. Deed me soms denken aan de Jiskefet-parodie van Derrick... Nee, dat Scandinavische gedoe ligt me niet.

avatar van Boenga

Boenga

• 2060 berichten

Prima acteurs die goed in hun rol zitten in dit fijne misdaad/politieverhaal. Blinkt niet uit in originaliteit, maar trekt je stap voor stap mee in de opbouw van het onderzoek.

Helaas helaas: het laatste half uur is daar een actiefilm, en hoe mooi het er - met de jaren '70 in het achterhoofd - allemaal ook mag uitzien, het reality-gehalte krijgt een behoorlijke deuk.
Niks om de massa ramptoeristen uit de gevarenzone te houden, een bijna bejaarde detective die in z'n eentje en zonder enige beveiliging even op de appartementsblok gaat klimmen: het zijn enkele van de ergerlijke onwaarschijnlijkheden die vanaf dat moment de bovenhand halen.

Van 4 naar 2*; het midden dan maar.