Saihate Nite  (2014)

Alternatieve titel: The Furthest End Awaits

Japan

geregisseerd door Hsiu-Chiung Chiang
met Hiromi Nagasaku, Nozomi Sasaki en Hiyori Sakurada

Acht jaar nadat Misaki Yoshida's vader op zee vermist raakte na een scheepsramp, krijgt ze te horen dat haar vader wettelijk dood verklaard wordt. Hij laat haar enkel een berg schulden en een klein hutje bij de zee na. Yoshida blijft niet bij de pakken zitten en besluit in de hut van haar vader in te trekken en daar een kleine koffiezaak te openen.

Voor de liefhebbers van zonnige Japanese eiland dramas en een vleugje Aziatische food porn (al gaat het dan vooral over koffie). Ideale moment om deze film een kans te geven

klinkt leuk.

Onderhond schreef:

Klinkt inderdaad erg leuk deze was trouwens ook erg goed An (2015) ook voor kos

Rustig, mooi dramatje.

Nochthans zag het er op papier ietwat anders uit. Heeft veel weg van een redelijk feministisch, kort-door-de-bocht moraal filmpje, gelukkig besliste de uitwerking er anders over. Het enige negatieve personage is namelijk een man/verkrachter, de rest zijn allemaal vrouwen die het uiteindelijk best goed met elkaar kunnen vinden.

Maar Chiang houdt het klein en incidenteel, het is gewoon een dramatje over een alleenstaande vrouw die op zoek gaat naar haar op zeer vergane vader wanneer ze zijn huisje erft. Ze zet een koffiehandeltje op (food porn), drentelt wat rond en wordt vrienden met de buren. Verwacht geen groots drama, wel lekkere onthaasting.

Chiang mag dan een Taiwanese regisseuse zijn, het voelt sterk als een Japanse eilandfilm aan. Niet zo heel vreemd, want Taiwanese en Japanse dramas liggen niet zo ver uit elkaar.

4.0* en een uitgebreide review

Onthaastend klein drama over een jonge vrouw, die op een afgelegen locatie in een vervallen boothuisje een koffieshop begint in de hoop dat haar al acht jaar vermiste vader ooit nog eens zal terugkeren. Na een uitermate stroef begin raakt zij van lieverlee bevriend met haar getroebleerde buurvrouw, een alleenstaande moeder met twee kinderen.
Een charmante feel good movie, van tijd tot tijd fraai omlijst door mooie opnamen van de omgeving.