Don't Hang Up (2016)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Damien Macé en Alexis Wajsbrot
met Sienna Guillory, Gregg Sulkin en Garrett Clayton

Brady, Sam and Mosley zijn verwende jongens en ze vervelen zich. Ze houden mensen voor de gek door hen te bellen. Hun telefoontjes zijn nogal extreem van aard. Ze genieten optimaal van de misleiding van hun nietsvermoedende slachtoffers, van wie -voor de maximale vernedering- ook filmpjes online worden gezet. Dan hebben ze plots met de verkeerde te maken en zijn ze zelf degene aan de andere kant van de lijn. Een normale avond van een stel blijmoedige tieners wordt steeds bloediger als hun eigen grap tegen hen gebruikt wordt.

avatar van FillumGek
Wie haalt het in zijn hoofd om anno 2017 met een film op de proppen te komen die gaat over een bellende psychopaat? Bedoeld als hommage aan onder andere Scream, wat naar mijn mening de beste is op dit gebied, maar wanneer je steken laat vallen is de scheidslijn tussen hommage en jatwerk flinterdun. Want werkelijk niets schopt deze film boven de middelmaat uit.

Iedereen haat ze, en toch schijnen ze miljoenen fans te hebben; vloggers. Een groepje strontvervelende prankers maakt irritante telefoontjes naar onbekenden om ze vervolgens op hun vlogs te pleuren. Blegh. Ze gaan hierin behoorlijk ver, wat de hele grap totaal kut maakt. Maar dat willen de strontvervelende prankers zelf maar niet zien, hier niet, en in het echt ook niet. Gelukkig gaat het op een avond fout en worden ze teruggepakt.

Laat ik voorop stellen dat ik me niet echt heb verveeld. Zo blijft het toch een mooi spelletje via de telefoon. Een naar idee, degene aan de andere kant die alles over je weet, terwijl jezelf geen flauw benul hebt. Goede stem ook wel. Helaas zijn het juist de twee prankers die het meest in beeld zijn en over geen enkel acteertalent lijken te beschikken. Vooral Brady was echt een irritante lul. Ook nog eens het meisje van je beste vriend douwen, en dan zelf kwaad worden. Hilarisch ook hoe snel hij de keus maakt om zijn ouders op te offeren voor zijn eigen hachje.

Het probleem is dat de film niet spannender wordt nadat de telefoonstem is ingezet. Het is te voorspelbaar; de killer laat middels kleine details weten dat hij in de buurt is en... dat doet ie zo'n half uur lang. Hoe meneer toegang heeft verkregen tot diverse apparaten en zelfs het alarmnummer heeft overgenomen blijft onbesproken, wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt. Over de schaarse kills valt weinig zinnigs te zeggen dus dan hoop je toch op een spetterend eind. Maar ook dat zorgt niet voor opgetrokken wenkbrauwen. Wel voor een kleine traan in de linkerooghoek.

Het is wat ongeloofwaardig en weet niet te verrassen. Toch heb ik me niet echt verveeld door de korte speelduur, dat ene kennismakingsgesprek via de telefoon en het gekrijs van snikkende, bloedende, lijdende, strontvervelende prankers.

avatar van Boeikens
Niks horror, maar wel een vlot lopende psycho thriller rond een alom gekend begrip. Uiteraard is hier niets nieuws te bespeuren en stapelen de clichés zich op, echter loopt het verhaal goed sfeervol en onderhoudend. De spanningsboog blijft eerder matig en veel is ook vrij voorspelbaar maar toch heb ik me nergens verveeld.

avatar van Brabants
Deze wraakfilm is onverbiddelijk saai en hangt van gangbare formules en een wat voorspelbare twist aan elkaar. Het acteerwerk was ook niet al te best maar het geheel is ook zo ongeloofwaardig dat het ook bij uitstek moeilijk is om een film die serieus wil zijn dan ook daadwerkelijk serieus te nemen.

Niet teveel nadenken over wat goed en wat slecht is en valt allemaal wel mee.

avatar van Noodless
Op zich niks mis mee met dit filmpje. Het kijkt vlot weg en is voldoende onderhoudend.
Er passeren wel de typische clichés en de twist zie je van ver komen. Dus echt spannend wordt het helaas niet. Maar in dit genre kom je toch vaak heel wat mindere films tegen. In ieder geval heb ik me niet verveeld bij deze film. Het grootste minpunt is toch de matige cast die hun rollen wat flauw en irritant neer zetten. Toch een voldoende. 6/10

avatar van jeroentjuhhhhh
Mja... veel mis mee. Typische tienerhorror, met MTV-sterretje(s?) en dito look. Komt nergens écht verrasend en/of sterk uit de hoek, mede dankzij de erbarmelijke performances van met name het mannelijke duo. In de eerste plaats al twee bijzonder onsympathieke figuren (It's just a prank, bruh...) en dan ook nog eens niet weten te overtuigen in de scenes waar er net iets meer van je wordt verwacht. Beetje flauwe stem ook van de antagonist, die zich daarnaast vrij gemakkelijk laat raden. Mnee, niet overtuigd.

avatar van mixmaster
Slappe thriller die veel elementen van ''Scream'' heeft.
Allemaal veel te soft en bovendien zwak acteerwerk.

Aardige thriller maar ook niet meer dan dat.
Vooral het feit dat er in en rondom het huis rumoerige en gewelddadige taferelen afspelen, ook nog eens in een woonwijk notabene komt niet echt geloofwaardig over. Maar goed, er is wel een continue aanwezige spanning die de film enigszins boeiend houdt. Acteerwerk is aan de matige kant.
Tussendoortje die je snel vergeet.
2.5*/3*

avatar van Miszmi
Een redelijke horrorfilm, al voelde het meer als een psychologische thriller. Het was allemaal niet heel slecht, maar het sprong er ook nergens tussenuit. Niet vernieuwend, niet echt eng of zelfs echt spannend. Er wordt wat meer met de moderne tijd gewerkt, vanuit het oogpunt prankcalls en het vervolgens online zetten tenminste. Verder hebben we het allemaal wel eens gezien, een bellende psychopaat is natuurlijk allesbehalve nieuw.

Het einde was totaal niet bevredigend. In eerste instantie vond ik het nog aardig sterk, het verhaal achter de bellende psychopaat was duidelijk en gaf een bevredigend antwoord op waarom. Vervolgens zie je echter nog een fragment waarop hij het hele verhaal opnieuw begint, terwijl die jongen natuurlijk niet de oorzaak kan zijn van de dood van zijn gezin, aangezien dat de eerste jongens al gedaan zouden hebben. Dit vond ik nogal een vreemde twist en deed absoluut niets goeds aan het einde.

avatar van umbra
Kan dit soort films sowieso appreciëren. Redelijk thrillerke, zonder meer, kijkt lekker weg, maar zeker niet wow, goed als tussendoortje. 6/10

avatar van perceived
Prima tussendoortje inderdaad.

avatar van dzjo-dzjo
Tsjah.. film is niet saai, maar daar is ook alles mee gezegd.
Inderdaad leuk als tussendoortje, maar zeker geen hoogvlieger.

avatar van Hollywood007
Zeer voorspelbaar maar wel redelijk goed acteerwerk. Zeker niet de beste in zijn genre.

avatar van ikkegoemikke
Maybe it's time for someone like me...
to come over there and wipe that smug grin off your face.

Weet je wat soms wel eens leuk is. Lukraak één of andere film opzetten waarvan je totaal niet weet waar het over gaat en dan naderhand concluderen dat je toch aangenaam verrast was. Dat had ik dus bij deze film. Een film met een beetje suspense en spanning. En dankzij de korte speelduur heb je naderhand ook niet het gevoel dat het zonde van de tijd was. Ook al is het niet een kaskraker. Het is ook de eerste keer dat ik op het uiteinde niet echt medelijden had met de twee tieners Sam (Gregg Sulkin) en Brady (Garrett Clayton). Deze twee rotverwende, vervelende etters oogsten hier wat ze gezaaid hebben. En heel de tijd verwachtte ik dat de rest van de bende ineens tevoorschijn zou springen om dan al schaterlachend aan te kondigen dat het allemaal één grote grap was.

Zoals zoveel anderen vond ik de twee hoofdacteurs irritant acteren. Maar je moet dan wel toegeven dat ze dan wel meesterlijk geacteerd hebben want dat was toch wel de bedoeling. Het zijn tenslotte twee vervelende kwajongens die anderen in de zeik nemen door van die kinderlijke telefoongrapjes met ze uit te halen. Het enige waar ik niet zo echt in geloofde is dat de online gezette filmpjes zo massaal bekeken werden. Of is dat dan een weerspiegeling van waar onze maatschappij naar evolueert? Een maatschappij waar leedvermaak vanzelfsprekend is?

Dat “Don’t hang up” een low-budget film is, is eraan te merken. Alles speelt zich voornamelijk af in het ouderlijke huis van Sam. Het camerawerk is ongecompliceerd maar to-the-point. Buiten een camera die doorheen het decor laveert ziet het er over het algemeen middelmatig uit. Het gaat er wel bloederig aan toe in deze film maar de “practical effects” die gebruikt worden zien er nu ook weer niet spectaculair uit. En toch was deze film de moeite waard om te kijken en kan het gerust worden toegevoegd aan een hele resem andere films die in de middenklasse vertoeven.

Door de korte speeltijd zit er behoorlijk wat vaart in deze film en moet je niet al te lang wachten voordat de ongewenste beller op de proppen komt. En ondanks het tempo slaagt men er toch in om de spanning geleidelijk aan op te drijven. De sinistere beller beschikt over een redelijk angstaanjagend stemgeluid (een Jigsaw-achtige toon) , wat het dan weer extra creepy maakt. Alleen zijn technologische omnipotentie vond ik ietwat overdreven. En desondanks dat het over behoorlijk arrogante en onsympathieke jongeren gaat, vond ik de innige vriendschap en blijk van opoffering lovenswaardig. Maar al bij al kon het verkneukelend gevoel niet vermijden en weerklonk er een overtuigende innerlijke “Yes!” op het einde.

avatar van BlueJudaskiss
Van Splendid Film een DVD-pakket gewonnen waar deze er een van was. Niet onaardig tussendoortje: de spanning en de prima acteurs maakten een hoop van de plotholes goed.

Had hem erger verwacht,
Goede HD kwaliteit
Leuk subplotje
Leuk voor tussendoor

Twist?

Vond het op zich nog niet zo verkeerd, vooral omdat het een straight-forward horrotje is dat er uiteindelijk toch een geslaagde twist in weet te verwerken ... door er geen twist in te steken. Echt alles wijst op een Finchertje, het zou zo makkelijk zijn om hier een klassieke haha-geintje twist aan te breien, dat het ontbreken ervan uiteindelijk toch verrassend was. Het is maar hoe je de term twist definieert.

Verder is het een redelijk typisch gebeuren, met twee erg vervelende kereltjes die uiteindelijk aardig getreiterd worden. Het blijft relatief braaf, maar uiteindelijk wordt de spanning toch netjes opgebouwd, ondanks de verwachtingen wat het einde betreft.

De regisseurs tonen zich aardige genre fans, maar het mist de film toch een beetje een eigen smoelwerk. Het uiteindelijk einde is ook maar braaf afgeraffeld en echte uitschieters zitten er niet in. Een redelijk horrortje dus, netjes en verzorgd, maar absoluut niks meer. Weet ook niet of er héél veel meer inzit in de twee, maar ze mogen best nog wat soortgelijke filmpjes maken, aardige filler is het zeker.