Mabei Shang De Fating (2006)

Alternatieve titel: Courthouse on Horseback

China

geregisseerd door Jie Liu
met Baotian Li, Yaning Yang en Yulai Lu

Gebaseerd op de waargebeurde verhalen van een rechter in de Chinese Yunnan provincie. Rechter Feng bezoekt afgelegen dorpen om ook daar recht te spreken, paren te trouwen en te bemiddelen in conflicten.

avatar van Baggerman
Deze film doet wel èrg sterk denken aan 'Postmen in the Mountains'! Maar dan met minder mooie plaatjes. Verder komt de film een beetje over alsof hij bedoeld is om de cosmopolitische Chinees toch te laten lachen over 'hoe dom, kleinzielig en bijgelovig die boeren op het platteland toch zijn!'

Gelukkig bleek dit aanvankelijk tandeloze monster van een film aan het einde toch nog tandjes te hebben. Bovendien gunt de film ons ook een fraaie blik in het leven van diverse etnische minderheden in China (o.a. de Moso en de Yi).

Grappig zijn de Salomonsoordelen van rechter Feng in veel van zijn zaken.

Toch nog een krappe voldoende dus....