• 8.228.410 stemmen

Una Farfalla con le Ali Insanguinate (1971)

Thriller / Mystery | 95 minuten

Met onder meer: Helmut Berger, Giancarlo Sbragia en Ida Galli

Oorspronkelijke taal: Italiaans

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Una Farfalla con le Ali Insanguinate

Francoise Pigaut wordt zwaar verminkt in een park gevonden. De politie heeft al gauw de dader gevonden, Allessandro Marchi, de vader van de beste vriendin van Francoise. Marchi krijgt levenslang. Terwijl hij gevangen zit, worden er nog twee soortgelijke moorden gepleegd, waardoor Marchi weer wordt vrijgelaten. Eenmaal thuis ontvangt Marchi een telefoontje, dat waarschijnlijk afkomstig is van de echte dader.

imageimageimage

Inspector Berardi

The Inspector's Assistant

avatar van Peake

Peake

Prachtige Giallo met een sterk uitgewerkt verhaal, een meeslepende soundtrack en stijlvolle cinematografie. In Duitsland op dvd verschenen als Blutspur Im Park met een uitstekende transfer en een Engelstalig audiospoor.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Coole avatar Peake!

avatar van Peake

Peake

Dank je brucecampbell, het respect is wederzijds!

Cinematografisch niet opvallende pseudo-giallo die zich kenmerkt doordat hij aanschuurt tegen de politieke italothrillers uit de seventies.De eerste helft is praktisch een gerechtsdrama,trouwens.Verder geen gloved killers of gore en sleaze,wel een moordenaar die is uitgedost als inspecteur Clouseau.Aardig is de introductie van de 8 voornaamste personages dmv texten in het begin.

1 van die personages wordt gespeeld door Helmut Berger,wiens rol als getroubleerde ,overgevoelige ziel(hij is trouwens concertpianist)wel erg lijkt op zijn Viscontirollen.

Je kunt niet beweren dat de film met standaard red herring procédés werkt,Tessari verwart de kijker eerder door ambigue shots en montage.Wat dat politieke thriller aspect betreft:het gaat hier om overspel,bedrog,moord en verraad in de toonaangevende kringen.De hoofdverdachte blijkt trouwens een soort Jack van Gelder te zijn,en voor bejaarde calciofans op MM wil ik nog even zeggen dat er een interview met Gianni Rivera(later zelf politicus) is te zien,zij het kort.

De soundtrack is hoogst origineel:de eerste maten van Tchaikvsky's 1e pianoconcert,die overgaan in jazz.

De titel,die het meest specifiek giallo-achtige is aan de hele film,wordt pas in de laatste minuten verklaard.

avatar van Vascago

Vascago

Mooie film met een ijzersterke soundtrack. Verhaal en acteerwerk zijn ook meer dan redelijk.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

te gekke film én muziek.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Ietwat tam voor een volbloed giallo, maar over de hele linie best onderhoudend. D'r zit nog een flauwe running gag in over de koffie van de inspecteur, een tamelijk lang rechtbank-stuk en we krijgen slechts 3 mogelijke daders (in een volbloed giallo dient de hele cast verdacht te zijn).

Ja de killer draagt leren handschoenen, ja ouwe mannetjes lopen jonge meisjes te bepotelen en ja het einde kwam nog als een verrassing.

avatar van perceived

perceived

Degelijk uitgevoerd, helaas ook nogal saai. Wist me niet zo te boeien, maar al met al is dit toch een redelijke Giallo (of iets dat er op lijkt).

avatar van Quentin

Quentin

Arrow gaat deze op bluray uitbrengen.

avatar van de grunt

de grunt

pippo il buffone schreef:

De hoofdverdachte blijkt trouwens een soort Jack van Gelder te zijn

Pippo !!!

avatar van baspls

baspls

The Bloodstained Butterfly is een prima Giallo uit de hoogtijdagen van het Italiaanse sub-genre. De film verteld het verhaal van een Franse studente die in het park wordt vermoord. Alle sporen lijden naar een sport-presentator van de televisie. Maar dan gaan de moorden gewoon door...

Meteen toen de klanken van Tchaikovsky's Piano Concerto 1 uit de boksen schalden was ik al om. Heerlijk sfeertje in deze Giallo. De cinematografie was - zoals het een Giallo betaamd - uitstekend. Vooral ook leuk hoe de vele onderzoeksmethoden van de politie in beeld waren gebracht en een rechtbank-scène heb je ook niet zo vaak in een Giallo.

Al met al degelijk uitgevoerd, al vond ik het verhaal uiteindelijk niet heel bijzonder. Vermakelijke film.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19441 berichten

Misschien had ik er gewoon niet genoeg zin in om deze te waarderen. Feit is ik wilde iets kijken voor de challenge maar wist niet goed wat. Een giallo waarin nogal wat gepalaverd wordt en redelijk wat aandacht is voor wat er zich in de rechtbank afspeelt. Het kon mij eerlijk gezegd maar weinig boeien allemaal. Ik was al snel de draad kwijt van hoe wat en waarom. Mijn interesse was gewoon te laag waardoor het enige positieve op het einde was, ach ja die kan ik afstrepen van het lijstje.

avatar van Basto

Basto

Aardig misdaadmysterie. Sfeervol en origineel van opzet, maar het mist toch wat suspence.

avatar van mikey

mikey

Hoera de eerste giallo op netflix!!! Geen naakt, beperkte bodycount, niet al te bloederig. Wel politiek zeer incorrect en daarom het aanzien waard. netflux onwaardige film.

avatar van mikey

mikey

Graag allemaal kijken zodat netflix meer gialli aankoopt !

kappeuter (crew films)

Stijlvolle giallo. Zeer degelijk, maar mist inderdaad de nodige suspense.

De rechtbankscènes voegen wat toe. De muziek viel me ook in positieve zin op. Het deuntje dat je vrijwel tegen het einde hoort kwam me overigens vrij bekend voor.

De running gag met de inspecteur die steeds de verkeerde koffie krijgt vond ik erg grappig. Tarantino would certainly approve this.

Het verhaal is net iets te saai, pas tegen het einde wil het weer spannend en interessanter worden.

Het schitterende affiche vind ik een van de mooiste in z'n soort.

P.S.

david bohm

centurion81 schreef:

Deze plotomschrijving zou wel tussen spoiler tags mogen zeg, hahaha

Ja inderdaad.

Vrij saaie pseudo giallo die meer heeft van een rechtbank drama in de eerste helft met CSI Lombardije elementen. Op zich wel een fijne cast al stoorde het me dat personages zo op elkaar lijken zoals de inspecteur en de sport verslaggever en de moeders.

Matig tot redelijk.