100 Rifles (1969)

Alternatieve titel: One Hundred Rifles

Western / Avontuur

geregisseerd door Tom Gries
met Jim Brown, Raquel Welch en Burt Reynolds

Aan het begin van de 20ste eeuw berooft de halfbloed indiaan Yaqui Joe Herrera een bank in Phoenix, Arizona, en vlucht vervolgens de grens over naar de Mexicaanse stad Nogales. Daar voert generaal Verdugo, een lokale gouverneur, geholpen door de Duitse adviseur luitenant Franz Von Klemme, een oorlog tegen de Yaqui Indianen om ze te vernietigen. Verdugo vangt Yaqui Joe en beveelt dat hij wordt doodgeschoten. Maar de deputy-sheriff Lyedecker uit Arizona, die was aangesteld om Yaqui Joe te arresteren om hem in de Verenigde Staten te laten berechten, komt tussenbeide en wordt zelf gearresteerd. De twee mannen weten echter te ontsnappen naar de heuvels waar de aantrekkelijke indiaanse revolutionaire Sarita zich bij hen voegt.

avatar van Bandit
Veel schietwerk in deze aardige en overrijpe western. De acteur Aldo Sanbrell staat op de aftiteling verkeerd vermeld, namelijk als Aldo Sambrell.

avatar van Barfly
Aardige actiefilm. Puur amusement zonder ingewikkeld verhaal. Brown en Welch maken de film en Reynolds staat (gelukkig) niet al teveel op de voorgrond.

Dankzij de eersteklas actiescenes loont deze western de moeite om er een blik op te werpen. Het geweld wordt niet geschuwd en het levert ons prima spektakel op.

Spijtig genoeg valt buiten deze actie niet veel te beleven en is enige saaiheid troef. Het verhaal is niet echt schitterend te noemen en enkele pogingen tot humor vallen in het niets.

De acteurs trachten hun best te doen maar het valt niet echt mee om Burt Reynolds als een Mexicaanse bandiet te zijn gecast. De muziekscore van Jerry Goldsmith is een pluspunt en het beluisteren zeker waard.

avatar van jeroentjuhhhhh
Best fijne western zeg! Ondanks dat er met gemak een kwartier uit de film gehapt kon worden, viel het uiteindelijk behoorlijk goed. Vooral enkele actiescenes maken dit wel een prima tussendoortje. Het gemakkelijke verhaaltje en het vlotte spel van de cast maakt het allemaal erg verteerbaar.

Tot nu toe hadden al mijn western ervaringen een wat negatieve lading, vooral het tempo zit vaak niet mee. Ook 100 Rifles heeft hier weer mee te maken, té vaak van die momenten die alle vaart en scherpte uit de film haalt. Daar tegenover staat dit keer echter wat geweldige actie, het binnenvallen van een vestiging, het overvallen van de trein en het later ontsporen... heerlijk groots en lekker lomp.

Het vlotte en spontane begin beloofd veel goeds, dat 'veel' viel nogal tegen maar over het geheel gezien is het zeker niet onverdienstelijk wat Tom Gries hier neer heeft gezet. Ook wel benieuwd naar Breakheart Pass. M'n eerste voldoende voor een 'echte' western.

dominion
Zozo 3 sterren

avatar van madmax1
Ook deze heb ik in bezit ,maar is opgeborgen op een plaats, waar ik nog zelden in kom.
Gelukkig beleefd Jeroetjhhhhh er nog zijn plezier aan.
Zelf vond ik het een slappe western, en die Breakheart-Pas is het voor mij ook niet.

avatar van trebremmit
Amerikanen die een spaghetti-western maken, ik vind er weinig aan, vooral het verhaal is eentonig en heeft nogal wat plotgaten. Deze film is puur vermakelijk door Welch en de mooie landschappen.

avatar van Dogie_Hogan
Een prima, onderhoudende actie-Western in full-colour breedbeeld, opgenomen in Spanje. Tijd vliegt voorbij. De actiescènes zien er goed verzorgd uit en het camerawerk is ook bovengemiddeld.
Fernando Lamas is perfect als de onverschrokken bad-guy generaal Verdugo.
Evenals Lee Marvin in The Professionals (1966), maakt Lamas gebruik van de Colt M1911, de opvolger van de Colt.45 (beide Westerns spelen zich rond 1912 af)..
Mis-cast is echter de houterige Jim Brown en miss Welch acteertalent is ook beperkt; ze moet het vooral hebben van haar body-talk.
De veel te jong overleden Spaanse Soledad Miranda is zelfs nog verleidelijker als Welch.

De DVD wordt zeker opgeborgen op een plaats, waar ik vaker kom. Score: 6 rifles out of 10.

avatar van Moviestar1979
Een film die vaak wordt gezien als een " Spaghetti Western ", maar uiteindelijk helemaal niet het geval is.
Deze western werd opgenomen in Spanje, maar is vervolgens door de Amerikaanse filmstudio 20th Century Fox uitgebracht.
Tevens werd hij geregisseerd door de Amerikaan Tom Gries.
Er is alleen sprake van een " Spaghetti Western " als de film door een Europese filmstudio wordt uitgebracht, en tevens in Europa wordt opgenomen.

Zoals in de meeste western films wordt er ook in 100 Rifles flink geschoten.
Burt Reynolds heeft meer een bijrol, en het verhaal concentreert zich grotendeels op Jim Brown en Raquel Welch.
Op een bepaald punt in de film dreigt het allemaal niet meer zo spannend te worden, en komt het allemaal iets klungelig over.
Dit alles wordt gelukkig nog goed gemaakt met een paar mooie actiescènes, en door een schitterende soundtrack van Jerry Goldsmith.

Een redelijke western.

2,5 *

avatar van blurp194
Een ongebruikelijke western.

Het verhaal mist de gebruikelijke opbouw voor een western, laveert wat veel tussen actiescenes heen en weer. De spanningsboog is daardoor wat onduidelijk, en het effect is dat ik tussen de actie door af en toe echt indut. Of half-om-half me verbaas over de casting van Burt Reynolds - volstrekt ongeloofwaardig als Indiaan - of over het acteertalent van Raquel Welch. Want ze heeft misschien erg weinig tekst, maar mimiek des te meer. De klassieke naturelle stijl staat haar overigens erg goed - beter wat mij betreft dan de jaren-60 en -70 kapseltjes waarmee ze verder vaak toegetakeld werd.

Van beelden wel erg mooi, als je hier en daar even over wat schoonheidsfoutjes met het camerawerk heenkijkt. En erg mooie actie - treintjes, kanonnetjes en Raquel Welch, daar is toch maar weinig op in te brengen.

avatar van mr rumson
Matige western die volgepropt zit met groot opgezette actiescènes, maar op de een of andere manier werd het voor mij nergens spannend.
Dit had ook te maken met de acteurs die mij nauwelijks wisten te boeien waardoor het mij niet veel uitmaakte wat er met hun gebeurde.
Pluspunten vond ik de muziek, de omgeving en Raquel Welch die er zelfs nadat ze in een modderpoel is gedoken er nog beeldschoon uitziet.