A Friend to Die For (1994)

Alternatieve titel: Death of a Cheerleader

geregisseerd door William A. Graham
met Kellie Martin, Tori Spelling en James Avery

Angela Delvecchio is een slimme scholiere van arme komaf, die net in een rijke stad is komen wonen. Ze heeft bewondering voor Stacy, leidster van de cheerleaders van haar school en heel populair. Ze wil graag vriendinnen worden met haar en haar vriendinnen en ze wil geaccepteerd worden, maar dat wil niet echt lukken. Dan wordt ze echter zelf het mikpunt van het populaire kliekje, en loopt het uit de hand...

onbeduidend tv-filmpje, die zijn punten (1,5) dankt aan een redelijk verrassende plottwist (hoewel de titel die al verraadt).

Tori Spelling moeten ze echt van de TV bannen. Was allang gebeurt als zij niet zo'n machtig vadertje had

Film over hoe walgelijk groepjesgedrag iemand tot het uiterste kan drijven.

avatar van Rujar
Een echte woensdagavond RTL 4 film.

Mister_Pink
Paar keer gezien als kind.

avatar van soom
wel aardige tv-film. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. de echte delvecchio kreeg langer dan de film-delvecchio. wel een mager filmpje, het plot is niet echt goed uitgewerkt.

avatar van Fran
Voor een tv film vond ik deze film aardig goed. Kellie Martin kon de wanhopigheid van haar personage goed overbrengen. Tori Spelling daarentegen vond ik nogal gemaakt overkomen. Soms leek het net of ze de zinnetjes een uur van te voren even in haar hoofd had gestampt. Maar voor de rest heb ik mij heel goed in kunnen leven in deze film. En bij dit soort films is dat toch vooral de bedoeling.

avatar van clubsport
goed tv drama over groepjes gedrag en pesten en hoe het uit de hand kan lopen .

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat zich destijds op de Miramonte High School in California op 23 juni 1984 heeft afgespeeld.

Het echte slachtoffer Kirsten Costas werd op 15-jarige leeftijd neergestoken. Bernadette Protti werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 7 jaar. In 1992 kwam ze op 23-jarige leeftijd vrij. Jenna Leigh Green maakte met deze TV-film haar acteerdebuut. Naar verluidt verdiende Tori Spelling 100,000 $ voor haar rol als Stacy Lockwood.

Een onderhoudende TV-film die zich dankzij de op waarheid beruste feiten nog weet te redden, en een belangrijke levensles meegeeft.

3,0 *

avatar van Lebarron
Death of A Cheerleader is een lifetime tv-drama gebaseerd op de moord op Kristen Costas door Bernadette Protti. Angela Delvecchio (Kellie Martin) is een high school dat wanhopig bij de populaire rijke meiden onder leiding van Stacy Lockwood (Tori Spelling)wil horen. Angela komt uit een één-oudergezin en ze hebben het niet breed thuis. Wanneer ze uiteindelijk er een beetje bijhoort komen de meiden er achter dat Angela een beetje raar is omdat ze te graag bij hun wil horen gooien ze haar uit de groep en wordt ze het mikpunt van hun pesterijen. Dit loopt uit op een drama met verstrekkende gevolgen voor zowel Stacy als Angela.

De film is zeker niet slecht voor een tv-drama omdat hij een aardige cast heeft. Tori Spelling heeft deze rol vermoedelijk aan Papa te danken want acteren kan ze niet. Kellie Martin daarentegen speelt wel prima. Ze is perfect voor een buitenbeentje. James'Uncle Phil' Avery, Marley Shelton, Jenna Leigh Green en Katheryn Morris spelen bijrollen. Er was destijds veel kritiek op de film omdat hij Protti te sympathiek zou maken en Costas te veel zou demoniseren. Ik denk dat de film duidelijk laat zien dat Costas geen heilige was en Protti geen monster. Beide waren slechts tienermeiden die destijds de consequenties van hun daden nog niet konden overzien. Protti heeft haar naam veranderd om een leven in de anonimiteit te leiden. Helaas zijn er nog altijd internethelden op blogs die geregeld menen haar gevonden te hebben met vervelende gevolgen voor die 'ontmaskerden' zoals scheldpartijen en bedreigingen op social media. Salem Witch Trials 2.0 dus.

Death of a Cheerleader is Mean Girls in het echt en dus vooral een goede les om te laten zien waar flauwe pesterijen toe kunnen leiden maar ook wat voor consequenties tegenover zo'n drastische reactie staan.