Shadowheart (2009)

Alternatieve titel: Age of the Gunslinger

Western / Drama

geregisseerd door Dean Alioto
met Angus Macfadyen, Justin Ament en Daniel Baldwin

James Conners (Justin Ament) komt na een lange periode van afwezigheid weer terug in de stadje Legend in New Mexico om de dood van zijn vader door de meedogenloze Will Tunney (Angus Macfadyen) te wreken. Langs deze weg wint hij zijn verloren liefde Mary Cooper wel weer terug, maar moet hij uiteindelijk kiezen tussen wraak en redding.

avatar van markel66
Ik ga nu kijken laat het wel weten.

Ik heb hem helemaal gezien inmiddels, het is eigenlijk boter, noch vis.
Geen echte western, geen echte drama, geen echte actie enz enz.

Maar het resultaat mag er zijn, een goede film, die erg goed te consumeren is.

4 sterren.

Beetje in de stijl van Dr. Quinn wat natuurlijk niet slecht hoeft te zijn ik persoonlijk vond het allemaal vrij tam en te zoet.

avatar van flatcoat
Heb deze film bekeken en kwam tot de conclusie dat er van de afgelopen jaren maar 1 film slechter was n.l. South Of Heaven, West Of Hell. In deze werd teveel gesproken en te weinig aktie gevoerd.
Krijgt van mij niet meer dan 1 stem voor de genomen moeite.

avatar van RickZ
Westerndrama met lang en soms traag verhaal over wraak in westerndorpje. Niet zo spannend en nauwelijks onderhoudend.

dit mag dus echt geen western genoemd worden. maar de film was echt een drama !!! weinig tot geen actie.

avatar van Rodger
Veel te zoet, veel te traag.. nee.. niet de moeite waard om nog eens een keer te kijken...

avatar van mcdaktari
Deze film had veel meer ingezeten. Waar ik me vooral aan stoor is dat de mensen met belachelijke kleding rond liep, daar bedoel ik mee, kleding waar de vouw nog in zit en spierwit, alsof ze in die tijd nooit vuil werden. Zelfs die indianen hadden kleding die rechtstreeks uit de carnavals winkel kwam. Nee, het zag er te NEP uit. En dan ook nog dat grasveld wat bijna als een voetbalveld gemaaid was. In rechte banen. Nee dat zag er zeer onprofesioneel uit. Juist die kleine details maken een film juist beter. Alsof de mensen er in die tijd zo bij liepen. Onvoorstelbaar dat ze daar niet op gelet hebben

avatar van b00ts
Tsja, als er iemand uit de Baldwin-clan mee doet, dan wordt het al lastig het als goed te bestempelen. Ik sluit me aan bij de vorige spreker. Niettemin een halve ster meer.

avatar van Brix
Een western met aardig wat irritante onvolkomenheden.
Heel domme fouten ook soms(electrische lampjes in Chinese lampionnen, duidelijk zichtbaar bijvoorbeeld. Die werden pas lang na de tijd waarin de film zich afspeelde uitgevonden)
Met wat meer oog voor detail en een beetje meer interesse van de kant van de makers had dit een veel betere film kunnen zijn.

Heel behoorlijk spel van Tonantzin Carmelo als de Indiaanse Miakoda, en Marnie Alton als Mary Cooper, de geliefde van James Conners (Ament)
Aments rol en spel zijn te zwak.
Een aantal van de bijrol acteurs doen het zelfs beter dan hij.

Maar de film boeit ondank alle zwakke punten toch door het sterke spel van Angus MacFayden, die de schurk Tunney op een dusdanige manier neerzet dat in vergelijking met hem Russell Crowe in '3:10 to Yuma' een braaf koorknaapje lijkt (om maar een voorbeeld te noemen)
Hoe Macfayden in een film als deze terecht is gekomen is mij wel een raadsel (voor de dollars lijkt mij een optie)
Het is wel erg opvallend hoeveel de pafferige Macfayden op Rod Steiger lijkt.
Niet alleen uiterlijk, maar hij heeft diens acteerstijl ook precies overgenomen.

Plat gezegd is een western die er goed uitziet gewoonweg een kwestie van geld er in stoppen. De rekwisieten, de omgevingen (stadje, gebouwen) en acteurs kosten veel geld om het geheel er authentiek uit te laten zien.
Een low-budget, waar deze film ook onder valt, is bijna gedoemd te mislukken. Wat een film dan nog kan opkrikken is snelheid, dialogen die scherp zijn en een goed verhaal uiteraard.
Waarom moet dit verhaal in hemelsnaam 115 minuten duren? Veels te lang.... maak er 60 tot 75 minuten van, snij een hele wagonlading krakkemikkige dialogen eruit (dat voorkomt meteen ook het overacteren van amateurtoneel-acteurs), een snellere montage (er zitten nu stukken in die het dramatische gehalte veel te zwaar aanzetten)... en dan zit je al bijna op een acceptabele western in dit specifieke geval.
En dan vind ik dit overigens nog één van de betere low-budget westerns die ik de laatste tijd gezien heb. Een paar waren er zelfs te armoedig om er een halve ster aan te vergeven. Deze krijgt 1,5*

avatar van Brix
Bij nader inzien, inderdaad geen 3* waard.
Een halve * eraf.
De rest blijft staan voor MacFadyen's geweldige Rod Steiger 'imitatie'.

Dan doe ik er een halfje bij op die 1,5* van mij, aangezien dat wel erg streng gesteld is.

avatar van Gameface
klassiek western verhaal...vandaar de 3 sterren...kijkt goed weg op een doordeweekse avond....wel een paar fouten kunnen ontdekken..( maar dat mag in deze film)..maar dat neemt niet weg ....dat het een goede cowboy B-film is.....de schurk speelde uitmuntend....de good-guy leek wel Tom Boonen die van zijn fiets af was gestapt....I luvt it...verhaal krijgt de punten...

avatar van 606
Aardige western film maar zeker af en toe wat aan de saaie kant.
De slechterik speelde erg goed.
Effecten qua sfeer was prima.

3 sterren

avatar van markel66
Wat een verschrikkelijk ruk film.
Halve ster voor de snor halverwege de film, had een hele kunnen zijn als de snor er de hele film op had gebleven.
Gemiste kans dus